• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Falska klockor på svenska återförsäljare över internet?

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Kan hålla med om att urbutiker får jobba med att bygga upp en relation till kunderna i stället, på den biten kan nätet aldrig konkurrera.
Sedan är frågan hur mycket tid som ska investeras i den biten för att fortfarande få sålt klockor i den takt som krävs.

De butiker jag varit i har iaf. förstått att alla kan vara potentiella köpare, trots olika klädsel.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag tänker mig följande nisch: en butik endast för service och hjälp. Men ingen försäljning. Då slipper man dyr säkerhet och dyrt lager. Och kan fokusera på det där det finns bra marginaler och en uppenbar konkurrensfördel vs nätet. Och så samarbetar man med de största handlarna på nätet. Dvs "köp din klocka på uret och få 25% på all service här hos oss". Osv.

Bra eller anus?
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Intressant idé. Dock tror jag inte man kommer undan säkerhetsbiten, du ska ju ändå förvara kundernas dyrgripar.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag tänker mig följande nisch: en butik endast för service och hjälp. Men ingen försäljning. Då slipper man dyr säkerhet och dyrt lager. Och kan fokusera på det där det finns bra marginaler och en uppenbar konkurrensfördel vs nätet. Och så samarbetar man med de största handlarna på nätet. Dvs "köp din klocka på uret och få 25% på all service här hos oss". Osv.

Bra eller anus?

Var skall du då med snålfingrarna titta på klockan?
 
D

delegeferenda

Guest
På tal om falska klockor, för det otränade ögat reagerade jag över att han hade ett par Omega-klockor som tickade en sekund i taget. Vet att det inte är en gemensam nämnare för att en klocka vore falsk men det slog mig ändå. Kan inte svära på vilka modeller det var men det var iaf inte Seamaster klockorna, dem "flöt" på. Jag tror att det kan ha varit typ De Ville och Constellation modellerna... Men det kanske är helt normalt?

Fan man blir rätt paranoid över vad som är falskt och inte. Allvarligt för någon som mig som aldrig ägt en märkesklocka skulle aldrig kunna säga skillnaden.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
På tal om falska klockor, för det otränade ögat reagerade jag över att han hade ett par Omega-klockor som tickade en sekund i taget. Vet att det inte är en gemensam nämnare för att en klocka vore falsk men det slog mig ändå. Kan inte svära på vilka modeller det var men det var iaf inte Seamaster klockorna, dem "flöt" på. Jag tror att det kan ha varit typ De Ville och Constellation modellerna... Men det kanske är helt normalt?

Fan man blir rätt paranoid över vad som är falskt och inte. Allvarligt för någon som mig som aldrig ägt en märkesklocka skulle aldrig kunna säga skillnaden.

Då Omega har ett antal fina Quartzare så behöver det inte betyda något.
 

Daniel J

Omega
Det finns ett 20-tal Quartzversioner av constillation samt även enstaka Deville och Seamaster i produktion idag.
Surfa in på Omegas hemsida och leta upp "watchfinder" och filtrera ut dom med Quartzurverk, du får scrolla en del...

Inget konstigt med det alltså.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Var skall du då med snålfingrarna titta på klockan?
En av funktionerna med AD's är ju att agera "show rooms". Leverantörernas mål är ju bara att få ut så många ur som möjligt, oavsett kanal. Om en AD visar en klocka 30ggr får han kanske sälja en (och tjänar en bra slant), tillverkaren får kanske ut 5 st. till via andra kanaler. Leverantören får samma centrala marginal på alla, oavsett om de sålts via AD på "fina gatan" eller en gråhandlare på nätet. Men sen kommer dessa 5 alla till AD för att justera länk, serva och reparera. Win-win;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
En av funktionerna med AD's är ju att agera "show rooms". Leverantörernas mål är ju bara att få ut så många ur som möjligt, oavsett kanal. Om en AD visar en klocka 30ggr får han kanske sälja en (och tjänar en bra slant), tillverkaren får kanske ut 5 st. till via andra kanaler. Leverantören får samma centrala marginal på alla, oavsett om de sålts via AD på "fina gatan" eller en gråhandlare på nätet. Men sen kommer dessa 5 alla till AD för att justera länk, serva och reparera. Win-win;)

Allvarligt du kan ju inte tro på det där själv.. Tror du även att filmbolagen tjänar på nedladdning..

