• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fake lume och fixade boetter..

Ministern

Founder
2-Faktor
Det är värt att ta upp det igen, för en gångs skulle lyfter folk bladet från munnen och det blir reaktioner!
Nej du får inte förändrad lume av att ha den i kassaskåp, min 1680 var där ett halvår och är fortfarande lika blek. Du hittar inte en med vintagefierad lume med perfekt boett. Det här är sanningen, är boetten perfekt och lumen solgul så är den fixad. Det är storindustri i Asien att återställa klockor till fantastiskt samlar skick, finns folk här på forumet som fått hjälp med det. Ingen skugga på dem dock då de inte påstår att de är helt korrekta. Idag kan du fixa stora skador på en boett så den ser ny ut och lume färg är det minsta problemet..
Läs denna länk..

http://www.network54.com/Forum/207593/t ... ong+Patina
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
;) Intressant hur olika man kan läsa den tråden? 
När jag läste den tänkte jag att de enda två som hade testat längre safe queen-vistelser (martin b o faz) noterade att index hade gulnat eller mörknat. 
Moderator går in och säger att "såvitt vi vet är inga köpare missnöjda"
Inga riktigt tunga namn (?) uttalar sig om att det skulle va nåt som inte är koscher?
Men du läser det tydligen helt motsatt?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vad jag sade var att jag haft en 1680 ett halvår i kassaskåpet utan någon färgförändring vilket får mig att dra slutsatsen att mörker på en tavla är bull.. Både du och jag vet att folk vintagefierar klockor..
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Kul tråd i länken, men mycket av snacket luktar duktigt BS. Jag är dock en fan av kycklinggula index och gillar looken skarpt. Men inte fan gulnar gammal tritium av ett halvår i mörker.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag tror på att hänga upp klockan i direkt soljus ett halvår. Då lär indexen få fin färg.
 

max

Dancing Queen
Spencer66 skrev:
Fast folk hävdar ju att den gulnar av mörker, läste du tråden?
Det är en ganska intressant tanke, för hur lagrar man isåfall utbytestavlor hos urmakare och tillverkare, för inte lär de väl göras on demand så att säga? :)
Nej ny lume, en täckskiva, hål för index, en uv/värmelampa och en vecka så är de nog lagom gyllenbruna sen. Det jag förvånas över är att ingen verkar veta, måste ju finnas nån som är för rik och kan köpa för att göra lite tester och se lumeursprung och vad den påverkas av.
Gör mig hur som lite halvnervig och osäker på hur man ska lyckas sålla.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
max skrev:
Spencer66 skrev:
Fast folk hävdar ju att den gulnar av mörker, läste du tråden?
Det är en ganska intressant tanke, för hur lagrar man isåfall utbytestavlor hos urmakare och tillverkare, för inte lär de väl göras on demand så att säga? :)
Nej ny lume, en täckskiva, hål för index, en uv/värmelampa och en vecka så är de nog lagom gyllenbruna sen. Det jag förvånas över är att ingen verkar veta, måste ju finnas nån som är för rik och kan köpa för att göra lite tester och se lumeursprung och vad den påverkas av.
Gör mig hur som lite halvnervig och osäker på hur man ska lyckas sålla.


:) precis, alla gamla liggande tavlor borde ju vara solgula och fina :D
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Problemet är väl när det inte redovisas öppet vad det är som faktiskt säljs...jag behöver inte nödvändigtvis ha problem med att en tavla fått lite hjälp på traven gällande patineringen. Men jag vill f*n veta VAD det är jag köper...

Känns som om det är sjukt mycket "*host, harkel, troligtvis inte, kanske, vet inte, förmodligen och vad jag kan bedöma*" när det kommer till vintage-rolex...

:geek:
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag är väldigt skeptisk till de klockor Ben aka NBtimes säljer. Men erkänner att jag länge trott och hoppats på att de ska vara korrekta. För ett tag sedan började dock min inställning att ändras.......tror helt enkelt inte på sammanträffandet när man ser hur storskaligt det är....... utseenden som iderligen upprepas....nåt är lurt! Perfekt jämn patina utan minsta nyansavvikelse och fantastiska case....

Det går säkert att återskapa xakta former med avancerad svetsning....laser eller annan teknik.
Att det ligger en kollektiv acceptans bland tyngre namn på vrf som....... oftast verkar få ståfräs av att ifrågasätta och sänka minsta lilla misstänka detalj....gör mig oroad. Why....för de har något att vinna genom att avstå att ifrågasätta dessa klockor.

Bens klockor ser allt som oftast magiska ut...har själv varit i kontakt med honom då jag varit sugen på att slå till.....men har tvekat....

Den bifogade tråden visar tydligt att det finns belivers och non-belivers....dock har bara ena sidan trätt fram......troligen folk som inte har något att förlora på att ifrågasätta......sätter mina slantar på dem!!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nä, säger som Niklas. Jag tror inte på någon jättekonspiration. Dock är det väl många frågetecken så jag skulle nog hellre handla från andra än Ben. Det hänger väl mest ihop med hans priser snarare än klockorna. Dem gillar jag.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Per skrev:
Nä, säger som Niklas. Jag tror inte på någon jättekonspiration. Dock är det väl många frågetecken så jag skulle nog hellre handla från andra än Ben. Det hänger väl mest ihop med hans priser snarare än klockorna. Dem gillar jag.


