• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Favoritspel på 8 bitars dator

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Hade en Sinclair Spectrum... Spy Hunter, det var grejer det!
Spy_Hunter.png
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Last Ninja! Och multiplayerläge i Gauntlet! Och Yie ar kung fu (eller vad det nu hette...)! Och Spy Hunter och Spy vs Spy också...och Commando! Och Cobra! Och Jailbreak! Äh va fan. Jag ger alla C64-spel betyget JÄTTEBRA! :D
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
The Last Ninja till C64. Satt hos en kompis medan han närmast religiöst och sakralt finjusterade pickupen på kassettbandspelaren tills allt var rätt, planeterna på linje och det där isometriska perspektivet ritades upp i flerfärg på skärmen...
 
The Last Ninja till C64. Satt hos en kompis medan han närmast religiöst och sakralt finjusterade pickupen på kassettbandspelaren tills allt var rätt, planeterna på linje och det där isometriska perspektivet ritades upp i flerfärg på skärmen...

Det var svindrygt att starta ett spel på C64. Fördelen var dock att man enkelt kunde piratkopiera spelen med grannen med en vanlig köksradio som hade två kassettspelare.

I slutet fick jag dock tag på något som hette turbo-kassett som typ halverade laddningstiderna, vilket var mycket najs. :woot:

Spy V.S Spy eller det där stridsvagnspelet där man såg allt uppifrån var jävligt bra.

Minns dock inte om jag körde Excite Bike på C64 eller om det blev på NES ett par år senare?
 

JAkesson

Omega
Barbarian på C64.. Herregud vad många timmar jag lirat det.
Bakåt + vänsterknapp på min Tac2 så snurrade han och högg av huvudet! Oh joy!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Doom (M.O.O.D)
hqdefault.jpg

Bara för att det är så sjukt att de lyckats på hårdvaran.

Eller egentligen var det nog Red Storm Rising och en massa D&D spel från SSL (nej inte @Ssl ;)) exempelvis Curse of the Azure Bonds, Pool of Radiance.
MicroProse Soccer lirades mycket tills jag hittade vinkeln det alltid blev mål från. Förtog lite nöjet.

Och Sonic 1 på MasterSystem men det var ju egentligen en nedbantad version av 16bitars spelet så det kanske inte räknas.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
California Games till C64! Spelet var så mycket före sin tid att sporten surfing behövde 20 år innan de kom ikapp med lufttricken :p Sen klart att man valde team Casio eftersom man hade en härlig Casio på armen när man växte upp.
2_California_Games_C64--screenshot_large.jpg

large.jpg
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Kul så många har minnen från c64-tiden, själv hade jag konkurrenten från Sinclair, ZX Spectrum 128k... OutRun var en intressant upplevelse på den datan när man var van vid bilspelet från arkadhallarna...
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Vilken nostalgitripp denna tråden bjöd på! Kommer också ihåg när man ställde tonhuvet på kassettbandspelaren för att kunna ladda turbokassetterna :D
 

SwedishMade

Cartier
Vilken nostalgitripp denna tråden bjöd på! Kommer också ihåg när man ställde tonhuvet på kassettbandspelaren för att kunna ladda turbokassetterna :D
Jag lyckades få igång spelet på baksidan av mitt kalibreringsband för några år sedan, något konstigt cowboyspel där man sköt på hamburgare???
 
Topp