Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fake Fortis Marinemaster?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Aurum, 26 augusti 2014.

1. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Har länge gått runt och stört mig på dessa Fortis Marinemaster som dyker upp. Det finns ett original från 70-talet och en limiterad nyutgåva på 90 st vad jag vet? Problemet är att det finns hundratals av dessa nya marinemasters där ute och de kommer från Asien i största mån. Många säljs av luriga säljare som säljer andra fakevintageur. Frågan är dock vadfaen dessa nya dinkor är för något? De ser ut att ha samma konstruktion som de äkta Supercompressoruren men de har inte samma finish på tex boettens undersida, de är polerade. Även kronorna är fake då de är laseretsade. Somliga har en gravering på boettlocket som är laseretsad medan själva loggan är gjuten... Jag råkar äga ett ur med samma supercompressorboett så jag har tittat lite närmare på de äkta boetterna.

Frågan kvarstår, vafaen är detta för ur som pumpas ut från asien? NOS-frankenbyggen med ommålade tavlor? Äkta Fortis? Jag vet inte med det osar katt och jag tror inte de är äkta. En viss indikation är också prislappen, runt 3000 kr för en stentuff stor supercompressordykare från Fortis? Vi har en på vårt K&S nu. Läs mer i denna tråd och tyck till:

http://forum.tz-uk.com/showthread.php?261385-Did-I-sell-a-fake-Fortis

Jens, Aquaracer2, Wii och 4 andra gillar detta.
  2. Joakim

Joakim Borgare

Blev lite sugen på den som ligger på KS, nu svalnade intresset och jag ser fram emot klargörande bidrag i den här tråden

3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Har läst den tråden innan, men tycker bara man blir snurrig av alla spekulationer. Bäst svar får man nog om man mailar Fortis och bifogar bilder.

Onelund gillar detta.
  4. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland

Måste vara det enklaste.

Har också läst i tråden ovan men jag blir inte klokare direkt.

Är också sugen på en supercompressor och har sett dessa på bukten men inte tyckt de verkar helt kosher

5. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Det råder ingen konsensus i tråden jag länkar till och jag tycker det antyds att Fortis inte har stenkoll.

6. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    Läste den tråden innan jag köpte min. Letade ett bra tag innan jag hittade en säljare som verkade vettig. Vet inte vad de kostade nya men är dom från 2002 är det väl inte ett omöjligt pristapp om de såldes för runt 10?
    Sedan har man ju läst om rykten att det var 150st som gjordes.

7. yonsson

Från:
    GBG
    Ingen verkar reagera på att de två klockorna i tråden har olika finish på urverken (även om det står 2783 i båda).

8. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Har kollat lite på de där, och det verkar faktiskt finnas ett gäng olika varianter original och NOS med små skillnader här och där. Blir inte klok på det, då det finns väldigt många att få tag på, så det är ju lite oroväckande, minst sagt...

9. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Måste finnas fler än 150... Hört med Fortis?

10. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    Nä, men kanske skulle kolla. Jag försökte så gott jag kunde leta runt på nätet om uppgifter och recensioner av dessa men det är minst sagt ont om information. Så jag har levt i tron att min är äkta. Får väl försöka forska lite till.vad gäller priset känns det inte så konstigt, det är ju inget avancerat verk i och ganska simpel konstruktion i övrigt.
    vad jag läst såldes ju dessa utan papper eller box vilket inte gör saken lättare.

11. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Vad har du för datumstämpling i din? Och var har du läst att de kom utan box och papper? Angående uren är det ett mycket bra/pålitligt verk i en kool, välbyggd och egen konstruktion (epsa).

12. TorNet

TorNet Friends of KS

Jag har alltid varit väldigt skeptisk när det gäller de där Fortisarna, tycker att tavlor och visare ofta ser mer nytillverkade ut än NOS, men vet inte vad som är sant. Osäkerheten gör dock att modellen aldrig varit intressant för mig - samma sak gäller de vintage(?) Enicar Sherpa GMT som pumpas ut i mängder från Indonesien.

Icaras, Gummo och NiklasArvid gillar detta.
  13. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    Kommer inte ihåg var jag såg det, läste en drös trådar innan jag köpte, ska se om jag kan hitta det. Var hittar jag datumstämplingen?
    jo, klockan är jättetrevlig i sig, lite stor bara.

14. yonsson

Från:
    GBG
    Tavlan borde man ju kunna kolla rätt lätt. Lyser den när den ljusladdas så är det inte tritium, utan luminova. Samma med visarna.

15. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    Min tavla är stendöd, visarna lyser dock men vad säger att man inte relumade dem när man byggde ihop den eller helt sonika tog nya visare, jag vågar inte svara på hur mycket av klockorna som är nos.

16. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland

Den första har inte ens loggan ingraverad på rotorn, kan det vara en franken?

17. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Håller med om att de är lite stora. Insidan av boettlocket hade väl någon märkning?

18. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    Det står 4-70 i locket.
    Bifogar även bild på verket, ser väl ok ut i mina ögon men jag är verkligen inte duktig på sådant då jag sällan öppnar klockorna själv.
    Det som kanske stör mig är att det verkar saknas 2 skruvar? Servicemiss?
    image.jpg image.jpg

19. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Det där är ingen Supercompressorboett, känns inte kosher.

20. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    Ok, surt, ska se vad han jag köpte den av säger!

21. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    Verkar som att han tar tillbaka klockan utan knussel, vågar inte ropa hej förrän jag har pengarna på kontot. Men en varning för dessa klockor är väl på sin plats. Hade varit mycket intressant att få se en riktig reissue från 2002.
    tack för hjälpen aurum.

yonsson, TorNet och Aurum gillar detta.
  22. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Har också sett de där men de ser väldigt schletna ut ibland helt ok ut men av samma säljare (iyex med 100% feedback) som radar upp GMT efter GMT, riktigt mysko. Ibland hemmålade visare som den här som dök upp här i auktionstipstråden.
    http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=390909403629&alt=web

Mattan gillar detta.
  23. TorNet

TorNet Friends of KS

Ja, han har tre till salu just nu och har enligt feedbacken sålt dussintals(?): http://feedback.ebay.com/ws/eBayISA...id=-1&de=off&items=25&interval=0&mPg=8&page=1, samtliga för 275-325 USD, varav den som ligger på TTT nu gick för 275 USD för ett drygt halvår sedan.

Mattan och Gummo gillar detta.
  24. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
  25. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Tack som fan för att du lyfte frågan Aurum
    Har budat på två olika (och förlorat) på eBay, utan att känna till detta. Ska läsa på mer!

jakob.dala har du bilder på din gamla re-issue så vi kan jämföra?

26. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Ska försöka leta fram dom och posta dom. Var ju dock ett slag sen. Minns att jag hittade nåt som tydde på att man hade byggt många fler än dom 150 som nämns tidigare, snarare så många dom hade delar till. Ska se vad jag kan hitta.

yonsson och Wii gillar detta.
  27. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    Fick detta faktabladet av fortis infoavdelning på mailen. Känns som att de flesta som ligger ute är fake om alla reissues ska se ut som denna!!
    image.jpg

Wii och Gummo gillar detta.
  28. Bender

Bender Friends of KS

jakob.dala
    Är det ifrån klockan som du sålde på KS köp och sälj så kanske det kan vara den här
    http://klocksnack.se/threads/fsot-fortis-marinemaster.4805/

jakob.dala gillar detta.
  29. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

30. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Ska se vad jag kan hitta. Onekligen ser den likadan ut. Den såldes som reissue.

Bender gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield