• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fejk vs äkta - ser du skillnaden?

Jonathan

Omega
Var i Istanbul i höstas och besökte Grand Bazaar, varpå jag mötte ett par herrar som krängde fejkrollar. De pekade på min Milgauss och menade att det var en sämre kopia(!) än deras – och att jag borde köpa en av dem i stället, haha.

Ser ni vilken som är min riktiga Rolex Milgauss och vilken som är fejk? :)

xkvAdZg.jpg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Well eftersom den högra är inplastad så är det ju rimligen du den köpte i Turkiet...

Sen skulle jag inte stödja såna verksamheter, men det är ju en annan diskussion
 

Jonathan

Omega
Alltså. Jag köpte den givetvis inte. Tyckte bara det var kul att jämföra – den var ändå rätt välgjord.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Sen ska man inte förglömma att bedöma genom nätet är väldigt svårt.. har man klockan i handen så är det mycket lättare då man kan bedöma helheten.
 
Fy fan vilken styggelse. :hungover:
På en Milgauss dessutom!? En av de topp fem snyggaste klockor som någonsin gjorts. Vilket avskräde.

Nu är det svårt att se på mobilkamerabilden, men sekundvisaren ser helt vansinnigt dålig ut och all text och alla detaljer på urtavlan ser ut som dom kommer från en färgskrivare från 1996.

Avskyvärd pjäs, och avskyvärd bransch. :dead:
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Ja, man ser ju tydligt vilken som fejk. Men samtidigt är det för att de sitter side-by-side. Kan ärligt talat säga att jag känner Milgaussen för lite och hade jag bara sett en mob-bild på fejken hade jag haft väldigt mycket svårara att peka ut allt.

//andheg
 

Bodén

Panerai
Usch, blir lite deprimerad av sånt här. Tråkigt när det börjar bli svårt att skilja äkta pjäser från kopior. Förbannade skurkbransch.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Snårtas

Rolex
Jag tyckte faktiskt inte det var så svårt att se fejken till höger. Alla visare ser "fel" ut, framför allt sekundvisaren. Samma med index - inget "djup" på bilden iaf. Nu har jag ju själv en gröning, vilket gör det enklare kanske. Inte lika säker att jag skulle ta en fejk DJ eller sub lika enkelt.
Hur är känslan i länken? Rassligare än original?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Clocksauce

Cartier
Tyvärr så finns det en marknad för betydligt bättre kopior än den vi ser på bilden. Folk är beredda att lägga ner flers tusen på en lite bättre kopia och självfallet produceras det därefter.
MOjZ4Rk.jpg
Finn fem fel.
 

Archie

Cartier
Den vänstra har en tydlig grön färg på glaset som den högre inte har... ie högra är fejk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den till höger ser ju ut som skit, så det var ju inte direkt svårt. Helt fel proportioner på allt på urtavlan.
 

tim.stockholm

Cartier
2-Faktor
Tyvärr så finns det en marknad för betydligt bättre kopior än den vi ser på bilden. Folk är beredda att lägga ner flers tusen på en lite bättre kopia och självfallet produceras det därefter.
MOjZ4Rk.jpg
Finn fem fel.

1. GV:n har ingen "laser krona" graverad på glaset

2. Det står OLEX i rehauten vid 35min
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Efter att ha googlat ett referensnummer i går så råkade jag besöka en hemsida som sålde förfalskningar. Inget konstigt med det, de är ju rätt många, och har ofta url:er som inte avslöjar att det är skräp de säljer. Det underliga var att i listan över "märken" de sålde så kunde jag se "Citizen". Folk som köper kopior gör det väl i de flesta fallen för att kunna skryta med "lyxklockor", men vem köper egentligen en Citizenklocka? Inget större fel på Citizen, men inte är det väl någon som flashar den på krogen. Nyfiken som jag var så kollade jag på de olika modellerna de sålde, och förvånades över de höga priserna. Efter ännu lite mer googlande så kunde jag fastställa att kopiorna var dyrare än originalen.
Så till mina frågor: Är det många som köper kopior av lite billigare klockor såsom Seiko, Certina och Tissot?
Finns det en stor marknad för kopior som kostar mer än originalen?
 
Efter att ha googlat ett referensnummer i går så råkade jag besöka en hemsida som sålde förfalskningar. Inget konstigt med det, de är ju rätt många, och har ofta url:er som inte avslöjar att det är skräp de säljer. Det underliga var att i listan över "märken" de sålde så kunde jag se "Citizen". Folk som köper kopior gör det väl i de flesta fallen för att kunna skryta med "lyxklockor", men vem köper egentligen en Citizenklocka? Inget större fel på Citizen, men inte är det väl någon som flashar den på krogen. Nyfiken som jag var så kollade jag på de olika modellerna de sålde, och förvånades över de höga priserna. Efter ännu lite mer googlande så kunde jag fastställa att kopiorna var dyrare än originalen.
Så till mina frågor: Är det många som köper kopior av lite billigare klockor såsom Seiko, Certina och Tissot?
Finns det en stor marknad för kopior som kostar mer än originalen?

Det finns säkert väldigt mycket folk som inte har en aning om vad som är äkta eller fake! Så då tänker dom väl bara den kostar 5000 den är säkert bra och kör på det! Jag mötte för ett tag sen en kille som bar en falsk rolex för 800 kr som han var sjukt nöjd med! Den hade han köpt från Hong Kong och det värsta var att han typ skröt om urverket! Ska tilläggas att det var en riktig megabonde
 
C

China

Guest
Efter att ha googlat ett referensnummer i går så råkade jag besöka en hemsida som sålde förfalskningar. Inget konstigt med det, de är ju rätt många, och har ofta url:er som inte avslöjar att det är skräp de säljer. Det underliga var att i listan över "märken" de sålde så kunde jag se "Citizen". Folk som köper kopior gör det väl i de flesta fallen för att kunna skryta med "lyxklockor", men vem köper egentligen en Citizenklocka? Inget större fel på Citizen, men inte är det väl någon som flashar den på krogen. Nyfiken som jag var så kollade jag på de olika modellerna de sålde, och förvånades över de höga priserna. Efter ännu lite mer googlande så kunde jag fastställa att kopiorna var dyrare än originalen.
Så till mina frågor: Är det många som köper kopior av lite billigare klockor såsom Seiko, Certina och Tissot?
Finns det en stor marknad för kopior som kostar mer än originalen?

Marknaden är hur stor som helst, och kopior av billigare klockor säljs ofta som "äkta vara". Jag skulle nog påstå att i 90% av fallen så slinker kopior av enklare klockor ut via olika nätauktioner och andra mindre nogräknade säljare. Det är inte så många som har koll på kopior i de lägre prisklasserna, och det här är ett stort problem. Däremot så är det väl inga problem att hitta billiga kopior hos en rad suspekta säljare?
 
Topp