• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farfars gamla klocka (Alprosa).

bykr89

Cartier
Screenshot_20161002-214305-01.jpeg
Jag undrar vad detta är för klocka. Det är min farfars gamla som jag fick när jag fyllde 18 om jag inte minns fel.

Jag vet ingenting om klockan eller märket Alprosa mer än att Enicar (som jag heller aldrig hört talas om innan jag googlat lite om Alprosa) har något med det att göra. Ovan bild är den enda jag har till hands just nu men kan ordna fler.
Klockan är manuell, guldfärgad med ett armband som är metallstretch vad det nu heter. Har sett några gamla omegaklockor med liknande tavlor där sekundtavlan täcker över 6. Ursäkta min okunskap. Hade varit kul att veta allt om denna klocka och märket Alprosa.
Jag hoppas att ni här i vintagedelen sitter på massa vetskap tillsammans!
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Alprosa är bara ett namn bland många som Enicar använde men det är vad som är i som avgör om det är en lite finare klocka för det sitter inte Enicar urverk i alla deras modeller.

Klockan ser ut att vara från 50-talet.
 
Senast ändrad:

bykr89

Cartier
Alprosa är bara ett namn bland många som Enicar använde men det är vad som är i som avgör om det är en lite finare klocka för det sitter inte Enicar urverk i alla deras modeller.

Klockan ser ut att var från 50-talet.
Vad sitter i om inte Enicar?
Är Alprosa snarare en modell från Enicar? Konstigt att det är så svårt att hitta information på google.
 

Martin Lovasz

Audemars
Vad sitter i om inte Enicar?
Är Alprosa snarare en modell från Enicar? Konstigt att det är så svårt att hitta information på google.
Det var mycket vanligt att man sålde under olika namn beroende på land och region och även om det var budgetklockor som man inte ville få förväxlade med sina mer fina klockor. I kan man hitta verk från de stora urverkstillverkarna som FHF, AS och ETA bland andra och skulle klockan säljas i till exempel Tysklan kan man hitta PUW eller LIP i Frankrike för att undvika dyra tullar och skatter. Det fanns alltså ett brett samarbete mellan alla tillverkarna.

På Svenska marknaden var det vanligt att boetterna var tillverkade i Svenskt stål och då kunde man vad jag förstå exportera dem billigare hit så ofta står det saker som Pansar boett, Svenskt stå eller Sandviken stål.
 

bykr89

Cartier
Det var mycket vanligt att man sålde under olika namn beroende på land och region och även om det var budgetklockor som man inte ville få förväxlade med sina mer fina klockor. I kan man hitta verk från de stora urverkstillverkarna som FHF, AS och ETA bland andra och skulle klockan säljas i till exempel Tysklan kan man hitta PUW eller LIP i Frankrike för att undvika dyra tullar och skatter. Det fanns alltså ett brett samarbete mellan all tillverkarna.

På Svenska marknaden var det vanligt att boetterna var tillverkade i Svenskt stål och då kunde man vad jag förstå exportera dem billigare hit så ofta står det saker som Pansar boett, Svenskt stå eller Sandviken stål.
Ok. Jag ska plocka fram klockan i veckan och komplettera med det som kan tänkas stå på den. Var för ivrig att vänta tills jag hade den tillgänglig, ville tjuvstarta:)
Men jag vet att det e.g. inte står något vettigt på den. Var i Sthlm kan man lämna in för genomgång och information om just min klocka?
 

Martin Lovasz

Audemars
Det man kan se är vilket urverk det är och om det eventuellt står något på bryggorna men man får helt enkelt vara sin egen detektiv. :)

Jag kan dock säga att din klocka var menad som en lite finare modell då det inte står något annat än tillverkaren på urtavlan.

Många gillar denna urmakare.
http://www.farfarsklocka.se/
 

Martin Lovasz

Audemars
Denna typ av bakre lock var populära på 40-talet men då de var så fin passform med mycket fina toleranser var de även lite dyra så de försvann på 50-talet.

Det ser ut att vara ett lite mindre urverk i den då sub-sekunden ligger ganska högt upp på tavlan.
 
Topp