Fasen, det har kommit en generation som inte vill betala, inte jobba men fortfarande ha en bra lön.. Hur går det ihop i era förvirrade hjärnor?
 

Whedda

Rolex
Har stött på samma bittra kommenarer när jag ville pruta lite för att i alla fall komma något närmare nätpriset då jag ville supporta min lokala urmakare. Bara att för butikerna "gilla läget" och inte vara bittra. Kan man inte konkurrera med nypris så satsa på service, reparationer (en sorts klock Mekonomen). Kommer alltid att finnas butikskunder som vill ha "tryggheten" att handla över disk, även om de stadigt minskar. Personligen ser jag ingen anledning att jag skall betala deras hyra för en Stockholmslokal. Har heller inga skrupler att prova löparskor i "fina butiken" för att sedan gå hem o beställa från UK för halva priset, från firmor med större utbud, priser i SEK och "free shipping". Det blåser nya vindar nu.

Fine! Men då skall man inte bli förvånad eller irriterad om de fina butikerna i Sthlm försvinner och man i fortsättningen får köpa en klocka men inte sett i verkligheten.

Jag lägger ingen värdering om man köper online billigare men då skall man inte klaga över det bristfälliga utbudet.

Roligt med folk som vill ha service av butiken trots att de har noll ambition att faktiskt handla där.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Whedda

Rolex
En av funktionerna med AD's är ju att agera "show rooms". Leverantörernas mål är ju bara att få ut så många ur som möjligt, oavsett kanal. Om en AD visar en klocka 30ggr får han kanske sälja en (och tjänar en bra slant), tillverkaren får kanske ut 5 st. till via andra kanaler. Leverantören får samma centrala marginal på alla, oavsett om de sålts via AD på "fina gatan" eller en gråhandlare på nätet. Men sen kommer dessa 5 alla till AD för att justera länk, serva och reparera. Win-win;)

Jag kan säga att klockföretagen absolut inte föredrar gråhandeln. Det är ju precis det som dumpar priserna på deras modeller och det finns oerhört mycket viktigare saker än att bara se till införsäljningen av sina modeller. Varför skulle de lägga miljoner på AD och butiker, marknadsföring etc om de inte ville ha möjligheten att styra hur deras produkt presenteras och till vilket pris den bör säljas.

Det mest komiska i debatten mellan gråhandlare och AD:s är ju att på många modeller är prisskillnaden efter lite prutning mer eller mindre den samma och då är det för mig bara dumsnålt att inte stödja de lokala butikerna och ta del av deras service.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Intressant idé. Dock tror jag inte man kommer undan säkerhetsbiten, du ska ju ändå förvara kundernas dyrgripar.

Sant. Fast då funkar det ju å andra sidan med ett vanligt säkerhetsskåp. Det dyra är ofta de monterlösningar som ska vara snygga, inbjudande och någorlunda lättplacerade, men ändå säkra.
 

DrDre

Patek
Har heller inga skrupler att prova löparskor i "fina butiken" för att sedan gå hem o beställa från UK för halva priset, från firmor med större utbud, priser i SEK och "free shipping". Det blåser nya vindar nu.

Jag har inga problem att köpa saker över nätet. Det är ju min rätt att handla var jag vill. Däremot känner jag mig rätt tveksam till att utnyttja butikerna för att kolla in och känna på prylar, kolla storlekar etc och gå därifrån och köpa över nätet.

Jag tror att ökad internethandel får ses som en del av utvecklingen. Att försöka streta emot känns lite som engelska arbetare som slog sönder maskinerna som tog jobben under den industriella revolutionen. Jag tror att man istället måste ändra sina affärsmodeller för att på något sätt kunna motivera kunden på ett positivt sätt att komma till butik istället för internet.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Roligt med folk som vill ha service av butiken trots att de har noll ambition att faktiskt handla där.

