• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fastighetstråden

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Med all respekt till mäklare så är arvodet i relation till nedsatt tid, energi, strategi och resultat jämfört med någon annan konkurrent ett hån mot andra yrken. Jag är heeelt förundrad att mäklarbranschen inte är mer konkurrensutsatt prismässigt. Nästan så att man misstänker kartellbildning.

Men hey, grattis! Vem vill inte ha mycket betalt? Däremot kommer säkert en ny digital idé snart som vänder upp och ner på branschen.

Det går att pruta riktigt bra på arvodet numera.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Mäklare fungerar som ett filter mellan alla idioter och en själv. Det betalar jag gladeligen för. Men att se sig som annat än annat som än en glorifierad nasare tycker jag är lite löjligt. :p

Har absolut inget emot yrket. Och tycker det är lite löjligt med folk som gnäller. Varför inte bara använda sig av Hemvverket eller vad det heter.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vid eventuell försäljning, vad säger ni är fördelarna med mäklare, eller att sälja utan? Vi bor i en mindre stad där priserna fortfarande är rimliga.

Flickvännens bästa vän är fotograf och arbetar åt stadens mäklarfirmor, så sjysta bilder löser vi. Och att formulera en annons bättre än tomtarna här ska inte vara några som helst problem.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vid eventuell försäljning, vad säger ni är fördelarna med mäklare, eller att sälja utan? Vi bor i en mindre stad där priserna fortfarande är rimliga.

Flickvännens bästa vän är fotograf och arbetar åt stadens mäklarfirmor, så sjysta bilder löser vi. Och att formulera en annons bättre än tomtarna här ska inte vara några som helst problem.
Jag skulle säga att det finns ett fåtal nackdelar med att sälja utan mäklare, förutom att du får göra lite förberedelser själv.
1. Många köpare "vill" ha en mäklare mellan sig och säljaren eftersom det är normen och "ska vara så". Helt barockt men så är det.
2. Många köpare är dumma i hela huvudet och utan mäklare måste du själv interagera med dessa. Har du någon gång sålt en bil på Blocket (gärna en svart BMW) vet du ungefär. Ta det ggr tio.

Fördelarna är givetvis att du slipper interagera med och betala för en mäklare vars bidrag främst är att vara ett filter mellan dig och köpare. Kan vara nog så skönt att slippa mäklaren...
 
Vid eventuell försäljning, vad säger ni är fördelarna med mäklare, eller att sälja utan? Vi bor i en mindre stad där priserna fortfarande är rimliga.

Flickvännens bästa vän är fotograf och arbetar åt stadens mäklarfirmor, så sjysta bilder löser vi. Och att formulera en annons bättre än tomtarna här ska inte vara några som helst problem.

Kikat hemverket? Då får köparna tryggheten med juridiken och kostar 10k fast. Såldes väl en våning för 9milj genom hemverket, tror mäklarna låg på 500k.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Kikat hemverket? Då får köparna tryggheten med juridiken och kostar 10k fast. Såldes väl en våning för 9milj genom hemverket, tror mäklarna låg på 500k.
Ja, det låter vettigt. Framförallt att få sälja lägenheten själv. Arbetet som jag lägger ner är någonting som jag kommer backa upp till 110% där jag gärna berättar hur jag/vi har gjort och tänkt vid en eventuell försäljning.

Bara badrummet på sina blyga 2.2 kvm kommer förhoppningsvis bli väldigt trevligt, kakel & klinker, golvvärme, spot-lights och en fantastisk duschväggslösning som fixar det idiotplacerade fönstret. Ingen av alla lägenheter i samma länga har haft en lösning där. Även toppmatad tvättmaskin och ett slimmat högskåp.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Btw någon som har 100 mille över och vill köpa ett helt bostadsområde med 213 lgh?

https://www.vn.se/article/bostadsomradet-garo-till-salu-for-100-miljoner/
Där har vi en investering, miljonprogramsområden (flerfamiljshus). Kanske inte just i Gnosjö men valfri storstadsregion. Otroligt effektiva och flexibla byggnader, som trots sitt rykte är väldigt välbyggda.

Läsvärt om ämnet
https://www.kthmagazine.se/artiklar/miljonprogrammet-en-gang-till
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Kan köpa att man behöver en mäklare för att sälja ett udda eller exklusivt objekt, således en kompetent och erfaren sådan med stort kontaktnät. Men för att sälja en vanlig lägenhet eller hus, kom igen!
Jag har många gånger funderad vad mäklare tillför vid försäljning och jag har fortfarande inte fått något bra svar..:bookworm:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kan köpa att man behöver en mäklare för att sälja ett udda eller exklusivt objekt, således en kompetent och erfaren sådan med stort kontaktnät. Men för att sälja en vanlig lägenhet eller hus, kom igen!
Jag har många gånger funderad vad mäklare tillför vid försäljning och jag har fortfarande inte fått något bra svar..:bookworm:

Oftast säljs hus och lägenheter med budgivning och jag har svårt att se att en ägare kan hantera den punkten med trovärdighet. Samtidigt tror jag inte att vår marknad är redo för försäljningar med ett högt annonspris, motsvarande ett pris med budgivning.

