• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fake vintage

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Ropade hem en snygg Citizen Day&date ifrån Tradera här om veckan och insåg rätt snabbt att speciellt vintage är den inte, möjligen retrostyle om man är snäll. Har jag rätt om jag gissar att många av de Seiko och Citizenur man ser på Traderaauktionerna är nytillverkade fejkur? Speciellt de som på bild ser väldigt bra ut.
 

Psykel

Patek
Ropade hem en snygg Citizen Day&date ifrån Tradera här om veckan och insåg rätt snabbt att speciellt vintage är den inte, möjligen retrostyle om man är snäll. Har jag rätt om jag gissar att många av de Seiko och Citizenur man ser på Traderaauktionerna är nytillverkade fejkur? Speciellt de som på bild ser väldigt bra ut.
Pretty much, ja. Eller fulrenoverade i Indien. Syns väldigt lätt på Seiko 5 med laxrosa eller limegrön tavla och liknande.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag köpte den mer på feeling än på äktheten men klockan funkar som den ska, till och med bra gångreserv. Rotorn låter kanske väl mycket. Tänkte öppna den om en stund och kika.

DSC_0001.JPG
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Jag köpte den mer på feeling än på äktheten men klockan funkar som den ska, till och med bra gångreserv. Rotorn låter kanske väl mycket. Tänkte öppna den om en stund och kika.

DSC_0001.JPG
Ah. Har sett en del likadana säljes på eBay. Boetterna är sönderpolerade och tavlorna är inte äkta. Men billiga är de eller hur?
 

Rolfen

Rolex
Vill man nödvändigtvis ha sådana så skall man inte köpa dom i sverige, går att hitta snorbilligt på ebay.
 

Psykel

Patek
Jag köpte den mer på feeling än på äktheten men klockan funkar som den ska, till och med bra gångreserv. Rotorn låter kanske väl mycket. Tänkte öppna den om en stund och kika.

DSC_0001.JPG
Min auktion slutade på 650,- vilket var precis vad jag hade tänkt som maxpris. Nu har jag öppnat den också.
PSX_20170331_120957.jpg
Inget konstigt med att rotorn låter mycket i billiga Citizen- och Seikoverk. Tycker den ändå ser helt okej ut för en sån klocka. Har ju klart sett värre. Ärligt talat, om du tycker om den och den funkar, så kör på.
 

Psykel

Patek
Jag gillar den skarpt och ärligt talat, hur kul klocka får man för 650 spänn om du t.ex går in på Ur&Penn. Den får hänga med så länge den funkar. Den ska snart få ett bra band ifrån Hirsch, det bifogade ger klåda. :shifty:
Jagar man lite på tradera så kan man göra riktigt fina fynd, faktiskt! Jag har två riktigt fina Alpina-klockor som jag fick för 200 respektive 220 kr, och en tredje på ingång för under 400. Bland annat... Känns som jag klickar hem minst en klocka i veckan just nu... Men ytterst sällan för mer än ett par hundringar. Tror den senaste Alpinan är den dyraste sen jag vann en Omega för 1400.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Yes, det går att fynda rätt bra ibland. Har fyndat en Smith i 9k som just nu får lite service innan den går in i samlingen. Dock inte ifrån någon Traderaauktion.
 

Johan_78

Breitling
Jag har en liknande i lådan.
Samma här att den kändes inte riktigt rätt om man säger så...
I bästa fall kan det vara en Indien-renoverad gammal klocka, annars är det bara skräp.
Men den var billig i alla fall! :)
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Det är som du säger, när man får den i handen så känns det inte rätt. Jag kommer ändå att använda den, den var köpt med hjärtat. Vad landade din på för pris?
 

Johan_78

Breitling
Jag gav 300kr för den om jag minns rätt.
Ingen fara med andra ord. Känns lite retligt bara.
Den har inte blivit använd alls, utan bara legat i lådan.
Får se om jag öppnar den och kikar någon dag, kanske att det gömmer sig ett orginal-verk i den i alla fall?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Nej då! :facepalm: Jag är rätt tålig och så skulle jag ändå inte ha beställt ifrån Utriket och ebay. Men det är bra att vi i KS tar upp företeelsen så att iaf vi är vakna på't. Min är iaf rätt ok i maskineriet, de här ebayklockorna vet vi inget om. Min Traderasäljare bor på 10 minuters bilresa ifrån mig så jag kan åka dit och gnälla om jag känner för det.;) :D
 
Topp