Nu vet jag iofs inte vad du menar med service. Men ett vänligt bemötande kan man väl alltid förvänta sig? Jag driver själv en butik och får ofta frågor av typen "den här grejen kostar X kronor på XXL, kan du sänka till det så köper jag av dig". På vissa varor går det, på andra inte. Men oavsett så får kunden alltid ett 100%-igt bemötande. Åtminstone om frågan är artigt och uppriktigt ställd.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Allvarligt du kan ju inte tro på det där själv.. Tror du även att filmbolagen tjänar på nedladdning..

Fasen, det har kommit en generation som inte vill betala, inte jobba men fortfarande ha en bra lön.. Hur går det ihop i era förvirrade hjärnor?

Tror det blev lite OT med film? Men det beror på vilken typ av nedladdning. Via legal nedladdning kan många fler se mer film billigare än bio och filmbolagen tjänar pengar. Illegal nedladdning är stöld, det är något helt annat och inget som någon av oss förespråkar.
 

DrDre

Patek
En av funktionerna med AD's är ju att agera "show rooms". Leverantörernas mål är ju bara att få ut så många ur som möjligt, oavsett kanal. Om en AD visar en klocka 30ggr får han kanske sälja en (och tjänar en bra slant), tillverkaren får kanske ut 5 st. till via andra kanaler. Leverantören får samma centrala marginal på alla, oavsett om de sålts via AD på "fina gatan" eller en gråhandlare på nätet. Men sen kommer dessa 5 alla till AD för att justera länk, serva och reparera. Win-win;)

Det ligger en viss logik i ditt resonemang. Klockföretaget vill tjäna pengar, så mkt som möjligt precis som alla andra företag, och det är genom att sälja klockor man tjänar pengar. Men, vad du inte tar med i ekvationen är den långsiktiga påverkan denna grå-distribution kan ha på företagets position på marknaden. Och image är det mest värdefulla ett företag i lyxbranschen har.

Ett problem är ju dock att en viktig funktion med handlare på fina adresser är att de ska hjälpa till bygga varumärket. Men de får betalt genom att sälja klockor. Dvs handlaren får betala för marknadföring men det är klocktillverkaren och gråhandlaren som får förtjänsten.

Jag vet inte hur man tänker hos lyxtillverkarna, men det skulle kunna vara så att man ligger någonstans i mitten. Dvs man låter en viss del klockor slinka ut till gråhandlare, för man tjänar trots allt pengar på det och ville man verkligen få stopp på det skulle man ju kunna det. Men det får inte bli för mkt eftersom det då kommer att leda till att man blir ett "outlet-märke som man köper billigt" snarare än lyx.
 

Whedda

Rolex
Nu vet jag iofs inte vad du menar med service. Men ett vänligt bemötande kan man väl alltid förvänta sig? Jag driver själv en butik och får ofta frågor av typen "den här grejen kostar X kronor på XXL, kan du sänka till det så köper jag av dig". På vissa varor går det, på andra inte. Men oavsett så får kunden alltid ett 100%-igt bemötande. Åtminstone om frågan är artigt och uppriktigt ställd.

Säljaren har ju självklart för egen del alltid att vinna på att ge potentiella kunder service och uppmärksamhet då man aldrig kan veta vem som kommer köpa men vad jag hänger upp mig på är de som ogenerat besöker en butik utan minsta tanke på att köpa en klocka för att utnyttja möjligheten att prova etc och sedan känner att de inte fått tillräckligt med uppmärksamhet/service och på något sätt rättfärdigar köpet online trots att detta var ambitionen från första början.

Jag anser som sagt att man har sin fulla rätt att handla var man vill men ibland kanske man skall få ta risken att klockan inte ser ut som på bilderna från Uret.se när den väl sitter på handleden.