Medianlön 30.000kr.
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Fastighetsmaklare-1071

Var själv farlighetsmäklare tills jag fick barn, men slutade för att jag/vi tyckte det var jobbigt att springa runt på kvällar och helger. Visningarna är inget problem, men det är mycket spring på gratisvärderingar och s k intag (kundbesök) när man är på jakt efter uppdrag. Att sälja objekten är inte den tunga delen av jobbet.

Som anställd hade jag ingen fast lön utan 25 % av provisionsintäkterna. Sen får man dra bort momsen från provisionen också.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
KS sitter ju på en hel del expertis inom massor av områden så jag slänger ut en fråga angående privata hyresrätter:
Måste de som bygger ny hyresfastigheter ge ifrån sig ett visst antal lägenheter till allmännyttans bostadskö eller kan de ha en helt egen kö?

(Vi bor ju trotts allt i Sverige så inget förvånar längre :D)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
KS sitter ju på en hel del expertis inom massor av områden så jag slänger ut en fråga angående privata hyresrätter:
Måste de som bygger ny hyresfastigheter ge ifrån sig ett visst antal lägenheter till allmännyttans bostadskö eller kan de ha en helt egen kö?

(Vi bor ju trotts allt i Sverige så inget förvånar längre :D)
Bra fråga! Jag är också intresserad av ett svar på denna frågeställning, även om jag har svårt att tro att staten kan tvinga husägaren att hyra ut till vissa särskilda hyresgäster.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
KS sitter ju på en hel del expertis inom massor av områden så jag slänger ut en fråga angående privata hyresrätter:
Måste de som bygger ny hyresfastigheter ge ifrån sig ett visst antal lägenheter till allmännyttans bostadskö eller kan de ha en helt egen kö?

(Vi bor ju trotts allt i Sverige så inget förvånar längre :D)
Allmännyttan är de kommunala bostadsbolagen (i Sthlm är det Svenska Bostäder, Familjebostäder, Stockholmshem och Micasa) och de har ingen egen gemensam bostadskö. Deras lägenheter förmedlas dels via Stockholms Bostadsförmedligen och via egna interna köer. De interna köerna är oftast för de som redan bor hos bolaget.

Privata fastighetsägare måste inte lämna lägenheter till Bostadsförmedlingen men de flesta större privata fastighetsbolag samarbetar med dom. Tilldelningen egen kö vs. Bostadsförmedlingen varierar nog dock. Tror att 50/50 är ganska vanligt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Allmännyttan är de kommunala bostadsbolagen (i Sthlm är det Svenska Bostäder, Familjebostäder, Stockholmshem och Micasa) och de har ingen egen gemensam bostadskö. Deras lägenheter förmedlas dels via Stockholms Bostadsförmedligen och via egna interna köer. De interna köerna är oftast för de som redan bor hos bolaget.

Privata fastighetsägare måste inte lämna lägenheter till Bostadsförmedlingen men de flesta större privata fastighetsbolag samarbetar med dom. Tilldelningen egen kö vs. Bostadsförmedlingen varierar nog dock. Tror att 50/50 är ganska vanligt.
Tackar för informationen! :)
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Allmännyttan är de kommunala bostadsbolagen (i Sthlm är det Svenska Bostäder, Familjebostäder, Stockholmshem och Micasa) och de har ingen egen gemensam bostadskö. Deras lägenheter förmedlas dels via Stockholms Bostadsförmedligen och via egna interna köer. De interna köerna är oftast för de som redan bor hos bolaget.

Privata fastighetsägare måste inte lämna lägenheter till Bostadsförmedlingen men de flesta större privata fastighetsbolag samarbetar med dom. Tilldelningen egen kö vs. Bostadsförmedlingen varierar nog dock. Tror att 50/50 är ganska vanligt.
Kan tillägga att fördelen med att förmedla lägenheter via Bostadsförmedlingen, förutom att man slipper hamna på stadens/kommunens shitlist, är att man som fastighetsbolag slipper en hel del av administrationen kring uthyrning. Den administrationen är hyfsat tidskrävande med referenstagning och kontroll av inkomster etc, Bostadsförmedlingen gör istället i princip allt arbete förutom kontraktsskrivningen.
 
Topp