Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Falska klockor på svenska återförsäljare över internet?

Diskussion i 'Diskussion' startad av delegeferenda, 29 november 2013.

  1. Var och tittade på lite klockor hos en urmakare vid området runt Globen idag. Förklarade för ägaren att jag ville kika och testa på lite klockor från Omega. Kanske inte med otrevlig attityd men med viss irritation förklarade han att det här inte är något showroom för att pröva klockor och sedan gå ut på nätet och köpa en. Han drog därefter en del svammel som att man inte har någon garanti eller ångerrätt om man handlade på internet. Sedan sa han att just Uret.se dessutom hade massa anmälningar på sig för att ha sålt falska klockor.

    Stämmer det? Och hur är egentligen säkerheten med våra internetshoppar? Jag förstår att han har ett intresse som går före om att själv sälja klockor direkt från butik, men frågan var ändå tillräckligt viktig att grubbla på tycker jag.
     
    Icaras gillar detta.
  2. Bayraktar

    Bayraktar Torpare

    Inlägg:
    22
    Har svårt att tro det skall stämma med uret.se, den snubben svamlar nog mer en hand fru gör!
     
    yonsson och Icaras gillar detta.
  3. RicVin

    RicVin Mr fredagsmys

    Inlägg:
    9.577
    Vem var du hos?
     
  4. slimjim

    slimjim Rösten från Bro

    Inlägg:
    5.156
    Låter som ord från en bitter man.
    (sen kan man tycka vad man vill om gråhandel, men det är en annan sak).
     
    David och Jockinho gillar detta.
  5. daviden

    daviden Karl X Admin

    Inlägg:
    9.196
    Från:
    Malmö
    Att anklaga en etablerad klockbutik, online eller fysisk butik, för att sälja fake-klockor är ganska allvarligt.
    Ett påstående som kräver ganska övertygande bevis, har han det?

    Har personligen svårt för att tänka mig att uret.se skulle sälja fake-klockor.
     
    ErikGBG, Boris Balkan, Jockinho och 3 andra gillar detta.
  6. 16610

    16610 Baron

    Inlägg:
    10.788
    Från:
    BORÅS
    Uret säljer inte fake! Dom är väl bra mycket noggrannare än många andra....
     
  7. Vem jag var hos spelar väl ingen roll, men vill man verkligen veta så skicka mig ett PM. Jag tog inte direkt illa vid över hans påstående och tog det med en nypa salt, så klart. Speciellt när han inte verkade ha så bra koll på konsumenträtt.

    I övrigt var han annars väldigt hjälpsam och och trevlig när det handlade om klockspecifika frågor. Nästan så att jag ville köpa klockan på plats, men, priset var ändå för högt.
     
  8. Spencer

    Spencer Gustav II Adolf Admin

    Inlägg:
    18.698
    Självklart säljer inte uret falska klockor. Men jag kan förstå hans frustration, varför skall han lägga tid och pengar på folk som ändå senare köper över nätet.. Nu är mitt svar inte riktat mot TS.
     
    Ninen79 gillar detta.
  9. POO

    POO Präst

    Inlägg:
    1.160
    Att utnyttja anledningen till fysiska butikers högre priser för att sedan handla online är oförskämt, dock verkar ju många fysiska handlare inte fatta att det starkaste kortet i sin kamp mot näthandel är service. Trash talka konkurrenter är oftast ganska ocharmigt det med.
     
    Rookie, Bramster, plexan och 7 andra gillar detta.
  10. Compiss

    Compiss Friends of KS

    Inlägg:
    8.892
    Från:
    Den södra malmen
    Man får rätt mkt mer i vanlig butik som jag uppskattar, tex personlig kontakt/service.
    Nu har ju vissa företag(ej klockrelaterat) tagit bort sista ledet i kundservice.... Det går bara att maila dem och de garanterar svar inom 48 Tim????????

    Va fan är det!!!!!

    Att ställa en fråga med kanske en el två följdfrågor, beroende på svar kan alltså ta en vecka!
    Väljer att handla i vanlig butik, kanske lite dyrare men jag tycker det är bättre!
     
  11. andheg

    andheg Friends of KS

    Inlägg:
    2.087
    Jag fick iofs samma story på NK i Gbg, dom sa att de hört att de gällde Breitlingklockor.
     
  12. Det var om Breitling även här, kan inte svära på det men tyckte jag hörde det när hans butiksassistent ville in i konversationen.
     
  13. alfgren

    alfgren Biskop

    Inlägg:
    1.736
    Struntprat från en handlare på dekis.

    Det här är samma historier som däckgubbarna i Sverige höll på med när näthandeln etablerades.
    "Det är gamla däck"
    "Det är varianter som bara är gjorda för Asien"
    "Det är andrasortering"

    allt för att förklara att deras priser var dubbelt så höga. Grejerna var, och är, exakt samma.
     
    David, manekin och yonsson gillar detta.
  14. Bayraktar

    Bayraktar Torpare

    Inlägg:
    22

    Du hade fått samma svar på Coop Forum på backaplan im afraid, NK säljarna borde sälja frunkt & grönt istället!
     
