Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Favre Leuba, HMT och Indien...

Diskussion i 'Vintage' startad av Aquaracer2, 24 februari 2014.

1. Aquaracer2
    Trådstartare

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Kan någon förklara detta för mig? Ommålade tavlor och varför dessa finns i Indien?

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Och är verkligen tavlorna i så ruttet skick innan, så de måste måla om dem i allsköns grälla färger?

3. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Man får nog skilja på HMT som är ett indiskt märke och ommålade tavlor från alla möjliga märken. Kan inte så mycket om det men tror inte att man bollar ihop HMT med "måleri o rusta upp för billigaste peng ställena ". I vilket fall som helst så har jag noll förståelse för det sistnämnda.

4. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    HMT är ju som nämnts ett indiskt klockmärke. Rätt lattjo modeller och kollar du lite på ex WUS hittar du tom ett rätt stort gäng som samlar på just HMT...

Jag antar att din frågeställning kanske borde vara:

Hur hamnar det så mycket knasig 'vintage' i Indien?

;)

5. Aquaracer2
    Trådstartare

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Ja men tack för konsulteringen kommunikationsexperten... bara att fakturera mitt ass...... :D

Låt mig omformulera mig...

-Hur hamnar det så mycket knasig 'vintage' i Indien?

Denke gillar detta.
  6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

De hamnar inte i indien, de skapas där. Billig arbetskraft mm.

NiklasArvid gillar detta.
  7. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    HMT är indiska och Favre Leuba var ett av få märken som fanns att köpa i Indien på 40/50 talet. (Vill minnas West End Watch var ett annat, du lär kunna hitta "restored" varianter av dessa också).

Ang. varför så mycket kreativt fixat vintage finns där, kolla dokumentären "Welcome to India". Det som ses som skräp/skrot i resten av världen driver en hel del verksamhet där...

8. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Men varför målas alla tavlor om, är de verkligen så förstörda från början?

9. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Vet inte hur det är med tavlorna, men boetterna som varit i Indien ett tag får ganska mycket stryk, kolla bara hur man ser skador på dem trots all polering. Tror det har med klimatet att göra.

10. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Så är det nog. :/

11. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

antagligen, men i vilket fall så resonerar 99,5% av köparna "ooooh shiny..." och slantar upp, när de ser en blankpolerad boett med blank lila tavla ...du och jag tillhör den lilla halvprocenten som tar oss för pannan...

Icaras, eriksson850 och wundlander gillar detta.
  12. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Gott om hantverkare och ont om nya klockor. Dessutom verkar man tycka att saker ska underhållas och vill man förbättra med en skojigare tavelfärg så är det OK. Och det gör ju hantverkaren på hörnet lika bra som någon annan... Lite annan inställning än i europa, men jag skulle lätt kunna köpa en hiskelig favre leuba på plats och bära som en kul indien-kitsch-grej...

eriksson850 gillar detta.
  13. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

:) haha... funkar kanon med färgglada pärlarmband och en avslappnad livsinställning, jag är på!

eriksson850, Aquaracer2 och Denke gillar detta.