Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Facon Brequet fickur - söker mer information

Diskussion i 'Vintage' startad av EndZone, 7 december 2014.

1. EndZone
    Trådstartare

EndZone Torpare

Hej alla klocksnackare! Jag har länge tittat runt här på forumet som icke-medlem men känner nu att det är dags att registrera sig. Vad passar då bättre än att samtidigt ställa en fråga? Här kommer den:

Min svåger har ett gammalt fickur som han inte riktigt vet hur han fått tag i. Urtavlan visar ingenting om namn eller ursprung, men om man öppnar baklocket ser man att där står Facon Breguet och lite längre ned "15 stenar" samt "Ankargång". Facon Breguet kan man googla sig till, men det känns lite konstigt att en del text är på svenska? Finns någon här på forumet som kan berätta mer? Vad är det jag har i min hand, är det en simpel kopia, eller något annat? Från vilket årtal kan man tänka sig att klockan härstammar?

Ser fram emot era tankar!

Edit: Skrivit ett q istället för g i rubriken men vet inte hur man ändrar...

2. Marcels.se

Marcels.se Torpare

Från:
    Göteborg
    Hej,
    Svårt att se om den är en kopia, här kan du läsa lite om vad man kan kolla efter för att se om det är fake eller inte:
    http://www.breguet.com/How-to-recognize-a-Breguet

Vad jag ser på bilderna så är det en nyckeldragare med en klassisk trefingerbrygga. Årtal är tidigt 1900-tal, kanske tom sent 1800-tal.

Hoppas det hjälper dig lite :)

3. EndZone
    Trådstartare

EndZone Torpare

Tack för svar och ursäkta sen återkoppling! Har ställt en fråga till Breguet per mail för snart en månad sedan, men inget svar.

4. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Tror inte breguet är fabrikatet utan mekanismens (fjäderns?) typ som den samma uppfann.

Spiral Breguet är balansspiral i förbättrad modell som Breguet utvecklat.

Ofta standardverk o svensk case/gravyr .

jabla gillar detta.
  5. EndZone
    Trådstartare

EndZone Torpare

Aha, intressant. Så man använde således en snirklig Breguet-text enbart för att visa mekanismens fabrikat? Medan resten av såväl urverk som klocka i övrigt är av, så att säga, enklare modell?

Innan jag börjar pillra lite med den här klockan på egen hand som ett hobbyprojekt så vill man ju gärna försäkra sig om att den inte är värd mer än någon hundralapp... :)

Ako gillar detta.
  6. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Inte ens fabrikat , utan fjäderns upphovsman / uppfinnare . Verket är säker ett enkelt standardverk .

7. EndZone
    Trådstartare

EndZone Torpare

Gott, då kan jag pilla vidare utan risk att förstöra något värdefullt :D

8. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    image.jpg
    Här är en bild på ett äkta Breguet verk, känns som det skiljer sig i finish från ditt....

EndZone gillar detta.
  9. fc2

fc2 Borgare

Ofta användes ordet "Breguet" för att på så sätt göra klockan mer exklusiv, iaf var det det man hoppades på. Men som Ako säger så är det endast en teknisk detalj i verket som avses.

10. EndZone
    Trådstartare

EndZone Torpare

Stort tack!!

Ako gillar detta.
  11. Hildis

Hildis Torpare

Tror nog inte att du skall skruva sönder klockan innan du fått den värderad.
    Jag har också en sådan kolla vad dom sa om den för 20 år sedan. Se bifogad bild.

Bifogade filer:

12. EndZone
    Trådstartare

EndZone Torpare

Stort tack Hildis! Tur att jag inte skruvat ännu :)