• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farfars eller farfars fars gamla klocka - Hamilton 975

Starship

Cartier
Jag startade tidigare en tråd om min pappas gamla klocka och vad jag skulle göra med den (https://klocksnack.se/threads/tankar-kring-arvegods.69132/). Det var väldigt uppskattat att få så mycket input från klocksnack!
Nu har jag grävt vidare i garderoben och hittat min farfars, eller möjligtvis min farfars fars klocka, ett fickur Hamilton 975 som en av dem antagligen köpte i USA när de var där och jobbade. Båda var där under några år i sin ungdom. Det är förstås inte aktuellt att flippa den här och den verkar inte heller ha något större värde. Men lite input från panelen skulle ändå vara uppskattat. När kan den tex tänkas vara tillverkad? Klockan tickar om jag vrider upp den så den är inte trasig men den är inte servad på minst 50 år. Jag ser inte att fickuret är något som jag kommer att använda men borde jag ändå kosta på en service?
Glaset saknas och det skulle i alla fall vara trevligt att få ordnat. Är det svårt att hitta rätt glas och vad kan det kosta att få fixat?
All input kring den här klockan skulle vara uppskattad!
DSC_0759.JPG
DSC_0757.JPG
DSC_0756.JPG
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Precis som med många armbandsur kan du titta på serienumret som står på verket och sedan söka på nätet, exempelvis Hamilton serial number eller production year så hittar man ofta en lista där man kan se ungefärligt produktionsår.

I det här fallet finns till och med uppgiften 2 Feb 1917 såg jag nu på pocketwatchdatabase.com. Kaliber 975 som man kan se det står på verket.

Trevlig klocka. Det klart den är värd en service, i synnerhet som du ärvt den. De savonetterna är inte så jättevanliga i Sverige och Hamilton är ett uppskattat märke. Silver med guldinlägg? Tyvärr verkar den ha skadats vid gångjärnet på framlocket och öppnar väldigt stort både fram- och baklocken. Kanske är det kameravinkeln som överdriver också.. Kastfjädern syns inte, saknas den?

Hur som helst, kul klocka.
 

Starship

Cartier
Precis som med många armbandsur kan du titta på serienumret som står på verket och sedan söka på nätet, exempelvis Hamilton serial number eller production year så hittar man ofta en lista där man kan se ungefärligt produktionsår.

I det här fallet finns till och med uppgiften 2 Feb 1917 såg jag nu på pocketwatchdatabase.com. Kaliber 975 som man kan se det står på verket.

Trevlig klocka. Det klart den är värd en service, i synnerhet som du ärvt den. De savonetterna är inte så jättevanliga i Sverige och Hamilton är ett uppskattat märke. Silver med guldinlägg? Tyvärr verkar den ha skadats vid gångjärnet på framlocket och öppnar väldigt stort både fram- och baklocken. Kanske är det kameravinkeln som överdriver också.. Kastfjädern syns inte, saknas den?

Hur som helst, kul klocka.

Tack för dateringen. Extra kul att den fyllde hundra år för bara en månad sedan! Det står Sterling 925 inuti så det är silver med någon annan metall utanpå. Men ser det inte lite för oxiderat ut för att det ska vara guld?
Kameravinkeln överdriver definitivt öppningsvinkeln, men jag tror gångjärnet varit skadat men blivit reparerat. Kastfjäder fick jag googla... Tror du alltså att locket tidigare har öppnats genom att man tryckt på kronan? Den kanske skadades i samma veva som glaset försvann. Det skulle som sagt kännas bra att fixa glaset och i så fall även kastfjädern. Är det svårt att hitta delar?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack för dateringen. Extra kul att den fyllde hundra år för bara en månad sedan! Det står Sterling 925 inuti så det är silver med någon annan metall utanpå. Men ser det inte lite för oxiderat ut för att det ska vara guld?
Kameravinkeln överdriver definitivt öppningsvinkeln, men jag tror gångjärnet varit skadat men blivit reparerat. Kastfjäder fick jag googla... Tror du alltså att locket tidigare har öppnats genom att man tryckt på kronan? Den kanske skadades i samma veva som glaset försvann. Det skulle som sagt kännas bra att fixa glaset och i så fall även kastfjädern. Är det svårt att hitta delar?

Svårt att säga på bild men det brukar oftast vara guldinlägg, särskilt om det är 925 silver. Behöver inte vara så hög karat guld eller det vi här kallar för guld.

Ja, det är meningen man öppnar framlocket genom att trycka på kronan, då åker den lilla kolven kl 3 in och kastfjädern som ska sitta över gångjärnet (tycker den skymtas lite på bilden?) puttar upp locket av sig självt så det flyger upp om det är i ordning, helst så spänstigt som möjligt:)

Det kan vara svårt att hitta delar men glas ska gå att fixa. Kastfjädern är möjlig att byta men vad jag förstått ganska pilligt och knepigt att få bra och kanske rätt dyrt. Antikurmakare kan ha kontakter som tar hand om såna jobb men de är inte många. Finns säkert privatpersoner lokalt också som håller på med sånt om man nu får tag på dem.

Gångjärn går att laga men är en del jobb även det.
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kastfjäder är ondskan att hålla på med. På de hamilton jag meckat med så har den dessutom varit fastskruvad.
Jag har nog några fjädrar (dock ej Hamilton) om du behöver sedan. Kanske sitter delar av fjädern kvar, så det går att se exakt hur din ska se ut?
 
Topp