• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Femte medlemmen i Omega familjen...

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Omega Megaquartz KHz

Omega familjen har fått sin femte medlem. Från mitten av 70- talet, med in djup blå färg på tavlan. I detta high frequency quarts verk sitter en caliber 1310 h, 8 juveler, vattenskydd 30 m. Den kalibern presenterades första gången 1974 och var först i just denna modell. Pushers på sidan för att ställa in dag och datum. Högt och fint plexi med centrerad Omega logo. Helt i stål och mäter 38 mm utan krona. 20 mm mellan luggarna. Boetten är en kombination av polerad och borstad finish.
Tydligen gjordes verket av Omega själva i deras Schweiz fabrik. När den introducerades kostade den 195 GBP, vilket för en helt ny skulle motsvara ca 1000 GBP idag. Verkar hyfsat eftertraktat på vintagemarknaden.

Kul är det i alla fall att komplimentera Omega familjen, förtjust i Omega som jag är. Vet inte hur jag ska göra med meshen, provar nån dag och känner lite på den. Annars kanske ett tobaksbrunt easyrider band,som är på ingång.

Tack för titten och ha en bra vecka.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    183.2 KB · Visningar: 76

KMS

Rolex
Jäkligt cool, aldrig sett en sån förut. Grym blå färg! Funkar riktigt sjysst på mesh!


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Svinfin! Gillar verkligen den där röda omegaloggan dessa klockor har. Då var det ett verk att vara stolt över.
 

plattfot

Rolex
Snyggt köp - grattis! Skicket ser fantastiskt ut.

Verket som sitter i din klocka har inte mycket mer än Batteriet gemensamt med de flesta kvartsur som säljs idag.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Fin, jag gillar meshet på den där, man kanske skulle hålla ögonen öppna för en äldre quartz Omega :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Hur är det med dessa, är batteri lätt att få tag i ?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Cool! Här e min med likadant verk.

image.jpg


Läste igår att när "min" modell kom på 70-talet så var den nästan dubbelt så dyr som en Speedy!


J
Aah, härligt med en "kusin" på forumet. VIsst är dom härliga? Jo, nästan 200 brittiska pund när dom kom. Mucho dinero på den tiden :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Jens

Greedo
Aah, härligt med en "kusin" på forumet. VIsst är dom härliga? Jo, nästan 200 brittiska pund när dom kom. Mucho dinero på den tiden :)



Min kostade nästan 300 pund med länk när den kom, en Speedy kostade 175!
Fantastiska klockor som man får för en rimlig slant idag.:)


J


Skickas från min iPhone via Tapatalk[/quote]
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
1310-verket var Omegas första analoga inhouse-Quartz-verk. Riktigt fina och avancerade grejer som är väldigt undervärderade idag enl mig.

J
Precis, kan inte annat än hålla med. Kul med två boettformer, och den karakteristiska röda Omegaloggan på min och Seamaster på din. På jobbet blev dom helt lyriska :)
 
Topp