• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Feedback: Alex Pig timepieces

Wi

NLA
2-Faktor
Frågade på gamla TTT för ett tag sedan och fick ej svar. Här är vi fler och därför testar jag igen.

Har någon handlat av Alex Pig?
Feedback tack. Han har bra priser på Rolex, hans hemsida verkar vara seriös, han har skickat till Sverige försäkrat men ändå märkt som gift..Ja..Är det någon här?
 

Pleximannen

Cartier
Jag försökte hitta referenser för ett tag sen men det var inte helt lätt. Hans facebooksida är full av positiva omdömen men det är ganska tomt på många forum.

Det enda jag skulle säga är att "gift" är en inbjudan till tullen att göra en närmare granskning.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Försökt hitta referenser också då denne säljare har fördelaktiga priser på vissa Rolex. Hittar ingenting förutom användare på utländska forum som frågar efter referenser på den samme. Skickade även ett mail där jag uttryckligen skrev att jag skulle köpa av honom inom de kommande månaderna om jag fick svar på mina frågor, där gick jag bet då det inte har kommit något mail på två månader.

Jag ställde b.l.a frågor kring poleringen av klockorna och äkthetsgaranti, inga konstigheter att svara på kan man tycka.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Även jag har snubblat på dessa utländska klockforumen. De enda omdömen jag hittar är postivia, men de är få och känns lite njae..Finns gott om referenser på hans FB-sida, men även de känns lite njae. Vill ha mer relativ feedback, ang. klockornas skick, polering och kommunikation.

Har mailat honom via chrono24, jag skrev många frågor men skrev också tydligt att jag förmodligen köper klockan om allt stämmer. Två veckor senare fick jag ett kort mail med svar på en fråga - "Ja, jag skickar till Sverige, har haft tidigare kunder som jag skickat till".

Ang. frakten så läste jag någonstans att man kan skicka varor märkta med typ "warranty service" och du ska man inte behöva tulla? Är osäker på hur sant det är och ska därför ringa tullverket och "leka lite dum". Fult spel? Ja. Bryr jag mig? Nej.

Btw. Min egna bild av Herr Pigs polering är att de är bra gjorda. Fina övergångar mellan högblank och borstat och luggarna ser jämna och tjocka ut.
 

fredrik

Omega
Köpte det billigaste jag kunde hitta hos honom och fick klockan i veckan.
Inte helt nöjd då kronan sticker ut en del men inte tagit beslut om jag skall skicka tillbaka eller sälja den vidare.
Klockan var satt till en tvåa och jag kunde kanske sett på bilderna lite bättre. Så lägger egentligen ingen skuld på honom.
Han svarar fint på alla mail och har bett mig återkomma om jag vill lämna tillbaka, så verkar reko.
Skall få ÅF i Sverige till att se på klockan och återkommer då om något skulle var helt åt skogen.

Skrev lite om klockan här: http://urval.se/rolex-datejust/.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Låter ändå som bra service från Pigs sida, visserligen hade det varit roligt om det framgick tydligare från början.
Har inte köpt än, men kan nog tänka mig i framtiden.

Hur löste du frakten?
 

Florre

Omega
2-Faktor
fredrik skrev:
Köpte det billigaste jag kunde hitta hos honom och fick klockan i veckan.
Inte helt nöjd då kronan sticker ut en del men inte tagit beslut om jag skall skicka tillbaka eller sälja den vidare.
Klockan var satt till en tvåa och jag kunde kanske sett på bilderna lite bättre. Så lägger egentligen ingen skuld på honom.
Han svarar fint på alla mail och har bett mig återkomma om jag vill lämna tillbaka, så verkar reko.
Skall få ÅF i Sverige till att se på klockan och återkommer då om något skulle var helt åt skogen.

Skrev lite om klockan här: http://urval.se/rolex-datejust/.

Har du hört något från Tullverket än då? Eller kunde du göra någon variant, typ be honom skriva "gift" eller "warranty service"
 

fredrik

Omega
Inget från Tullverket och förväntar mig inget, dvs. om de inte läser klocksnack.
Frågade om han kunde skicka med lägre värde och han satte $150 och angav att försändelsen var ett modemagasin (Som han rent faktiskt skickade med. Så nu har jag läst in mig på Kinesiskt mode.).
 

fredrik

Omega
Angående frakt så blir jag lite osäker. Hittar bara totalpriset nu och är osäker på vad klockan kostade utan porto. Men reagerade alltså inte över att det var väldigt dyrt och klockan dök upp två dagar efter den lämnat Kina.
 