    Rookien och ErikGBG gillar detta.
  15. andheg

    andheg Friends of KS

    Inlägg:
    2.087
    Kan ju vara en Ad-skröna.
     
    vikgul gillar detta.
  16. RicVin

    RicVin Mr fredagsmys

    Inlägg:
    9.577

    Jag frågade för att den enda "urmakare" jag känner till i Globenområdet är Klockmäster. Om det var där du var så blir jag väldigt förvånad då jag varit där ett otal gånger och fått hjälp med lite av varje. Har testat både Omegor,Brattar,Seikos mm. Till och med de anställdas klockor har jag testat. Har aldrig varit några problem. Detta trotts att jag knappast kan räknas som storkund. Det dyraste jag köpt ör en Victorinox Chrono till frugan för några tusen..
    Jag har ALLTID fått ett kanon bemötande hos dem och det har varit både ägare och anställda vid de olika tillfällen jag varit där.
    Så det så...:)
     
    Ninen79, David, Camo00 och 1 annan gillar detta.
  17. Spencer

    Spencer Gustav II Adolf Admin

    Inlägg:
    18.698
    Vill vi ha arbetstillfällen i Sveriges, är vi beredda på att betala marknadsmässiga löner, ha lokala handlare där du kan känna samt prata med personalen? Är dessa frågor viktiga så väljer du att handla lokalt. Annars kan man ju göra som man vill.
     
    Bramster, Kettil, Grön och 6 andra gillar detta.
  18. alfgren

    alfgren Biskop

    Inlägg:
    1.736
    Konkurrera med service, absolut.
    Stå och ljuga för att man har en ineffektiv och överprissatt verksamhet, nej.
     
    Rookie, David, Bramster och 4 andra gillar detta.
  19. par

    par Friends of KS

    Inlägg:
    6.027


    Jag är inte däckhandlare men det säljs endel skräp däck online=)
     
    Hebbe gillar detta.
  20. alfgren

    alfgren Biskop

    Inlägg:
    1.736
    Absolut. Men det sker minst sagt i gummihandeln också. Inte alls ovanligt att du blir rekommenderad Nankang, Linglong, Achilles och annan dynga. Men vi kanske ska ge oss om sidospåret. Ville bara poängtera att argumentationen är bekant.
     
    par gillar detta.
  21. Jonulf

    Jonulf Biskop

    Inlägg:
    2.337
    Från:
    Stockholm
    Samma här! Mycket trevliga och hjälpsamma och då har jag enbart hittills kollat och fått hjälp med en länk, gratis!:)
     
  22. Genius60

    Genius60 Bonde

    Inlägg:
    63
    Från:
    Botkyrka
    Har stött på samma bittra kommenarer när jag ville pruta lite för att i alla fall komma något närmare nätpriset då jag ville supporta min lokala urmakare. Bara att för butikerna "gilla läget" och inte vara bittra. Kan man inte konkurrera med nypris så satsa på service, reparationer (en sorts klock Mekonomen). Kommer alltid att finnas butikskunder som vill ha "tryggheten" att handla över disk, även om de stadigt minskar. Personligen ser jag ingen anledning att jag skall betala deras hyra för en Stockholmslokal. Har heller inga skrupler att prova löparskor i "fina butiken" för att sedan gå hem o beställa från UK för halva priset, från firmor med större utbud, priser i SEK och "free shipping". Det blåser nya vindar nu.
     
    hannes, David, Bramster och 1 annan gillar detta.
  23. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.470
    Från:
    GBG
    Funderade på en grej. ADs kanske borde börja med att erbjuda första service gratis till de som vill pruta och tycker priset är högt jämfört med på nätet. Då får köparen en anledning att komma tillbaka och uppleva varför man ska återvända till en AD.
     
    David, Camo00, vonbahr och 10 andra gillar detta.
  24. RobertD

    RobertD Friends of KS

    Inlägg:
    4.012
    Från:
    Stockholm
    Var inne på Krons Ur igår och kollade på klockor med en kompis som är sugen. Säljaren där sa, utan att vi hade börjat pruta, att köper man klockan där så är man välkommen in en gång per år för gratis täthetskontroll/trycktestning. Det är ju ett steg i just den riktningen... Satsa mer på service och "all inclusive" om man köper klockan i butik.
     
    David, Fixoflex, Bramster och 11 andra gillar detta.
  25. POO

    POO Präst

    Inlägg:
    1.160

    Jag har inger emot internethandel. Men du förstår väl själv att du inte bara betalar hyran för en butikslokal utan även möjligheten att prova, vilken du tydligen gladeligen utnyttjar.
     
    Bodén, Whedda, Aquaracer2 och 1 annan gillar detta.
  26. wayne

    wayne Friends of KS

    Inlägg:
    3.573
    Om du har barn i dagisålder, lämna in dom på nätet. Det är nya tider nu.
     
    Whedda, Boris Balkan och Spencer gillar detta.
  27. China

    China Guest

    Utan att säga bu eller bä, hur många har t.ex. koll på piratkopior i låg och mellanprisklass?
     
    delegeferenda gillar detta.
  28. alfgren

    alfgren Biskop

    Inlägg:
    1.736

    Det där kan nog vara en av de märkligare, och minst relevanta liknelser, jag läst.
     
    Bramster, mrgd, A.Gold och 3 andra gillar detta.
  29. Genius60

    Genius60 Bonde

    Inlägg:
    63
    Från:
    Botkyrka
    Självklart förstår jag det! Men via min bakgrund från teknikindustri har jag lärt mig att man "skänker bort" (säljer utan / med låga marginaler) och håvar in de stora stålarna på eftermarknad. Jag investerar i en "pryl" en gång men vill hålla den i skick i många år. Do the math!
     
  30. wayne

    wayne Friends of KS

    Inlägg:
    3.573
    :D
     
Mårtenssons ur Brookfield