• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fejk vs äkta - ser du skillnaden?

m_s

Patek
2-Faktor
Jag vet flera lite mer "normala människor" som slutat med äkta varor efter att ha kört ett par fakes. Det jag sett hända är med exklusiva väskor och klockor. Frågan man ställer sig är om det inte kan vara en rätt bra inkörsport för alla lyxmärken? Däremot så handlar ju detta om folk som vet att de köpt kopior och inte blivit lurade förvisso, värre om man blir blåst såklart..
 

Nexus

Panerai
Det finns säkert väldigt mycket folk som inte har en aning om vad som är äkta eller fake! Så då tänker dom väl bara den kostar 5000 den är säkert bra och kör på det! Jag mötte för ett tag sen en kille som bar en falsk rolex för 800 kr som han var sjukt nöjd med! Den hade han köpt från Hong Kong och det värsta var att han typ skröt om urverket! Ska tilläggas att det var en riktig megabonde

Det här med att bära renodlade piratkopior är i mina ögon bland det mest förvirrade man kan ägna sig åt. Invicta och liknande är en klass för sig, men dårar som lallar runt med en 300-kronors Rolex inköpt vid medelhavet och försöker få den att passera som äkta borde omyndigförklaras eller något likande.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns kopior på det mesta. Har sett skx007-kopior och kopior på 500 kronors 90-tals Seikos. Mest populärt är nog dock solglasögon, klockor och väskor. En så kallad kompis till mig köpte 5 par fake-carrera solglasögon för typ 1000kr. Vilket pucko. Han höll på att trilla av stolen när han fick veta vad mina solglasögon kostar, men jag lovar att jag i slutändan lagt mindre pengar på kvalitetsglajjor än han lagt på sitt skräp.
 

rolexbackgammon

Breitling
Höger är fejk. Se på visarna blixten känns för lång och minut och timvisaren för korta och små. Rolex skulle inte gjort de så oproportionerliga. Plasten avslöjar en del också :).
 
Ni som tror att fakes går att se direkt bör läsa Watch Times artikel om superfakes. Det är många år sen alla kopior var så dåliga att det syntes på håll... De billiga och kassa kopiorna finns kvar, men det verkar också finnas kopior som ingen av oss kan upptäcka..!

Skrev lite om det här: https://klocksnack.se/threads/superfakes.3783/#post-59167


För min del spelar det ingen roll om den är identisk! Jag skulle aldrig bära fake i vilket fall som helst! Känns bara helt fel att veta att man bär något som inte är tillverkat där det ska
 

Camo00

Patek
För min del spelar det ingen roll om den är identisk! Jag skulle aldrig bära fake i vilket fall som helst! Känns bara helt fel att veta att man bär något som inte är tillverkat där det ska
Naturligtvis inte!! Men de här bra kopiorna prånglas ju ut som äkta världen över och säljs som äkta vara på beg-marknaden utan att ens säljaren kanske vet om att det är en kopia..?!
 

Rookien

Panerai
Mycket oroväckande, en fråga?
Är inte cert mm ett bevis på att produkten är autentisk?
Dvs köper man tex en rolex med cert är det en garanti på att den är äkta, eller fejkas även cert?
 

Camo00

Patek
Cert är såklart ännu enklare att fejka än själva klockan. Räkna kallt med att allt fusk som är tänkbart används så ofta det går! Antti på Bergströms berättade också att folk börjat tillverka egna äkthetsintyg med Bergströms logga mm som såg rätt äkta ut... :(
 

Ministern

Founder
2-Faktor
När jag var i Guccibutiken så stegade två unga hipsters in. Den längre av dem ville ha en axelväska verifierad som äkta. Biträdet berättade att de vid förfrågan skickade varan till Italien. Ifall varan inte är äkta så förstör de den. Hipstern roffade åt sig väskan och gick..
 
C

China

Guest
Ni som tror att fakes går att se direkt bör läsa Watch Times artikel om superfakes. Det är många år sen alla kopior var så dåliga att det syntes på håll... De billiga och kassa kopiorna finns kvar, men det verkar också finnas kopior som ingen av oss kan upptäcka..!

Skrev lite om det här: https://klocksnack.se/threads/superfakes.3783/#post-59167

Jag har tjatat om det här många gånger, men det är tydligen bara AD propaganda och bla. bla. Det är dags att inse hur det ligger till, klockor som inte köpts via en AD kan vara i princip vad som helst. Problemet är så stort att många tillverkare tiger av ren rädsla, och när den här bubblan spricker så kommer det att bli gråt och tandgnissel. Det är naivt att tro att man kan köpa en klocka till ett kraftigt rabatterat pris från olika säljare på nätet, särskilt som vinsterna är enorma för den som köper tvivelaktiga klockor från olika obskyra tillverkare för en hundralapp och säljer vidare som äkta vara.

The shit will hit the fan, trust my words...
 

Rookien

Panerai
Att det ens finns piratkopior oavsett produkt är för mig en gåta. Vem fan vill ha en kopia? Har man inte råd att köpa orginal så avstår jag hellre än glider runt med något som jag vet är fejk..det är alltså bara för min egen självkänsla
 
C

China

Guest
Att det ens finns piratkopior oavsett produkt är för mig en gåta. Vem fan vill ha en kopia? Har man inte råd att köpa orginal så avstår jag hellre än glider runt med något som jag vet är fejk..det är alltså bara för min egen självkänsla

Det är långt ifrån alla som är medvetna om att man köpt en piratkopia, problemet är att allt mer fejk håller en hög klass och säljs som äkta vara.
 

Rookien

Panerai
Det är långt ifrån alla som är medvetna om att man köpt en piratkopia, problemet är att allt mer fejk håller en hög klass och säljs som äkta vara.
Ja det är verkligen katastrof, dock är det efterfrågan som styr marknader. Det är lite det jag ifrågasätter med mitt inlägg ovan. Att bli lurad vid ett köp är katastrof!!! Skall själv köpa en från en privat inom kort...allt sånt här som dyker upp gör att man blir lite orolig för att bli lurad helt ärligt...trist.
 
Topp