• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farmfresh fyndet fortsätter att överaska.

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Köpte den här Speedyn igår, en minst sagt på utsidan använd speedy.

IMG_4464.JPG

IMG_4466.JPG

Fick informationen om att de skulle vara en 145.012-67 men när jag väl öppnade den var den var det en 105.012-66 vilket kändes riktigt mycket roligare då det är en betydligt ovanligare ref. Just 105.012-66 har setts med 2st olika caseback stämplar.

Den vanliga HF stämpeln som synts i tidigare och senare speedys, betyder att caset är gjort av Huguenin Freres & Co i Le Locle Schweiz.
f9f0be7c.jpg


Ref 105.012-66 gjorde däremot i vissa fall av en annan tillverkare vid namn La Centrale Boîtes of Bien och de gjorde endast 105.012-66 case en väldigt begränsad period innan HF återtog produktionen.
image1.JPG





Idag fick den ett bättre begagnat 321 glas som fick lite kärlek och blev riktigt bra.
IMG_4482.JPG

IMG_4484.JPG


En länk till hodinkee artikel rörande Speedmaster med "CB" case:
http://www.hodinkee.com/blog/whats-selling-where-unheralded-1960s-sport-watches


Och en mer detaljerad beskrivning om CB case

http://www.speedywatches.com/omega-speedmaster-professional-105-012-cb-case/

/Martin
 

plattfot

Rolex
Grattis.
Skulle vara kul att se den sida vid sida med en HF-speedy, för att se skillnad i boett och tavla.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor

rogart-63

Patek
Tjuven som bekräftat det eller är det bara någon samlare som bygger myt? Lite rare + kändis borgar alltid för bra prisutveckling så att säga. ;)

Finns det bra bilder på den klockan där det går att avgöra?

Aj nu sa jag för mycket igen . Min faster snodde den på Cape Caneveral . Nä allvarligt såg jag nån bild på klockan . Måste väl varit tagen innan den blev stulen . Det var en svartvit bild .
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Aj nu sa jag för mycket igen . Min faster snodde den på Cape Caneveral . Nä allvarligt såg jag nån bild på klockan . Måste väl varit tagen innan den blev stulen . Det var en svartvit bild .
Bara nyfiken då alla bilder jag sett är på det mesta utom klockan och då tror jag facettslipningen är rätt så omöjlig att se. :)
 
Topp