Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Farfarsklocka (omega)

Diskussion i 'Vintage' startad av badger, 1 juli 2013.

1. badger
    Trådstartare

badger Torpare

Hej,

Nån som sitter på lite kunskap om Omegan nedan? Den har tillhört min farfar och jag är nyfiken på hur gammal den kan vara, modellbeteckning, ungefärligt pris etc (fast den är inte till salu). Mina googlingar talar för att det sitter ett cal 265 urverk i men jag är en lekman i ämnet. Vad är uppfattningen om att bära klockor med Radium-färg på visarna (som jag misstänker att klockan har)?

Tips på bra serviceställe i Stockholm och en fingervisning om kostnad vore också välkommet.

Mvh,
    B

2. badger
    Trådstartare

badger Torpare

Här är bilden också :)

Bojke gillar detta.
  3. Reize

Reize Bonde

Från:
    Göteborg, Växjö
    Min gissning om åldern är sent 40-tal/tidigt 50-tal. Zontavlor som den här (två olika färger eller ringar på urtavlan) var populära då. Länken är med all säkerhet inte original, sätt på ett matchande läderband, vet jag!

Priset ligger nog ungefär på samma nivå som det skulle kosta att ge klockan service; någonstans runt 3000kr.

badger gillar detta.
  4. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Hur kommer det sig att du misstänker radium? Lyser visarna fortfarande riktigt starkt? :)

badger gillar detta.
  5. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    farfarsklocka.se

badger gillar detta.
  6. badger
    Trådstartare

badger Torpare

När jag googlade runt så läste jag att omega använde radiumfärg in på 50-talet.

7. badger
    Trådstartare

badger Torpare

Tack, det var ju passande.

Sond och Smulan gillar detta.
  8. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag tvivlar men är å andra sidan ingen expert på ämnet. Den här sidan ger en del intressant information:
    http://www.vintagewatchstraps.com/luminous.htm

badger gillar detta.
  9. badger
    Trådstartare

badger Torpare

Tack, det där var bättre info än vad jag hittat. Ett snabbt test enligt beskrivningen tyder på att det inte alls är radiumfärg. :)

10. badger
    Trådstartare

badger Torpare

Tack och ja ett läderband kommer det bli så småningom. Kan man köpa det på nån bra webshop?

11. Reize

Reize Bonde

Från:
    Göteborg, Växjö
    singularstraps.se kan rekommenderas.