• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farfars klocka, help bitte! Jaeger Le-coultre memovox

mannis

Cartier
Har den här häcken något värde? Har inte lyckats hitta någon med samma index som denna när jag googlat runt. Vilken ref är det och ska man kosta på den en uppfräschning? Den funkar utmärkt (inkl alarmfunktionen) trots den har legat i en låda senaste 30 åren.

image.jpg image.jpg

Tacksam för all input!

Mvh

mannis
 

DrDre

Patek
Väldigt fin. Tyvärr finns risken att den kan kosta en hel del att serva. Kanske du kan höra med Farfars klocka (firma i Sthlm) om han kan hjälpa dig till en rimligare kostnad.
 

Oew

Rolex
Grym klocka! Svårt att säga ref utan bättre bild men ser ut att vara e855. Din verkar vara driven av cal.825 verket.
JLC släppte sin första klocka med alarm funktion 1950 och det var då det manuella verket cal.489
jlc_image.2032698.jpg

. Några år senare (1956) släppte de cal.815
JLC_815.jpg

som var världens första automatiska armbandsur med alarmfunktion. Problemet som fanns med cal.815 urverken är att alarm funktionen drogs upp oberoende av resten av urverket och eftersom att det inte fanns någon av/på knapp så betyder det att den i princip alltid är igång vilket kan vara störande.
Tre år senare i 1959 kom cal.825 och då lades en datumfunktion till. Cal.825 är utan tvekan det mest ikoniska Memovox-urverket och återfinns i Deepsea alarm och Polaris. Cal.825/815 har två saker som får den att stå ut, den ena är ett bumper-urverk som de även hade i sina futurematic, och även att alarmet är baserat på en hammare. Som på Futurematic så kan du känna bumper-rotorn när du rör klockan och du kan även i memovoxen känna alarm-hammaren.
Urverket har två fjäderhus, ett för tid med ca 2 dygns kraftreserv och ett för alarm med ca 20s effekt.
Skulle tippa att din är ifrån tidigt 60tal men svårt att säga exakt utan att veta serienr.
Skulle säga att värdet ligger närmare 20k men som nämnt så kommer service att kosta. Med det sagt så tycker jag definitivt du ska kosta på dig det då det är en fantastisk klocka!
 

Jens

Greedo
Grym klocka! Svårt att säga ref utan bättre bild men ser ut att vara e855. Din verkar vara driven av cal.825 verket.
JLC släppte sin första klocka med alarm funktion 1950 och det var då det manuella verket cal.489
jlc_image.2032698.jpg

. Några år senare (1956) släppte de cal.815
JLC_815.jpg

som var världens första automatiska armbandsur med alarmfunktion. Problemet som fanns med cal.815 urverken är att alarm funktionen drogs upp oberoende av resten av urverket och eftersom att det inte fanns någon av/på knapp så betyder det att den i princip alltid är igång vilket kan vara störande.
Tre år senare i 1959 kom cal.825 och då lades en datumfunktion till. Cal.825 är utan tvekan det mest ikoniska Memovox-urverket och återfinns i Deepsea alarm och Polaris. Cal.825/815 har två saker som får den att stå ut, den ena är ett bumper-urverk som de även hade i sina futurematic, och även att alarmet är baserat på en hammare. Som på Futurematic så kan du känna bumper-rotorn när du rör klockan och du kan även i memovoxen känna alarm-hammaren.
Urverket har två fjäderhus, ett för tid med ca 2 dygns kraftreserv och ett för alarm med ca 20s effekt.
Skulle tippa att din är ifrån tidigt 60tal men svårt att säga exakt utan att veta serienr.
Skulle säga att värdet ligger närmare 20k men som nämnt så kommer service att kosta. Med det sagt så tycker jag definitivt du ska kosta på dig det då det är en fantastisk klocka!
Välskrivet och informativt!


J
 
  • Like
Reactions: Oew

JesperO

Rolex
Grym klocka! Svårt att säga ref utan bättre bild men ser ut att vara e855. Din verkar vara driven av cal.825 verket.
JLC släppte sin första klocka med alarm funktion 1950 och det var då det manuella verket cal.489
jlc_image.2032698.jpg