Jag köper väldigt sällan om ens någonsin nya klockor så för mig har det inte varit ett stort problem men jag skulle mer en gärna betala en tusenlapp mer för att handla av en fysisk butik där jag med gott samvete (oavsett hur mycket jag prutat) kan gå in och klaga om något inte skulle vara till belåtenhet. Med tanke på hur lite skillnad det ofta är mellan gråhandlare och ett nerprutat pris i butik är det inte ens svårt i mitt fall. Sen får man i regel bättre service/pris ju mer man handlar i en och samma butik vilket aldrig gäller på nätet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Orkar egentligen inte bege mig in i diskussionen men klockbranschen är relativt unik då övervinster kan fortsätta genom att tillverkarna bestämmer utpriser. Det är ingen sund marknad. Skulle handlarna på stan ha rimliga marginaler så hade knappast näthandlarna varit så många... Snurrigt att en bransch överlever på detta sätt men det är tydligt att många köpare helt enkelt accepterar att betala andras skumpa, lokalen på fina gatan och guldet i ägarnas fickor. Det är bra business att ha en fin klockbutik i en större stad. Att det inte funkar i mindre städer beror på att köpkraften där saknas. Att dessa är griniga på nätet är på ett sätt förståeligt men på ett annat bara dumt då det förmodligen varit jävligt svårt även utan näthandlarna. Hade de kunnat konkurrera med lägre priser så hade kanske de också kunnat konkurrera men större volymer. Vill man tro på en marknadsekonomi så är det bara bull att grina på näthandlare för att de har lägre kostnader.

Med tiden så kommer också klockbusinessen att landa i 2000-talet. Lär dröja men tids nog så händer säkert det med. Detta sagt så köper jag varken nya klockor eller springer som en 18-åring hos bilhandlare och testar saker jag aldrig ens tänkt köpa. Businessen är bara halvrutten i mina ögon.

Jag har dock full förståelse för de som uppskattar den lokala butiken och den service som den erbjuder. Jag ställer mig frågande till priskontrollen som är anledningen till att näthandeln är ett så pass stort hot/bra alternativ. Kalla det vad ni vill. :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Säljaren har ju självklart för egen del alltid att vinna på att ge potentiella kunder service och uppmärksamhet då man aldrig kan veta vem som kommer köpa men vad jag hänger upp mig på är de som ogenerat besöker en butik utan minsta tanke på att köpa en klocka för att utnyttja möjligheten att prova etc och sedan känner att de inte fått tillräckligt med uppmärksamhet/service och på något sätt rättfärdigar köpet online trots att detta var ambitionen från första början.

Jag anser som sagt att man har sin fulla rätt att handla var man vill men ibland kanske man skall få ta risken att klockan inte ser ut som på bilderna från Uret.se när den väl sitter på handleden.

Jag köper väldigt sällan om ens någonsin nya klockor så för mig har det inte varit ett stort problem men jag skulle mer en gärna betala en tusenlapp mer för att handla av en fysisk butik där jag med gott samvete (oavsett hur mycket jag prutat) kan gå in och klaga om något inte skulle vara till belåtenhet. Med tanke på hur lite skillnad det ofta är mellan gråhandlare och ett nerprutat pris i butik är det inte ens svårt i mitt fall. Sen får man i regel bättre service/pris ju mer man handlar i en och samma butik vilket aldrig gäller på nätet.

Jag förstår vad du menar och håller med dig. Men. Butikspersonalen kan ju inte avgöra om du är där för att titta på en klocka att köpa, för att titta på olika klockor och komma tillbaka för att köpa senare, eller bara där för att titta och sedan köpa från någon annan? Alltså tycker jag att man alltid ska kunna förvänta sig en grundnivå av bra service? Och som säljare är det tjänstefel att tro att du "kan se vad det är för typ direkt när han/hon kliver genom dörren", för det kan du inte.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det ligger en viss logik i ditt resonemang. Klockföretaget vill tjäna pengar, så mkt som möjligt precis som alla andra företag, och det är genom att sälja klockor man tjänar pengar. Men, vad du inte tar med i ekvationen är den långsiktiga påverkan denna grå-distribution kan ha på företagets position på marknaden. Och image är det mest värdefulla ett företag i lyxbranschen har.

