• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Felstavning på Tag Heuer-klocka

Hej!

Börjar med att förtydliga det som troligtvis senare blir uppenbart, jag är nybörjare inom klockvärlden. Har alltid älskat klockor, men alltid bara suktat efter såna modeller som jag tycker är estetiskt tilltalande. Nu har jag börjat försöka förstå lite mer och inser vilken komplex värld det ändå är.

Min första och enda riktiga klocka köptes för några år sedan. En Tag Heuer Calibre S Laptimer retrograde. Gjorde ingen direkt research utan hade bestämt mig för att köpa en klocka och valde helt enkelt den jag tyckte var allra snyggast för de pengar jag hade råd att lägga. Har nu på senare förstått att quartz överhuvudtaget är ganska iskallt, men älskade klockan då och gör det fortfarande.

Hursom, till min fråga. Min klocka har två felstavningar, på fourty och fourtyfive som visas av bilden som jag tänkt att få med i inlägget. Enligt flera av varandra oberoende källor så var det 500 exemplar som hann produceras med denna säkert genanta men ack så charmiga detalj och att dessa klockor därför är värda mer pengar. Dessa källor är dock inte på något sätt lämpade för någon djupare granskning så tänker mig att fråga här. Vet någon om antalet är korrekt, dvs att det stannade vid 500 exemplar? Är detta i sådana fall något som ger ett extra värde vid en eventuell försäljning/värdering eller är det enbart för rena samlare som den detaljen är intressant?

ATT0.jpeg
 

john b

Rolex
Hej och välkommen.
Känner inte till något om detta, eller antal.
Har dock svårt att tro att det skulle bli någon tre skilling banco-hysteri av detta. Den klockmodellen är det nog inte tillräckligt många som samlar på så att säga.

Mvh
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Haha TAG är sköna... Dom har ju en modell när dom skrivit minuterna typ 5-10-15-20 osv... Och vid 50 och 55 har dom skrivit 55 två gånger hehe... Finns en tråd om just denna klockan.

Och vad vi kom fram till där var att det inte var en kopia utan att tag bara hade slarvat om jag minns rätt!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Själv stavar jag forty, men undrar om inte den ena är amerikans/engelsk och den andra brittisk/engelsk. Men det är inte fel bredda den empiriska undersökningen. Konstaterar att tre av fyra lexikon stavar forty. Tror dock att man kan komma undan med båda varianterna, men med viss skämsfaktor för fourty.
 

Skolläraren

Panerai
Det stavas forty, inte fourty eftersom ordet innehåller en sammandragning.

Och fourty är fel oavsett vilket land du är i. Det är inte som brittiska honour mot amerikanskans honor.
 

Isodor

Audemars
Hur ser ni på klockor som är "fel" och att reklamera? Går det få pengarna tillbaka om man upptäcker sådant här om man t.ex köpt från AD?
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Tack för alla svar.

Det är helt klart en rätt rolig grej. Vet inte vilken typ av korrektur som gäller vid klocktillverkning, men att någon stackare blev arbetslös efter detta får man lov att förutsätta. :)

Hur ser ni på klockor som är "fel" och att reklamera? Går det få pengarna tillbaka om man upptäcker sådant här om man t.ex köpt från AD?
Det här är något jag också funderat på. Är några år sedan jag köpte klockan och har inte tänkt på det förrän nu. Vilken chans skulle man ha att få byta till en korrekt variant, någon som vet?
 

Isodor

Audemars
Tack för alla svar.

Det är helt klart en rätt rolig grej. Vet inte vilken typ av korrektur som gäller vid klocktillverkning, men att någon stackare blev arbetslös efter detta får man lov att förutsätta. :)


Det här är något jag också funderat på. Är några år sedan jag köpte klockan och har inte tänkt på det förrän nu. Vilken chans skulle man ha att få byta till en korrekt variant, någon som vet?

De kommer att ordna så det blir fixat utan kostnad men man kan aldrig reklamera produkten..
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Hej och välkommen.
Känner inte till något om detta, eller antal.
Har dock svårt att tro att det skulle bli någon tre skilling banco-hysteri av detta. Den klockmodellen är det nog inte tillräckligt många som samlar på så att säga.

Mvh

+1, hade det dock varit en rolex hade du varit miljonär nu ;)
 
Topp