Klart det inte är en konspiration men en tyst acceptans för bedrägligt beteende..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Per skrev:
Nä, säger som Niklas. Jag tror inte på någon jättekonspiration. Dock är det väl många frågetecken så jag skulle nog hellre handla från andra än Ben. Det hänger väl mest ihop med hans priser snarare än klockorna. Dem gillar jag.


Klart det inte är en konspiration men en tyst acceptans för bedrägligt beteende..
Tycker det är ganska allvarliga anklagelser utan bevis. Även om Ben ofta har dessa så är han inte ensam om dessa gula index. Att hans klockor ofta är fint polerade betyder mest bara det. Att de ska vara manipulerade i övrigt vet jag inte om jag tror på. Jag bryr mig dock inte nämnärt. Vore skoj om det fanns någon tillstymmelse till bevis. Att alla kändare namn avstår från att posta betyder vad? De skyddar sin buddy eller gör alla samma sak? Jag väljer att tro på det jag ser men jag ska inte säga att jag ligger sömnlös över det. Finns annat att klura på. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fan Spence! Skärp dig nu och återställ boettformen på dina polerade dinkor. Helt opolerade dinkor är tokrepga och har vassa kanter. Är de tillrundade är de redan polerade och då är det lika bra att återställa dem HK-style. Och om man skall lyssna på momssmugglar'n är inte nbtimes dinkor så gula som de verkar.

Däremot är det tacksamt att grilla gilttavlor... :D
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Gillar citatet : "I feel like this is the "bad toupe" of the forum - everyone is thinking it and no one is saying it."

Och så känns det verkligen, ur-trist med tyst medgivande.
 
 

David

Bödeln
Det enda jag är säker på är att om det går att tjäna pengar på något så är det förr eller senare (och mest sannolikt förr) någon som kommer att göra det.

Personligen struntar jag i vilket eftersom jag tycker de gula ser sjukt illa ut.

Tacka vet jag ärligt beige.

120225-1675-4.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Aurum skrev:
Fan Spence! Skärp dig nu och återställ boettformen på dina polerade dinkor. Helt opolerade dinkor är tokrepga och har vassa kanter. Är de tillrundade är de redan polerade och då är det lika bra att återställa dem HK-style. Och om man skall lyssna på momssmugglar'n är inte nbtimes dinkor så gula som de verkar.

Däremot är det tacksamt att grilla gilttavlor... :D


:D alla mina vintage är tokrepiga och utan all fin patina :( ... Kan nog vara så att jag är lurad ändå, där det finns pengar..
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Konspirationen kan bestå i att alla tunga aktörer fifflar och ingen vill ta i frågan för faller en så faller alla. Eller så har man helt enkelt inga bevis och låter därför bli att kommentera.
 

ssp226

Cartier
Spencer66 skrev:
Vad jag sade var att jag haft en 1680 ett halvår i kassaskåpet utan någon färgförändring vilket får mig att dra slutsatsen att mörker på en tavla är bull.. Både du och jag vet att folk vintagefierar klockor..

När det gäller mina exempel så har dom blivit gulare i mitt bankfack, men inte alla! Kolla på visarna på min 168000 som fortfarande är vita. Jag har givetvis fler klockor och vissa har inte ändrats alls. Att det handlar om innehåll i lysmassan är tydligt, då vissa klockor blir orange medans andra aldrig ändrar färg oavsett ålder eller miljö. Själv har jag haft många klockor och länge som befunnits sig i ljus, mörker, torrt och fuktigt och det här det enda fallet jag sett en sådan tydlig skillnad och det är i mörker.

Jag gillar dock att bara för att du har haft din 1680 i ett kassaskåp så är allt annat bull, hahaha, ok då är det nog så ;)

Det manipuleras med vintageklockor till höger och vänster och det är trist. Själv skulle jag aldrig betala någon premium för mörk patina. Att indexen är intakta, tavla och visare felfria är det viktigaste.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det roliga är att jag fortfarande tycker klockor med gulnade index är coola. När jag köper en blå Flinga vill jag att indexen skall vara gula :D. Så även om jag misstänker att det bluffas lite så har jag själv fallit för konceptet..
 

ssp226

Cartier
Spencer66 skrev:
Det roliga är att jag fortfarande tycker klockor med gulnade index är coola. När jag köper en blå Flinga vill jag att indexen skall vara gula :D. Så även om jag misstänker att det bluffas lite så har jag själv fallit för konceptet..

Haha nu kommer det riktiga skälet till ditt patinakorståg fram! Du vill sänka marknaden så att du kan köpa en snowflake med grym patina till absolut vrakpris.

Stämmer det? ;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
ssp226 skrev:
Spencer66 skrev:
Det roliga är att jag fortfarande tycker klockor med gulnade index är coola. När jag köper en blå Flinga vill jag att indexen skall vara gula :D. Så även om jag misstänker att det bluffas lite så har jag själv fallit för konceptet..

Haha nu kommer det riktiga skälet till ditt patinakorståg fram! Du vill sänka marknaden så att du kan köpa en snowflake med grym patina till absolut vrakpris.

Stämmer det? ;)


Vore komiskt då :D
 
Topp