Ett problem är ju dock att en viktig funktion med handlare på fina adresser är att de ska hjälpa till bygga varumärket. Men de får betalt genom att sälja klockor. Dvs handlaren får betala för marknadföring men det är klocktillverkaren och gråhandlaren som får förtjänsten.

Jag vet inte hur man tänker hos lyxtillverkarna, men det skulle kunna vara så att man ligger någonstans i mitten. Dvs man låter en viss del klockor slinka ut till gråhandlare, för man tjänar trots allt pengar på det och ville man verkligen få stopp på det skulle man ju kunna det. Men det får inte bli för mkt eftersom det då kommer att leda till att man blir ett "outlet-märke som man köper billigt" snarare än lyx.

Grejen är väl att tillverkaren inte kan styra det då det är Ad som säljer vidare sina klockor till just gråhandlarna pga volymkraven.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag tycker att man skall ge bra service även till de som inte har något intention att handla i butiken.

En dag kanske den personen har sparat ihop pengar eller vunnit på lotto.
 

DrDre

Patek
Grejen är väl att tillverkaren inte kan styra det då det är Ad som säljer vidare sina klockor till just gråhandlarna pga volymkraven.

Jag tror nog att om man bara vill, och är beredd att satsa resurser, så skulle man kunna få bort det eller i alla fall reducera det. Man skulle ju tex kunna ha ett system där man följer upp varje klocka mha tillverkningsnummer och sedan ha tydliga avtal och viten som gör att handlare inte vill/vågar sälja till gråhandlare. Har man nummer på varje klocka så skulle man ju lätt kunna spåra den och snabbt kartlägga vilka handlare som säljer till gråhandlare och då avsluta samarbetet.

Reglerna runt säljkvoter gör ju att man nästan tvingar handlare att kränga av en del till gråhandlare. Detta måste ju tex Omega inse och ändå har man en sådan regel om miniminivåer, trots att man fattar att den leder till gråhandel. Å andra sidan kanske ändå handlarna, som ju faktiskt står för en viktigt och dyr del av varumärkesexponeringen med sina skyltfönster, kan få igen lite av sina kostnader genom att kränga mindre volymer till gråhandlare. Då får man en situation som alla inblandade borde kunna tycka är acceptabel så länge gråhandeln hålls på rimliga nivåer så att den inte förstör varumärket.

Kanske är logiken lite som amerikanska outlets. Där säljer ju alla stora amerikanska firmor prylar som redan från början har tillverkats för outlets. Det är lite rörigare och det är sämre utbud men båda vanliga butiker och outlets genererar ett överskott genom att sälja till delvis olika typer av kunder.
 

Whedda

Rolex
Jag förstår vad du menar och håller med dig. Men. Butikspersonalen kan ju inte avgöra om du är där för att titta på en klocka att köpa, för att titta på olika klockor och komma tillbaka för att köpa senare, eller bara där för att titta och sedan köpa från någon annan? Alltså tycker jag att man alltid ska kunna förvänta sig en grundnivå av bra service? Och som säljare är det tjänstefel att tro att du "kan se vad det är för typ direkt när han/hon kliver genom dörren", för det kan du inte.

Jo men det var ju precis det jag skrev. Mitt perspektiv var ur konsumentens och inte säljarens. Jag tycker man har avsagt sig "rättigheten" till att klaga när man inte har några avsikter att handla...prutar man är det upp till säljaren att avgöra hur lågt han/hon vill gå men det är en ganska hopplös situation om man möter en kund som redan bestämt sig för att inte handla oavsett service.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Whedda

Rolex
Jag tycker att man skall ge bra service även till de som inte har något intention att handla i butiken.

En dag kanske den personen har sparat ihop pengar eller vunnit på lotto.

Problemet är att det krävs inte en lottovinst för att välja AD framför Gråhandeln. Snarare ett samvete ;)

Såå stor skillnad ÄR det inte mellan en bra deal hos AD och en oprutbar klocka hos Gråhandlaren. För att inte tala om de framtida fördelarna med att ha en personlig kontakt med fysisk butik. Oavsett om det handlar om service eller nyköp.

Sen håller jag helt med om att en skicklig säljare inte arbetar efter förutfattade meningar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Topp