. Några år senare (1956) släppte de cal.815
JLC_815.jpg

som var världens första automatiska armbandsur med alarmfunktion. Problemet som fanns med cal.815 urverken är att alarm funktionen drogs upp oberoende av resten av urverket och eftersom att det inte fanns någon av/på knapp så betyder det att den i princip alltid är igång vilket kan vara störande.
Tre år senare i 1959 kom cal.825 och då lades en datumfunktion till. Cal.825 är utan tvekan det mest ikoniska Memovox-urverket och återfinns i Deepsea alarm och Polaris. Cal.825/815 har två saker som får den att stå ut, den ena är ett bumper-urverk som de även hade i sina futurematic, och även att alarmet är baserat på en hammare. Som på Futurematic så kan du känna bumper-rotorn när du rör klockan och du kan även i memovoxen känna alarm-hammaren.
Urverket har två fjäderhus, ett för tid med ca 2 dygns kraftreserv och ett för alarm med ca 20s effekt.
Skulle tippa att din är ifrån tidigt 60tal men svårt att säga exakt utan att veta serienr.
Skulle säga att värdet ligger närmare 20k men som nämnt så kommer service att kosta. Med det sagt så tycker jag definitivt du ska kosta på dig det då det är en fantastisk klocka!

Instämmer - grymt inlägg.

Till TS:
Härlig klocka - gärna lite bättre bilder!
 

mannis

Cartier
Grym klocka! Svårt att säga ref utan bättre bild men ser ut att vara e855. Din verkar vara driven av cal.825 verket.
JLC släppte sin första klocka med alarm funktion 1950 och det var då det manuella verket cal.489
jlc_image.2032698.jpg

. Några år senare (1956) släppte de cal.815
JLC_815.jpg

som var världens första automatiska armbandsur med alarmfunktion. Problemet som fanns med cal.815 urverken är att alarm funktionen drogs upp oberoende av resten av urverket och eftersom att det inte fanns någon av/på knapp så betyder det att den i princip alltid är igång vilket kan vara störande.
Tre år senare i 1959 kom cal.825 och då lades en datumfunktion till. Cal.825 är utan tvekan det mest ikoniska Memovox-urverket och återfinns i Deepsea alarm och Polaris. Cal.825/815 har två saker som får den att stå det sagt så tycker jag definitivt du ska kosta på dig det då det är en fantastisk klocka!


Tack för ett helt fantastiskt inlägg! Nu har jag fått lite pusselbitar på plats så nu blir det att sätta sig in i vad det var som låg i lådan. Uppenbart går det att få klockan i fint skick igen och då ser den ju riktigt trevlig ut. Återkommer med bättre bilder och serienr ikväll, klockan ligger i mugghållare i bilen just nu :/
 

DrDre

Patek
Ser riktigt fin ut! Får ta och lämna in min på renoveringen känns det som:)

Du bör fråga runt för att hitta ett lämpligt serviceställe. Om den skickas till JLC skulle jag gissa (obs har ingen egen erfarenhet, så en gissning) att det kan dra iväg rejält, förmodligen runt 15 tkr, kanske tom ännu värre.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Du bör fråga runt för att hitta ett lämpligt serviceställe. Om den skickas till JLC skulle jag gissa (obs har ingen egen erfarenhet, så en gissning) att det kan dra iväg rejält, förmodligen runt 15 tkr, kanske tom ännu värre.
Förr kunde Rob Engström serva men osäker på om de gör det idag.
 

DrDre

Patek
Hittade den här gossen som skickat in sin, landade på 25' men den blev fin. Känns iofs som lite overkill...

http://www.watchuseek.com/site/Memovox_Restored.pdf

Jo, priset är ju onekligen rätt saftigt. Man kan väl se det från två perspektiv. En totalrenovering för 25 tkr och du har en närmast ny klocka. Jämför man dessa 25 tkr med vad man får om man köper ngt nytt/modernt, så känns ju denna Memovox som mkt roligare.

Å andra sidan, vill man bara serva den och kunna använda den i hyggligt bruksskick, då är ju 20-25 tkr väldigt mkt för en service. Då borde man kunna hitta ngn annan som kan göra jobbet betydligt billigare.
 

MOL

Cartier
image.jpeg
Gjorde nyss en renoveringsresa med min Memovox, köpte på Beso i Gbg för 15 år sedan och använde flitigt. Men så gick en av tavelpelarna av och efter lite dividerande fram och tillbaka åkte den förra sommaren till JLC, bytte då kronor, glas, visare samt fixade (inte målade) om tavlan, utöver service och fix av tavelpelare. Ingen här hemma verkade våga ge sig på att löda fast pelaren...Dyrt, 24', men nu är den riktigt fin.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
Gjorde nyss en renoveringsresa med min Memovox, köpte på Beso i Gbg för 15 år sedan och använde flitigt. Men så gick en av tavelpelarna av och efter lite dividerande fram och tillbaka åkte den förra sommaren till JLC, bytte då kronor, glas, visare samt fixade (inte målade) om tavlan, utöver service och fix av tavelpelare. Ingen här hemma verkade våga ge sig på att löda fast pelaren...Dyrt, 24', men nu är den riktigt fin.
Kul att ha den i toppskick men jisses.
 