Wi

NLA
2-Faktor
fredrik skrev:
Inget från Tullverket och förväntar mig inget, dvs. om de inte läser klocksnack.
Frågade om han kunde skicka med lägre värde och han satte $150 och angav att försändelsen var ett modemagasin (Som han rent faktiskt skickade med. Så nu har jag läst in mig på Kinesiskt mode.).

Låter lite farligt..skulle inte detta innebära att om klockan försvunnit på vägen så skulle den inte vara försäkrad?
Hade du spårbar frakt?
 

max

Dancing Queen
Wii skrev:
Låter lite farligt..skulle inte detta innebära att om klockan försvunnit på vägen så skulle den inte vara försäkrad?
Hade du spårbar frakt?
Lågvärderad spårbar frakt och sen extern försäkring brukar vara lösningen har jag hört :D
Man slipper det mesta av tjuvaktiga transportkillar, tullmän och utlämningsställen som tycker att de förtjänat en fin klocka.
Kör det inom eu också för att slippa de första och sista. Dessutom täcker transportbolagens försäkringar nästan ingenting och har ett väldigt lågt maxbelopp!

Gift är en inbjudan till tullverket att öppna och warranty exchange kräver utförselpapper.
 

Pleximannen

Cartier
max skrev:
Wii skrev:
Låter lite farligt..skulle inte detta innebära att om klockan försvunnit på vägen så skulle den inte vara försäkrad?
Hade du spårbar frakt?
Lågvärderad spårbar frakt och sen extern försäkring brukar vara lösningen har jag hört :D
Man slipper det mesta av tjuvaktiga transportkillar, tullmän och utlämningsställen som tycker att de förtjänat en fin klocka.
Kör det inom eu också för att slippa de första och sista. Dessutom täcker transportbolagens försäkringar nästan ingenting och har ett väldigt lågt maxbelopp!

Gift är en inbjudan till tullverket att öppna och warranty exchange kräver utförselpapper.

Exakt så.
 

fredrik

Omega
Får inget cert. i Sverige då klockan jag köpte var ett hopplock. Nu får vi se hur Alex hanterar reklamationer. Säger inget illa om honom då jag valde de billigaste där var. Om jag skall köpa där igen så blir det helt klart fullset.
 

Pleximannen

Cartier
fredrik skrev:
Får inget cert. i Sverige då klockan jag köpte var ett hopplock. Nu får vi se hur Alex hanterar reklamationer. Säger inget illa om honom då jag valde de billigaste där var. Om jag skall köpa där igen så blir det helt klart fullset.

Var han tydlig med att det var ett hopplock?
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
fredrik skrev:
Får inget cert. i Sverige då klockan jag köpte var ett hopplock. Nu får vi se hur Alex hanterar reklamationer. Säger inget illa om honom då jag valde de billigaste där var. Om jag skall köpa där igen så blir det helt klart fullset.

Vad var det för delar som var utbytta?

Hur såg den ut på poleringsfronten? Läste lite på bloggen din och såg bilder men du har ju haft fysisk kontakt med den så du vet ju bättre :)
 

fredrik

Omega
Han sa inte att det var hopplock men priset på 11k borde vara en röd flagga. Helt klart är den rasslig så hade hoppats på cert. och självklart att den var helt 100%. Tanken var att jag skulle sälja den vidare till en släkting som skulle ha en Rolex.
Alex erbjuder pengarna tillbaka så fortfarande ingen skugga över honom, jag valde den billigaste och han hade satt en tvåa på den. Tror säkert jag kan tänka mig att handla där igen men då tar jag nog något som är satt som etta med fullset och ganska ny.
Men håller er uppdaterade om utvecklingen.
 

Andrew

Cartier
fredrik skrev:
Han sa inte att det var hopplock men priset på 11k borde vara en röd flagga. Helt klart är den rasslig så hade hoppats på cert. och självklart att den var helt 100%. Tanken var att jag skulle sälja den vidare till en släkting som skulle ha en Rolex.
Alex erbjuder pengarna tillbaka så fortfarande ingen skugga över honom, jag valde den billigaste och han hade satt en tvåa på den. Tror säkert jag kan tänka mig att handla där igen men då tar jag nog något som är satt som etta med fullset och ganska ny.
Men håller er uppdaterade om utvecklingen.

Är du inte lite väl godtrogen nu? Han kan nog plocka ihop vad som ser ut som en lite finare klocka och sälja den lite dyrare också. Jag förstår inte att hur du kan tänka dig att handla av honom igen när han uppenbart har försökt lura dig en gång.
 

POO

Panerai
Han verkar ju vara en klassisk försäljare som inte drar sig för att tänja på sanningen. Han radar upp billiga klockor och är inte rädd för att beskriva dem som "rare". Att det är uppsminkade rishögar är uppenbart. Titta på länken på klockan i tråden sämre än helkass vilket säkert gäller alla hans billiga klockor men inget som nämnts. Verk som "keeps perfect time" betyder väl att de har dopast i bensin.
 

