• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Facon Brequet fickur - söker mer information

EndZone

Breitling
Hej alla klocksnackare! Jag har länge tittat runt här på forumet som icke-medlem men känner nu att det är dags att registrera sig. Vad passar då bättre än att samtidigt ställa en fråga? Här kommer den:

Min svåger har ett gammalt fickur som han inte riktigt vet hur han fått tag i. Urtavlan visar ingenting om namn eller ursprung, men om man öppnar baklocket ser man att där står Facon Breguet och lite längre ned "15 stenar" samt "Ankargång". Facon Breguet kan man googla sig till, men det känns lite konstigt att en del text är på svenska? Finns någon här på forumet som kan berätta mer? Vad är det jag har i min hand, är det en simpel kopia, eller något annat? Från vilket årtal kan man tänka sig att klockan härstammar?

Ser fram emot era tankar!

Edit: Skrivit ett q istället för g i rubriken men vet inte hur man ändrar...

nh95Ryl.jpg

H1ZWIlG.jpg

inz16PQ.jpg


KCjwToG.jpg
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Hej,
Svårt att se om den är en kopia, här kan du läsa lite om vad man kan kolla efter för att se om det är fake eller inte:
http://www.breguet.com/How-to-recognize-a-Breguet

Vad jag ser på bilderna så är det en nyckeldragare med en klassisk trefingerbrygga. Årtal är tidigt 1900-tal, kanske tom sent 1800-tal.

Hoppas det hjälper dig lite :)
 

EndZone

Breitling
Tack för svar och ursäkta sen återkoppling! Har ställt en fråga till Breguet per mail för snart en månad sedan, men inget svar.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Tror inte breguet är fabrikatet utan mekanismens (fjäderns?) typ som den samma uppfann.

Spiral Breguet är balansspiral i förbättrad modell som Breguet utvecklat.


Ofta standardverk o svensk case/gravyr .
 

EndZone

Breitling
Aha, intressant. Så man använde således en snirklig Breguet-text enbart för att visa mekanismens fabrikat? Medan resten av såväl urverk som klocka i övrigt är av, så att säga, enklare modell?

Innan jag börjar pillra lite med den här klockan på egen hand som ett hobbyprojekt så vill man ju gärna försäkra sig om att den inte är värd mer än någon hundralapp... :)
 
  • Like
Reactions: Ako

Ako

Rolex
2-Faktor
Aha, intressant. Så man använde således en snirklig Breguet-text enbart för att visa mekanismens fabrikat? Medan resten av såväl urverk som klocka i övrigt är av, så att säga, enklare modell?



Innan jag börjar pillra lite med den här klockan på egen hand som ett hobbyprojekt så vill man ju gärna försäkra sig om att den inte är värd mer än någon hundralapp... :)
Inte ens fabrikat , utan fjäderns upphovsman / uppfinnare . Verket är säker ett enkelt standardverk .
 

fc2

Rolex
Ofta användes ordet "Breguet" för att på så sätt göra klockan mer exklusiv, iaf var det det man hoppades på. Men som Ako säger så är det endast en teknisk detalj i verket som avses.
 

Hildis

Breitling
Tror nog inte att du skall skruva sönder klockan innan du fått den värderad.
Jag har också en sådan kolla vad dom sa om den för 20 år sedan. Se bifogad bild.
 

Bilagor

  • IMG_2795.JPG
    IMG_2795.JPG
    214.2 KB · Visningar: 311
Topp