• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fejkklockor på KS

Hampussar

Breitling
Igår kväll var jag i ett sällskap där en av individerna hade en uppenbarligt oäkta AP ROO. Den var förvisso välgjord men vid närmare titt så syntes detaljskillnaderna som är oundvikliga när de klämmer in ett annat urverk och därav de proportionella missar som uppstår. Personen ifråga nekade först till detta trots att jag påpekade det diskret utan att "hänga ut" honom inför sällskapet. Efter en stunds diskuterande så kom erkännandet dock.

Nu till min fråga, hur vanligt tror ni att det är med medlemmar på KS som slänger in foton på egna fejkur? Syftet kan ju vara att dels få lite kredd men även att "checka av" om kopian verkar passera så att säga.

Obs denna tråd är ej till för att hänga ut eller spekulera kring specifika medlemmars klockor utan mer en allmän fråga om ni tror detta förekommer här.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tror inte det förekommer. Eller jag har sett det någon gång men då tog den ungefär en minut innan ser var avslöjat hehe... Jag tror kunskapen är för stor hos alla medlemmar tillsammans för att vi ska kunna missa en sån grej. Även om det var nära en gång med en 116718, hittar inte tråden men någon annan kanske gör? :)
 

Rookien

Panerai
Blr isf deprimerad o fallet är så, vore sjukt trist och gör personen det medvetet om att luras, hoppas jag admin stänger av dessa personer.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tror det är extremt ovanligt, för många riktigt klocknördar här så alltid någon som avslöjar det. Var en mupp som försökte sig på lite sånt för ett tag sedan men han blev inte så långvarig. En av trådarna är redan länkan till här ovan och en till är: https://klocksnack.se/threads/tudor-black-bay.19639/ (kanske inte försökte försökte posta en kopia som riktig men säger en del om vad det var för tönt)
Men efter lite detektivarbete från några här på KS så kom det fram att det var en replicatönt som hänger på replicaforum och försökte få credd eller något för att han trodde att han skulle lyckas komma undan här. Om du söker på honom på "good/badguy" så får du lite rolig (tragisk?) läsning.
 

Cryssarn

Rolex
Jag är lite nyfiken hur dom tänker. Låtsas dom att klockan är riktig när någon nämner den?
Dock så måste jag erkänna....trots att jag länge gillat klockor så var den en gammal kollega som sysslade med just kopior som fick ner mig i träsket. Dock så tyckte jag direkt att kopior var osmakligt och köpte en Laco istället. Sen var det bara att börja spara till dyrare grejer.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Det finns alltid någon trollslända som reggar ett konto och lägger upp bilder.
Annars förekommer det inte.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Skulle vara kul att se en i en livetråd samtidigt som man ser ångvälten komma närmre och närmre i bakgrunden:)
 

mosse

Omega
Hände liknande för mig igår. Satt o snacka klockor med en kille. Har sett honom lägga upp bilder på sin Rolex GMT och Tag Heuer Monaco. Efter att ha snackat ett tag kollar jag på hans klocka. En Omega Speedmaster som han försäkrar är äkta eftersom att "visaren flyter". Kruxet är bara det att när man klickar på knapparna så händer inget och den svepande "sekundvisaren" är kronografvisaren... Hängde dock inte ut honom för jag orkade inte. Vill han lura folk får han väl göra det..

OT: tror det är riktigt sälland!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Nej...inte speciellt ofta.
Många här har stor kunskap om diverse olika märken, så en fejk blir nog inte långvarig.
 

Frosse

Cartier
Hände liknande för mig igår. Satt o snacka klockor med en kille. Har sett honom lägga upp bilder på sin Rolex GMT och Tag Heuer Monaco. Efter att ha snackat ett tag kollar jag på hans klocka. En Omega Speedmaster som han försäkrar är äkta eftersom att "visaren flyter". Kruxet är bara det att när man klickar på knapparna så händer inget och den svepande "sekundvisaren" är kronografvisaren... Hängde dock inte ut honom för jag orkade inte. Vill han lura folk får han väl göra det..

