• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fadern var förbi bankfacket

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
...och hämtade av okänd anledning ut en Omega. Sprang på honom på lunchen och smällde av några snabba skräpbilder på klockan ifråga.

Jag har taskig Omegakoll och skulle uppskatta lite info.
Tavlan är skadad och den tickar igång men stannar omgående.
Baksidan är graverad och jag tycker det står -66. Kan det stämma tidsmässigt? Han har ingen aning om när han fått den...

Gulddoublé.

Alltså:
Vad är det?
Verk?
År?
Värd att serva?

Veritabla skitbilder men ni som vet vad det är vet ändå. :)

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
...och hämtade av okänd anledning ut en Omega. Sprang på honom på lunchen och smällde av några snabba skräpbilder på klockan ifråga.

Jag har taskig Omegakoll och skulle uppskatta lite info.
Tavlan är skadad och den tickar igång men stannar omgående.
Baksidan är graverad och jag tycker det står -66. Kan det stämma tidsmässigt? Han har ingen aning om när han fått den...

Gulddoublé.

Alltså:
Vad är det?
Verk?
År?
Värd att serva?

Det är ett armbandsur från 60-talet... Ärligt får man väl öppna och se vad den har för modellnummer? Dock kan jag ju säga att det inte är så vanligt med fyrkantiga automatiska Omegor och därför är den rätt kul. Skulle även gissa att den är i solitt guld, men det står i boettlocket vad det är. Bara att hämta ostkniven och poppa upp den med andra ord.

Verknummer hittar du om du öppnar den/ser vilket ref nummer det är.

66 kan säkert stämma, den ser 60-tal ut med den tavlan.

Tycker verkligen den är värd att serva. Men om du känner att du eller någon annan inte kommer använda den i vilket fall är det kanske inte lönt trots allt...
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Det är ett armbandsur från 60-talet... Ärligt får man väl öppna och se vad den har för modellnummer? Dock kan jag ju säga att det inte är så vanligt med fyrkantiga automatiska Omegor och därför är den rätt kul. Skulle även gissa att den är i solitt guld, men det står i boettlocket vad det är. Bara att hämta ostkniven och poppa upp den med andra ord.

Verknummer hittar du om du öppnar den/ser vilket ref nummer det är.

66 kan säkert stämma, den ser 60-tal ut med den tavlan.

Tycker verkligen den är värd att serva. Men om du känner att du eller någon annan inte kommer använda den i vilket fall är det kanske inte lönt trots allt...

Tack! Skulle gärna använda den. Tycker dock det är synd att tavlan blivit skadad även om det inte stör mig personligen ur användningshänseende.

Ostkniven får åka fram. Återkommer när jag tagit svängen förbi föräldrarna och fått upp locket. :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Påminner om min Deville i boettform.
I mina ögon ser det ut som guld och inte doublé.
null_zps574734ee.jpg


Var försiktig bara när du öppnar den så inte verket flyger åt ett annat håll.

Synd om tavlan.

Gravyren borde du forska i om det är arvegods.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Om du kollar verksnummret så kanske jag har ett tickande reservverk. Skrotade en misstänkt lik i höstas, usel boett så hata mig inte...
Skrotade även en guldmesh till den som hemsöker mig om nätterna..
Jag intalar mig själv att den var sliten i länkarna.
Det var den.
Helt klart.
Bara skrot.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Påminner om min Deville i boettform.
I mina ögon ser det ut som guld och inte doublé.
null_zps574734ee.jpg


Var försiktig bara när du öppnar den så inte verket flyger åt ett annat håll.

Synd om tavlan.

Gravyren borde du forska i om det är arvegods.

Ok, den nästan utslitna gravyren är nu identifierad. Det här är alltså min fars kombinerade 20 års- och studentpresent.
19 15/3-5/5 66.
Det mest intressanta med det är att han glömt informera mig om att han tog studenten vid först 20 års ålder.... :)
 

Brogren

Cartier
Ok, den nästan utslitna gravyren är nu identifierad. Det här är alltså min fars kombinerade 20 års- och studentpresent.
19 15/3-5/5 66.
Det mest intressanta med det är att han glömt informera mig om att han tog studenten vid först 20 års ålder.... :)


Vilken rolig information som kom fram.

Jag tror också det är guld. Kul om Hans har ett donator-ur!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Fortsättning på
image.jpg



Ok. Nu är den öppnad.

Tyvärr, golddiggers... 80 (!?) microns plätering.
image.jpg

image.jpg


Ett nummer jag inte lyckats fota:Sidan av verket är märkt med nr 15896615. Verket, som kan ses på bild nedan är märkt 471.

image.jpg
image.jpg


Fan omöjligt att få skärpa!

Nu måste jag kolla vad detta innebär egentligen. :)

Allt som glimmar etc...
Men fan vad jag gillar den. :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Deras register är inte alltid helt som det skall vara. Bara googla och håll på.

Fast den har en historia, klart värt att fixa till.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Ok, Google hävdar att det finns en hel del 14k pläterade ur i denna modell.

Däremot har jag bara hittat ett enda med denna tavla. Den hade stålboett men fanns kul nog i också i Sverige. den såldes på Kaplans för en tid sedan.

De flesta har stavindex istället för siffror 3, 6, och 9. :)

Vad var det för ref på det du hade, Hans_Delsbo ? :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Blev så exalterad att jag var tvungen att tvinga personalen att kolla.
Tyvärr blev det en besvikelse. Jag hade en Genéve, med 565:a i. Nyare ur (2829-nånting är väl sent 60-tal tror jag) och inte rätt form. Calendar var det också...

image.jpg
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Blev så exalterad att jag var tvungen att tvinga personalen att kolla.
Tyvärr blev det en besvikelse. Jag hade en Genéve, med 565:a i. Nyare ur (2829-nånting är väl sent 60-tal tror jag) och inte rätt form. Calendar var det också...

image.jpg

Haha!!
Feck. Uppskattar dock verkligen försöket!!
Men det var väl en på miljonen att det skulle vara rätt. :)

Tack för engagemanget! :)
 
Topp