JesperO

Rolex
image.jpeg
Gjorde nyss en renoveringsresa med min Memovox, köpte på Beso i Gbg för 15 år sedan och använde flitigt. Men så gick en av tavelpelarna av och efter lite dividerande fram och tillbaka åkte den förra sommaren till JLC, bytte då kronor, glas, visare samt fixade (inte målade) om tavlan, utöver service och fix av tavelpelare. Ingen här hemma verkade våga ge sig på att löda fast pelaren...Dyrt, 24', men nu är den riktigt fin.

Huggorm men galet fin....
Och jag som småkikat ett tag blir ju inte mindre sugen...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
image.jpeg
Gjorde nyss en renoveringsresa med min Memovox, köpte på Beso i Gbg för 15 år sedan och använde flitigt. Men så gick en av tavelpelarna av och efter lite dividerande fram och tillbaka åkte den förra sommaren till JLC, bytte då kronor, glas, visare samt fixade (inte målade) om tavlan, utöver service och fix av tavelpelare. Ingen här hemma verkade våga ge sig på att löda fast pelaren...Dyrt, 24', men nu är den riktigt fin.
Bild på den innan service?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
image.jpeg
Gjorde nyss en renoveringsresa med min Memovox, köpte på Beso i Gbg för 15 år sedan och använde flitigt. Men så gick en av tavelpelarna av och efter lite dividerande fram och tillbaka åkte den förra sommaren till JLC, bytte då kronor, glas, visare samt fixade (inte målade) om tavlan, utöver service och fix av tavelpelare. Ingen här hemma verkade våga ge sig på att löda fast pelaren...Dyrt, 24', men nu är den riktigt fin.
Oh satan vad dyrt! Får hoppas att min klarar sig från sånt underhåll i framtiden. Då är det nog risk att den blir liggande. Grattis ändå!
 

mannis

Cartier
Nog är det en ref 855, det är jag nu "säker" på. Om någon kan lista ut något från numret på boetten är det naturligtvis uppskattat. Kul att det fanns så många memovox här på forumet och kul att se hur fina det går att få dem!

Är kronor utbytta?

Än en gång tack för all kunskap!
image.jpg
image.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Den här försvann visst i förra inlägget
image.jpg
Kronorna verkar vara bytta som du antog. Funkade den ok idag? För att komma billigt undan kanske någon händig urmakare lite försiktigt rengöra tavlan och ge den nya oljor. Kanske kan förlänga livet på den ett tag. Om den behöver nya delar kan det bli problem/dyrt för då måste den troligen skickas till JLC.
 

mannis

Cartier
Nja tyvärr så funkar den sämre idag. Finns två alternativ nu känner jag, antingen sälja iväg den om det går eller serva upp den ordentligt. Snackade med min far och den hade noll affektionsvärde för honom. Hade han "kännt" för klockan hade jag kunnat fläska på med en helrenovering för att göra honom glad men nu känns det lite som en waste. Han yrade om att man inte behöver klockor längre, haha :) Bättre att den får vandra vidare tror jag....
Kronorna verkar vara bytta som du antog. Funkade den ok idag? För att komma billigt undan kanske någon händig urmakare lite försiktigt rengöra tavlan och ge den nya oljor. Kanske kan förlänga livet på den ett tag. Om den behöver nya delar kan det bli problem/dyrt för då måste den troligen skickas till JLC.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nja tyvärr så funkar den sämre idag. Finns två alternativ nu känner jag, antingen sälja iväg den om det går eller serva upp den ordentligt. Snackade med min far och den hade noll affektionsvärde för honom. Hade han "kännt" för klockan hade jag kunnat fläska på med en helrenovering för att göra honom glad men nu känns det lite som en waste. Han yrade om att man inte behöver klockor längre, haha :) Bättre att den får vandra vidare tror jag....

Ska du sälja den här på forumet om den ska vandra vidare ?
Jag kan vara intresserad , väntar på den i "sälj" tråden om du inte skickar mig ett PM
:)
 

MOL

Cartier
Ingen bild med mig tyvärr...men den var fin i tavla/boett (en liten svart prick på roterande skivan) så renoveringen var ffa pga av skadan (bruten tavelpelare) - så eg ser den ungefär lika ut (bortsett från nu är det jlc på kronorna)
 
Topp