Pleximannen

Cartier
fredrik skrev:
Han sa inte att det var hopplock men priset på 11k borde vara en röd flagga. Helt klart är den rasslig så hade hoppats på cert. och självklart att den var helt 100%. Tanken var att jag skulle sälja den vidare till en släkting som skulle ha en Rolex.
Alex erbjuder pengarna tillbaka så fortfarande ingen skugga över honom, jag valde den billigaste och han hade satt en tvåa på den. Tror säkert jag kan tänka mig att handla där igen men då tar jag nog något som är satt som etta med fullset och ganska ny.
Men håller er uppdaterade om utvecklingen.

Om man sätter en 2:a och inte en 1:a (antar nu att 1 är bäst, 5 sämst) så betyder det i min värld att det är ett
bra men inte perfekt objekt. Och f** inte ett ihopplock. Nae, det där funkar inte i mitt tycke. Är det ett ihopplock
så får man vackert ta och ange det i annonsen, eller åtminstone formulera det på ett sådant sätt att en köpare med
minsta form av koll kan läsa mellan raderna att det är ett ihopplock det rör sig om. Att priset är bra tycker jag inte
räcker som signal.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ännu en bondfångare.. Tycker det skall framgå om det är en HPD eller franken. Ett pris säger inget.. Förmodar att du menade ett servicecertifikat eller?
 

Bino

Cartier
Pleximannen skrev:
Om man sätter en 2:a och inte en 1:a (antar nu att 1 är bäst, 5 sämst) så betyder det i min värld att det är ett bra men inte perfekt objekt. Och f** inte ett ihopplock. Nae, det där funkar inte i mitt tycke. Är det ett ihopplock så får man vackert ta och ange det i annonsen, eller åtminstone formulera det på ett sådant sätt att en köpare med minsta form av koll kan läsa mellan raderna att det är ett ihopplock det rör sig om. Att priset är bra tycker jag inte
räcker som signal.
Håller med till fullo. Köpte nyligen en Datejust 16014 jag hittade på Chrono24 från Italien som jag lämnade in till Bergströms i Malmö för service. Visade sig att den också var tveksam, antagligen ett ihopplock som polerats för att se bra ut. Skickade tillbaka klockan och har precis fått tillbaka alla pengar som tur är. Läxa lärd, ska läsa på mer och ta hjälp av någon kunnig här på KS om jag ska köpa begagnad Rolex i framtiden.
 

POO

Panerai
Vad menas egentligen med hopplock? Så länge det är korrekta grejer som plockas ihop så är det ju ingen direkt fara på taket.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
POO skrev:
Vad menas egentligen med hopplock? Så länge det är korrekta grejer som plockas ihop så är det ju ingen direkt fara på taket.


Resonerar du likadant om en bil eller mc som är hopbyggd? Alla Rolex har en identitet dvs klockans serienummer. Du får alltså en klocka utan identit som inte byggts av tillverkaren..
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Spencer66 skrev:
POO skrev:
Vad menas egentligen med hopplock? Så länge det är korrekta grejer som plockas ihop så är det ju ingen direkt fara på taket.


Resonerar du likadant om en bil eller mc som är hopbyggd? Alla Rolex har en identitet dvs klockans serienummer. Du får alltså en klocka utan identit som inte byggts av tillverkaren..

Vilket resulterar i ett uteblivet äkthetsintyg även fast alla delar är 100% Rolex?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Aquaracer2 skrev:
Spencer66 skrev:
POO skrev:
Vad menas egentligen med hopplock? Så länge det är korrekta grejer som plockas ihop så är det ju ingen direkt fara på taket.


Resonerar du likadant om en bil eller mc som är hopbyggd? Alla Rolex har en identitet dvs klockans serienummer. Du får alltså en klocka utan identit som inte byggts av tillverkaren..

Vilket resulterar i ett uteblivet äkthetsintyg även fast alla delar är 100% Rolex?


Men det är väl självklart, det kan väl int intyga en klocka som inte finns?
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Aquaracer2 skrev:
Spencer66 skrev:
POO skrev:
Vad menas egentligen med hopplock? Så länge det är korrekta grejer som plockas ihop så är det ju ingen direkt fara på taket.


Resonerar du likadant om en bil eller mc som är hopbyggd? Alla Rolex har en identitet dvs klockans serienummer. Du får alltså en klocka utan identit som inte byggts av tillverkaren..

Vilket resulterar i ett uteblivet äkthetsintyg även fast alla delar är 100% Rolex?


Men det är väl självklart, det kan väl int intyga en klocka som inte finns?

:geek:
 
Topp