OT: tror det är riktigt sälland!
Aktiv på KS eller bara vanlig Thailand-shoppare?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Alltså, hur kan man som människa vara så tragisk egentligen?
Sjuka är att vissa köper sånt för priser dom faktiskt kan få en mycket trevlig Seiko eller liknande för.
Hur tänker dessa människor egentligen? Vad är det, som är så kul, att ha en lika fejkad klocka som sin egen personlighet? Någon verklighetsuppfattning måste dom väl ha?
 

Mille79

Trollungen
Jag tycker inte på något sätt att någon som köper fejk är " sjuk i huvudet", "tragisk", "har falsk personlighet", etc som många gett uttryck för i denna tråd. Det kan ju vara så att man helt enkelt inte har råd att köpa en äkta men gillar utseendet, uppmärksamheten, etc som en äkta ger. Innebär det att man inte förtjänar detta bara för att det inte är äkta, pga säkert otaliga skäl.

Har man dock en fejk som man påstår är äkta, ja då kanske man behöver ta en funderare varför ... Men den personen är inte i mina ögon "sjuuuk i huvudet" ...
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker inte på något sätt att någon som köper fejk är " sjuk i huvudet", "tragisk", "har falsk personlighet", etc som många gett uttryck för i denna tråd. Det kan ju vara så att man helt enkelt inte har råd att köpa en äkta men gillar utseendet, uppmärksamheten, etc som en äkta ger. Innebär det att man inte förtjänar detta bara för att det inte är äkta, pga säkert otaliga skäl.

Har man dock en fejk som man påstår är äkta, ja då kanske man behöver ta en funderare varför ... Men den personen är inte i mina ögon "sjuuuk i huvudet" ...
Vet några som köpt fejk i Thailand och andra ställen bara gör att de behöver en billig klocka men inte vet något om märket, det resonemanget kan jag väl köpa. Men de som envist försöker påstå att deras ofta dålig kopia är äkta är bara patetiska.
 

SSL

Audemars
Jag tycker inte på något sätt att någon som köper fejk är " sjuk i huvudet", "tragisk", "har falsk personlighet", etc som många gett uttryck för i denna tråd. Det kan ju vara så att man helt enkelt inte har råd att köpa en äkta men gillar utseendet, uppmärksamheten, etc som en äkta ger. Innebär det att man inte förtjänar detta bara för att det inte är äkta, pga säkert otaliga skäl.

Har man dock en fejk som man påstår är äkta, ja då kanske man behöver ta en funderare varför ... Men den personen är inte i mina ögon "sjuuuk i huvudet" ...

Men tänk om personen är sjuk på riktigt då? Taskigt att förneka.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det här måste ju vara det sämsta stället att skryta om en kopia. Så jag tror det är riktigt sällsynt här. Guldrollen är väl ett av få undantag.

Krogen däremot, där flöder kopiorna i samma takt som ölen.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag tycker inte på något sätt att någon som köper fejk är " sjuk i huvudet", "tragisk", "har falsk personlighet", etc som många gett uttryck för i denna tråd. Det kan ju vara så att man helt enkelt inte har råd att köpa en äkta men gillar utseendet, uppmärksamheten, etc som en äkta ger. Innebär det att man inte förtjänar detta bara för att det inte är äkta, pga säkert otaliga skäl.

Har man dock en fejk som man påstår är äkta, ja då kanske man behöver ta en funderare varför ... Men den personen är inte i mina ögon "sjuuuk i huvudet" ...


Fejk är bara fel, det kan aldrig vara rätt!!
Det finns enligt mig ingen gråzon här...köp det man har råd med och var sann mot sig själv, alltså bättre en äkta Timex än en oäkra Rolex!!
 

TicTack

Cartier
En smygvariant skulle väl vara att dra några foton i klockbutik och sedan posta bilderna som "egna klockor"?

På tal om det, såg att Nymans ur har fotoförbud i butiken? Vad är era kommentarer / erfarenheter av det?
 

TicTack

Cartier
Sedan? Fotade senast inne på Nymans för sju veckor sedan. Bland annat en i personalens klockor, fick ingen tillsägelse.

Hum, vet inte exakt, men tror det var innan du var där. Skylt i dörren, troligtvis något de har om de skulle behöva stoppa någon som mer rekognoserar än shoppar.
 
Topp