• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fel på Seiko Quartz?

Fanboy

Cartier
Jag hittade en gammal Seiko 5H23-8000 [A4]
hos min morfar, och letade upp vad jag tror är ett originalband i en annan låda. Batteriet var kasst men hittade även ett i en tredje låda, men när jag satte in batteriet så hände inte mycket, sekundvisaren tickar fram och tillbaka mellan två sekundindex. Batteriet kan vara riktigt gammalt. Men tror ni det är fel på batteriet eller urverket när sekundvisaren beter sig så? Och vad kan ett nytt urverk kunna kosta tro?
IMG_1824.JPG
IMG_1826.JPG
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Såg inte ut att vara nåt kvalitets batteri heller. Köp ett bra batteri typ varta energizer maxell eller liknande. Inga Biltema batterier..
 

Exxet

Rolex
Kan bero på dåligt batteri men också på att klockan legat länge, även om det är ett quartz så torkar oljorna, har läst nånstans att man kan prova att lägga klockan på något varmt ställe ett tag för att ev. mjuka upp oljorna, dock inte på spisen;) har själv fått igång gamla quartzare genom att ge ett kugghjul en liten knuff, kanske inte det mest urmakaraktiga saken att göra, hoppas den går igång.
 

Fanboy

Cartier
Var precis hos en urmakare som konstaterade att det va fel på urverket, en spricka... vet någon om det finns en chans att hitta begagnade verk någonstans så man kan få liv i henne? Urmakaren kunde inte beställa något såklart för det finns inga nya. Eller är chanserna störst att hitta en likadan klocka och sno verket där ifrån?
 

rogart-63

Patek
Kan kolla om jag har nåt liggande . Annars har jag kanske ett på ingång . Om det funkar vet jag inte förrän imorgon dock . Ropa in några gamla Seiko quartz på Tradera . Ett av dom kan vara ett 5h23 verk?
250399674_a34f509b-a7a8-4388-a8d6-5fca87b68abc.jpg
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Det sket sig. Det var en 5Y23 och spolen var trasig. Den med svarta är en 5H26 men har samma delar. Vill du ha dom och testa att plocka med så får du dom gärna. Däremot är 5Y23 i stort sett samma som 5H23 fast Y modellen har plast brygga.
Kanske lättare att hitta ett 5Y23 verk?
 

Psykel

Patek
Kan kolla om jag har nåt liggande . Annars har jag kanske ett på ingång . Om det funkar vet jag inte förrän imorgon dock . Ropa in några gamla Seiko quartz på Tradera . Ett av dom kan vara ett 5h23 verk?
250399674_a34f509b-a7a8-4388-a8d6-5fca87b68abc.jpg
Jag är i behov av ett Seiko quartzverk till ett projekt jag har. Ska kolla vilken ref när jag är hemma, ifall du skulle ha en sån att avyttra till mig också. :D
Edit: 2-juvelers 7122 var det visst. Ett sånt kanske du inte har?
 

Fanboy

Cartier
Det sket sig. Det var en 5Y23 och spolen var trasig. Den med svarta är en 5H26 men har samma delar. Vill du ha dom och testa att plocka med så får du dom gärna. Däremot är 5Y23 i stort sett samma som 5H23 fast Y modellen har plast brygga.
Kanske lättare att hitta ett 5Y23 verk?
Ja jag tar gärna och testar, skriv i PM, väldigt snällt av dig! :)
 
Topp