Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fejkklockor på KS

Diskussion i 'Diskussion' startad av Hampussar, 26 juli 2014.

1. Hampussar
    Trådstartare

Hampussar Torpare

Igår kväll var jag i ett sällskap där en av individerna hade en uppenbarligt oäkta AP ROO. Den var förvisso välgjord men vid närmare titt så syntes detaljskillnaderna som är oundvikliga när de klämmer in ett annat urverk och därav de proportionella missar som uppstår. Personen ifråga nekade först till detta trots att jag påpekade det diskret utan att "hänga ut" honom inför sällskapet. Efter en stunds diskuterande så kom erkännandet dock.

Nu till min fråga, hur vanligt tror ni att det är med medlemmar på KS som slänger in foton på egna fejkur? Syftet kan ju vara att dels få lite kredd men även att "checka av" om kopian verkar passera så att säga.

Obs denna tråd är ej till för att hänga ut eller spekulera kring specifika medlemmars klockor utan mer en allmän fråga om ni tror detta förekommer här.

2. ZQT

ZQT The Banker

Tror inte det förekommer. Eller jag har sett det någon gång men då tog den ungefär en minut innan ser var avslöjat hehe... Jag tror kunskapen är för stor hos alla medlemmar tillsammans för att vi ska kunna missa en sån grej. Även om det var nära en gång med en 116718, hittar inte tråden men någon annan kanske gör? :)

eriksson850, David, Jakobb och 4 andra gillar detta.
  3. aleks

aleks Friends of KS

4. Rookien

Rookien Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Blr isf deprimerad o fallet är så, vore sjukt trist och gör personen det medvetet om att luras, hoppas jag admin stänger av dessa personer.

5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    JakobZ hugger som en kobra, så det är ingen idé att posta fake-klockor. :D

maxmol, Icaras, ZQT och 1 annan gillar detta.
  6. ZQT

ZQT The Banker

Det var glassen som var först på den där Kermiten och Navitimern ;)

maxmol, vaniljglass, vonbahr och 3 andra gillar detta.
  7. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Slänga upp bilder på en fejk för att få cred av entusiaster? Kräktes precis lite i munnen

Lunkan gillar detta.
  8. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tror det är extremt ovanligt, för många riktigt klocknördar här så alltid någon som avslöjar det. Var en mupp som försökte sig på lite sånt för ett tag sedan men han blev inte så långvarig. En av trådarna är redan länkan till här ovan och en till är: http://klocksnack.se/threads/tudor-black-bay.19639/ (kanske inte försökte försökte posta en kopia som riktig men säger en del om vad det var för tönt)
    Men efter lite detektivarbete från några här på KS så kom det fram att det var en replicatönt som hänger på replicaforum och försökte få credd eller något för att han trodde att han skulle lyckas komma undan här. Om du söker på honom på "good/badguy" så får du lite rolig (tragisk?) läsning.

9. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Jag är lite nyfiken hur dom tänker. Låtsas dom att klockan är riktig när någon nämner den?
    Dock så måste jag erkänna....trots att jag länge gillat klockor så var den en gammal kollega som sysslade med just kopior som fick ner mig i träsket. Dock så tyckte jag direkt att kopior var osmakligt och köpte en Laco istället. Sen var det bara att börja spara till dyrare grejer.

10. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Det finns alltid någon trollslända som reggar ett konto och lägger upp bilder.
    Annars förekommer det inte.

11. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Hellre fuskklockor som blir avslöjade på stört än folk som lägger upp klockor som inte är deras egna men utger dem för att vara det...

eriksson850, Wollen, David och 9 andra gillar detta.
  12. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Skulle vara kul att se en i en livetråd samtidigt som man ser ångvälten komma närmre och närmre i bakgrunden:)

Apansson gillar detta.
  13. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Sådana herrar har vi faktiskt ett par på forumet och en är en sk räv :D

Omen, David, Icaras och 3 andra gillar detta.
  14. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Vad är jaws mot jabla

jabla och Jonulf gillar detta.
  15. Hampussar
    Trådstartare

Hampussar Torpare

16. mosse

mosse Bonde

Från:
    Lund
    Hände liknande för mig igår. Satt o snacka klockor med en kille. Har sett honom lägga upp bilder på sin Rolex GMT och Tag Heuer Monaco. Efter att ha snackat ett tag kollar jag på hans klocka. En Omega Speedmaster som han försäkrar är äkta eftersom att "visaren flyter". Kruxet är bara det att när man klickar på knapparna så händer inget och den svepande "sekundvisaren" är kronografvisaren... Hängde dock inte ut honom för jag orkade inte. Vill han lura folk får han väl göra det..

OT: tror det är riktigt sälland!

17. MJ24

MJ24 Friends of KS

Nej...inte speciellt ofta.
    Många här har stor kunskap om diverse olika märken, så en fejk blir nog inte långvarig.

18. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Såg en sub-date på flyget med en röd gmt visare... Klart annorlunda! :)

Floduttern och gurta_g gillar detta.
  19. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Aktiv på KS eller bara vanlig Thailand-shoppare?

20. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Alltså, hur kan man som människa vara så tragisk egentligen?
    Sjuka är att vissa köper sånt för priser dom faktiskt kan få en mycket trevlig Seiko eller liknande för.
    Hur tänker dessa människor egentligen? Vad är det, som är så kul, att ha en lika fejkad klocka som sin egen personlighet? Någon verklighetsuppfattning måste dom väl ha?

21. TouchingEvil

TouchingEvil Stadsbo

Hahahaha! Tror inte folk e så dumma att de lägger ut fake klockor på det forum där folk har stenkoll.

alfgren gillar detta.
  22. Mille79

Mille79 Trollungen

Jag tycker inte på något sätt att någon som köper fejk är " sjuk i huvudet", "tragisk", "har falsk personlighet", etc som många gett uttryck för i denna tråd. Det kan ju vara så att man helt enkelt inte har råd att köpa en äkta men gillar utseendet, uppmärksamheten, etc som en äkta ger. Innebär det att man inte förtjänar detta bara för att det inte är äkta, pga säkert otaliga skäl.

Har man dock en fejk som man påstår är äkta, ja då kanske man behöver ta en funderare varför ... Men den personen är inte i mina ögon "sjuuuk i huvudet" ...

EmKay, Henrik A, Spindel och 2 andra gillar detta.
  23. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Om man köper en fake, alltså en med exempelvis Rolex tryckt på tavlan, för att man vill ha uppmärksamhet så vill nog iaf jag ifrågasätta den personens förnuft.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Svanis115, Rico, hook och 1 annan gillar detta.
  24. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vet några som köpt fejk i Thailand och andra ställen bara gör att de behöver en billig klocka men inte vet något om märket, det resonemanget kan jag väl köpa. Men de som envist försöker påstå att deras ofta dålig kopia är äkta är bara patetiska.

25. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Men tänk om personen är sjuk på riktigt då? Taskigt att förneka.

26. alfgren

alfgren Biskop

Det här måste ju vara det sämsta stället att skryta om en kopia. Så jag tror det är riktigt sällsynt här. Guldrollen är väl ett av få undantag.

Krogen däremot, där flöder kopiorna i samma takt som ölen.

27. MJ24

MJ24 Friends of KS

Fejk är bara fel, det kan aldrig vara rätt!!
    Det finns enligt mig ingen gråzon här...köp det man har råd med och var sann mot sig själv, alltså bättre en äkta Timex än en oäkra Rolex!!

Svanis115, eriksson850, David och 1 annan gillar detta.
  28. TicTack

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    En smygvariant skulle väl vara att dra några foton i klockbutik och sedan posta bilderna som "egna klockor"?

På tal om det, såg att Nymans ur har fotoförbud i butiken? Vad är era kommentarer / erfarenheter av det?

29. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Sedan? Fotade senast inne på Nymans för sju veckor sedan. Bland annat en i personalens klockor, fick ingen tillsägelse.

30. TicTack

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Hum, vet inte exakt, men tror det var innan du var där. Skylt i dörren, troligtvis något de har om de skulle behöva stoppa någon som mer rekognoserar än shoppar.

Mårtenssons ur Brookfield