• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fakehandlare fast (hehehe)

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Hittade artikel på lexology.com

"Blomqvist v Rolex: Supreme Court issues final judgment in counterfeit case
MAQS Law Firm
Mads Marstrand-Jørgensen
Denmark
June 9 2014
In a recent case that has now reached the Supreme Court(1), Blomqvist had bought one counterfeit Rolex watch from Chinese website Fashion Watch Online.
The watch was posted to Denmark and, upon arrival, was confiscated by Customs. As Blomqvist did not agree to the destruction of the watch, Rolex sued Blomqvist before the Maritime and Commercial Court, which ruled in favour of Rolex in its judgment of November 8 2011 (for further details please see "Court rules on customs confiscation of counterfeit goods").
Blomqvist appealed to the Supreme Court, which made a preliminary reference to the European Court of Justice (ECJ) (for further details please see "Blomqvist v Rolex continued: Supreme Court issues remarks in counterfeit case").
In a judgment of February 6 2014,(2) the ECJ confirmed that Rolex's IP rights had been infringed.
The Supreme Court found that under EU Regulation 1383/2003, there had been a violation of a copyright or trademark right which was protected in Denmark, and that the violation had taken place in Denmark. The Supreme Court stated that Blomqvist had bought the watch for private use and that consequently he had not violated copyright or trademark law and therefore the question was whether Fashion Watch Online had violated Rolex's rights.
In accordance with the ECJ judgment in C-98/13, the Supreme Court found that by entering into a commercial agreement on the sale and dispatch of the watch with Blomqvist, Fashion Watch online had violated Rolex's IP rights.
Consequently, the Supreme Court confirmed the judgment of the Maritime and Commercial Court and ordered that the watch be destroyed without compensation.
The Supreme Court ordered Blomqvist to pay Dkr30,500 as costs at first instance and Dkr100,000 as costs to the Supreme Court.
For further information on this topic please contact Mads Marstrand-Jørgensen at MAQS Law Firm by telephone (+45 33 12 45 22), fax (+45 33 93 60 23) or email ([email protected]). The MAQS Law Firm website can be accessed at www.maqs.com.
Endnotes
(1) Case No 361/2011(May 15 2014).
(2) Case No C-98/13"
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Intressant dock att köparen inte har gjort intrång i Rolex IP-rättigheter. Det är ju inte bra. Eller har jag tolkar fel?
 

BME

Cartier
Skönt att höra att det händer...
Tyvärr är det väl bara en droppe i havet men många droppar små blir en stor sjö eller hur var det nu :)
 

Isodor

Audemars
Riktigt bra.

Alltid bra med domar som når ut och gör andra fakehandlare nervösa, och att de inser konsekvensen med dryga böter.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Today-was-a-2mkomu.jpg
 
Intressant dock att köparen inte har gjort intrång i Rolex IP-rättigheter. Det är ju inte bra. Eller har jag tolkar fel?

Kan inte tänka mig att han skulle bli fälld för det? IP-rättigheter, är väl samma sak som immateriella rättigheter, och det är väl i så fall tillverkaren/försäljaren som bryter mot rättigheterna, inte den som köper - hen gör ju (antagligen iaf) ingen vinning på att köpa fejk mer än att hen "sparar" pengar.

Men vad vet jag, är inte insatt eller jurist, kan bara tycka det känns märkligt att konsumenten skulle kränka mot de immateriella rättigheterna.
 

POO

Panerai
Krossa piratindustrin! Men vad hjälper det att en dansk får betala en massa pengar?
Kina är väl det riktiga problemet?
Och jag antar att ingen här någon gång gjort intrång på någon annans immateriella rättigheter?
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Kan inte tänka mig att han skulle bli fälld för det? IP-rättigheter, är väl samma sak som immateriella rättigheter, och det är väl i så fall tillverkaren/försäljaren som bryter mot rättigheterna, inte den som köper - hen gör ju (antagligen iaf) ingen vinning på att köpa fejk mer än att hen "sparar" pengar.

Men vad vet jag, är inte insatt eller jurist, kan bara tycka det känns märkligt att konsumenten skulle kränka mot de immateriella rättigheterna.

Du har rätt. Problemet är att de som köper fejk också bidrar till intrånget. Jag förstår att det är svårt att komma dit juridiskt men icke desto mindre så vore det smutt om köparen gjordes till medskyldig. Det skulle nog få en del att tveka där på stranden eller vid datorn.
 
Topp