Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fakepatina...

Diskussion i 'Diskussion' startad av masterkiller, 3 april 2014.

1. ...har ju funnits ett bra tag nu, men känns det egentligen jävligt tråkigt ?

Såg nu på RobEs bild på Nya Omega SM300 och tycker inte det så bra ut och känns det inte lite tråkigt och vara sist ut...och fakepatina och gnistrande PCL rimmar illa tycker jag..

Personligen så är jag jävligt nöjd med att Rolex inte har börjat med det, och typ nya SDn hade väl kunnat vara en kandidat men jag tycker en ny klocka ska se ny ut...

Vad tycker ni?

yonsson, calzone, WilhelmV och 10 andra gillar detta.
  2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kan bara hålla med dig.

3. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    no soul! ser bara fejk och tråkigt ut.

yonsson gillar detta.
  4. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Jo jag håller väl med. Tycker nya sm300 är fin, men hade varit bättre utan fake patinan.

Wii gillar detta.
  5. Anfield

Anfield Borgare

Rolex kan sin grej

6. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Känns som om man bara vattnar ur konceptet vintage, trist.

7. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Vet inte riktigt vad jag tycker om fakepatinan men pcl passar det absolut inte till!

box gillar detta.
  8. MatthiasWG

MatthiasWG Bonde

Från:
    Stockholm
    Instämmer känns ju bara tråkigt, det är ju charmen med patina att den ska vara individuel och ändras med tiden!

9. Teknikfreak

Teknikfreak Stadsbo

Håller med till 100 % inte roligt alls. Skulle inte förvåna mig om det är en trend vi kommer att få se mer av.:depressed:

10. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Fakepatina är dumheter.

11. morrism

morrism Friends of KS

vidrig

Denke gillar detta.
  12. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Jag är kluven.
    Fakepatinan är lite trist, liksom re-issues. Men för den som gillar vintage-looken, har ett måttligt klockintresse och inte lockas av gamla urverk och läckande boetter kanske det är en bra kompromiss?

Tycker den är snygg - men den saknar (troligen) känslan som mögel ger.

Wettex, Icaras, Jockinho och 3 andra gillar detta.
  13. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Jag håller med!
    Mycket tråkigt när dom gör så. Även JLC har har en tendens att förstöra snygga modeller med fakepatina. Tribute to polaris gillar jag skarpt men tyvärr är klockan förstörd pga detta.

14. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg

yonsson och Icaras gillar detta.
  15. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Tycker att det inte spelar roll fake patina eller inte, det är så jäkla trist med reissues

16. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Gillas icke, men samtidigt är detta den snyggaste som släppts på länge. Fakepatina är snyggare än vit och grön, men gillar inte dessa moderna kopior av klassiker utan att egentligen tillföra något nytt. Om de bara hade utgått från originalet men avvikt mer hade det kunnat bli riktigt bra.

WilhelmV, easy rider och Icaras gillar detta.
  17. Mrjsander

Mrjsander Bonde

Från:
    London
    Patina köps inte för pengar utan förtjänas.

Hade varit så mycket bättre med en nyutgåva utan fakepatina.

MatthiasWG gillar detta.
  18. Jibe

Jibe Stadsbo

Från:
    Skåne
    Håller med.. den är snygg som klocka, men pga fake-patinan skulle jag aldrig få för mig att köpa den.

Vet inte riktigt vilken målgrupp Omega har tänkt sig.. ser inte hur den oinvigde klockköparen skulle få för sig att köpa en helt ny klocka, som ser ut att vara ett halvt sekel gammal.. och på andra sidan spektrat, de riktiga klock-connoisseurerna verkar rata fake-patina. Undrar dock hur den hade sett ut utan patinan.

19. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Känns som det var de Omega försökte med Planet Ocean-modellerna.

yonsson, morrism och Beastie gillar detta.
  20. A.Gold

A.Gold Stadsbo

Stämmer in i kören. Äkta patina ger känsla, det gör inte denna.

21. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Yes, och de ser ju bra ut men de hade fått plats med en som är lite nedtonad och smäckrare i boetten, lite mer submarinerlik. Håller dock med om att folk ofta förbiser att PO är en riktig vintageflört som för vidare många designelement från förr.

POO, Beastie, plattfot och 1 annan gillar detta.
  22. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    Bara att hålla med! Känns trist och platt!

23. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Tycker den är riktigt fin, men ändå inte. Är inte så mycket för fejkpatina. Med vita index och visare så hade den sett lite fel ut, men jag hade hellre köpt den då.

Btw, ser ut som sandwich-dial, någon som vet ifall det stämmer?

24. Thorn

Thorn Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Ska man göra nytt ska det vara nytt. Inget fel med att väcka liv i en gammal modell men som alla andra säger ser det så jävla tråkigt ut med den patinan.

25. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag tycker att det är rätt roligt om ett företag kan låta sig inspireras av sin historia men kan göra nytappningar av den. Som tex Rolex Milgauss. Man har lånat och inspirerats men den är knappast retro.

Retroklockor överlag tror jag har rätt kort livscykel bland de som köper dem (och bland tillverkarna). Roligt i början men man tröttnar nog på dem fortare än på en vanlig klocka. Dessutom är jag inte alls säker på att det är fördelaktigt för varumärket på lång sikt. De två starkaste varumärkena, PP och Rolex, håller inte på med det re-issues och det är nog inte en tillfällighet.

26. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Äh, jag gillar den! Jag menar - hela klockan ska väl inte falla designmässigt på grund av att färgen ska ge en vintage-look? Kunde lika bra säga "snyggt med beige färg!". Tror klockan ser bättre ut när man väl kommit över begreppet fakepatina :)

Olaa, Teknikfreak, frere och 1 annan gillar detta.
  27. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    image.jpg

Lite tudelad.. Gillar denna BR skarpt!

Rozzy, Olaa, DrDre och 3 andra gillar detta.
  28. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Ta bort länken, på med ett tropic eller isofrane och ja det kan nog bli bra! Lite tråkigt med fakepatina men å andra sidan som Icaras skrev ovan, tänk bara färgen så blir det bra. Vissa tillverkare gör det bättre, läs; Omega, Tudor, Panerai medan andra misslyckas med det totalt då klockans design ser så ny/modern ut i övrigt. Då blir det mest fel...

29. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Fin klocka ,men gillar inte det som dom är ute efter..........:woot: Såg nu at några kallar den för " Retro Look "

30. Har inga problem med det, men självklart är "äkta patina" riktigt vackert.

Olaa gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield