• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fiber?

Holmqvist

Patek
2-Faktor
God kväll.

Fick erbjudande om att koppla in fiber (stadsnätet) i mitt hus.
Känner själv att mitt internetanvändande inte kräver snabbare lina då KS inte kräver så mycket bandbredd. :)

Det jag använder mitt bredband till idag är allmänt surfande, betala räkningar samt lite aktieaffärer.
Har just nu 30 lina vilket känns helt ok.

Erbjudandet var att få det kopplat och klart för 12.990kr vilket jag har förstått är ett bra pris.

Men, frågan är om detta skulle ses som en investering i fastigheten?
Säljaren påstår att detta kommer påverka bostadsvärdet längre fram vid en ev försäljning.
Kan detta verkligen stämma?
Personligen skulle jag aldrig se fiberanslutning som ett argument för att köpa ett hus, skulle ni?

Är detta verkligen en bra invstering?
 
  • Like
Reactions: P-A

saferide

Omega
2-Faktor
Man hade ju hoppas att 4g och kommande varianter hade varit framtiden men det verkar ju teleoperatörerna lyckas förstöra med små datormängder och galna prissättningar. Drog själv in fiber i somras för 17900kr så ditt pris låter bra, antar att månadskostnaden också är lägre än din nuvarande (även om det kan ta en hel del år att tjäna in investeringen)?
 

CLT

Rolex
Priset du fått är riktigt bra. Vi hade lite jobb åt Telia i höstas som var panik. Där fick slutkund betala strax över 30k inkl installation. Detta var i Stockholm så de spelar ju in lite. Men 13k är bra.
 

Klugel

Omega
Hade redan bestämt mig för fiber (betalade 19.9k) då vi streamar mycket film.

Har en god vän som äger 3 mäklarkontor i Stockholm så jag frågade hur han såg på det rent investeringsmässigt.
"Värdeökning på 40-80k, ju dyrare hus desto mer värde tillför fiber"
Så även om du inte behöver fiber själv så är det en bra investering.

Om det gäller resten av landet låter jag vara osagt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag hade definitivt bytt ADSL/mobilt mot fiber.
  • Framtidssäkrare - Du vet inte idag vilka tjänster du vill ha om 5 år och vilken bandbredd dessa behöver
  • Det blir (troligtvis) lättare att byta ISP om du vill. Med ADSL så måste modem och sånt bytas ut, för att inte tala om uppsägningstid och installationstid etc.
  • Jag vet inte om ADSL kräver fast telefonabonnemang - så var det förr men det kanske är borttaget nu. Fiber kräver det inte
  • Det känns överlag som en stabilare produkt
Jag fick fiber indraget i mellandagarna för några år sedan, för 6900:-. Efter nyåret höjde kommunen priset till 13k eller något sådant för de hade insett att de nästan bara tog betalt för prylarna... :) Ibland har jag tur med tajming.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Det påverkar självklart värdet på huset, har själv haft fiber i totalt 11 år på olika adresser och det är värt varenda spänn, man vänjer sig väldigt fort vid hastigheten.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Fick in fiber för ca ett år sedan. Så otroligt mycket stabilare och snabbare, och TV lösningen är oslagbar med en bra box. Det är framtiden, så bara att köra när du får så bra pris.
 

vonhall

Rolex
Tycker absolut att du skall nappa på erbjudandet! Det är bara fördelar med fiber. Farten, Tvutbudet samt att fastigheten blir attraktivare. Så haka på nu :)
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Har lagt mer tid än jag borde nu på att kolla runt vad detta innebär för fördelar.
Känner rent spontant att inget blir billigare med fiber, men snabbare.
En annan aspekt man får väga in är framtiden.. Vad kommer hända om 5 år? Kommer man fortfarande kunna köra bredband via telejacket? Ingen vet.
Har luskat runt ang priset och som många nämnt här i tråden är det ett bra pris dom förhandlat fram.

Känns drygt att lägga ut 13 000Kr för en sak jag inte är helt sugen på men kan detta då vara en possitiv sak den dagen huset ska säljas är det en långsiktig investering.

Jag får helt enkelt koppla ner mitt US Robotics modem och sikta mot en modernare lösning..:pompus:
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag hoppade på ett erbjudande om installation nu i vår. 19k går det på. Villa i Stockholm.
Efterlängtat!
 

16610

Patek
2-Faktor
NEJ!

Vad ska det vara bra till? Har du ett kontorslandskap fattar jag men annars, nej.
Kommer upp i bra hastigheter via koppar och snart finns det snabbare än 4G.
Sen ska du ju ha prylar som klarar av det oxå..
 

P-A

Sir Spamalot
Du ska givetvis ha fiber, det är bara griniga gamla gubbar och tanter som vägrar!
Min mor fick ett erbjudande om installation, 7000 skulle det kosta just då. Men det tog hon inte då hon tillhör tidigare nämnd grupp. Jag försökte förklara värdehöjningen, men det ville hon inte lyssna på.
 

P-A

Sir Spamalot
NEJ!

Vad ska det vara bra till? Har du ett kontorslandskap fattar jag men annars, nej.
Kommer upp i bra hastigheter via koppar och snart finns det snabbare än 4G.
Sen ska du ju ha prylar som klarar av det oxå..

Ok, hur gamal dator har du isf? Vad jag vet då tar moderna datorer 100mb utan problem. Det finns ju gigabitlan.
Men absolut, en 486 med win 3.11 skulle ju inte funka...

Sen så är det väldigt bra att ha bandbredden när man är många som surfar samtidigt.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
I gammal gubbe i kvarteret hoppade på fibertåget också.
85 år och inte ägare av någon produkt som använder internet.
Har en ruggigt kompetent maskin (som jag köpte för att..... Tja, bra fråga) som hänger med bra.
Ska ändå bara ta 100/100 lina.
Har 4 i hushållet som kör hårt på nätet och tänker gå över på fiber-tv också. (Heter det ens så?)

Tack för allas åsikter... Kostade mig 14.000kr med alla tillbehör som ska med.
Räknade lite på denna kalkyl och såg ljuset.
Om 267 månader har vi tjänat in denna kostnad tack vare liiiiite billigare månadskostnad. :D
Big money coming in!!!
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Fiber är ett starkt säljargument och jag har själv sett när köpare ser det som den avgörande faktorn mellan två i övrigt likvärdiga hus. Jag får denna frågan ofta men undviker gärna att peka på en värdeökning med x tusen kronor. Det är en investering som lönar sig över tid, även om du egentligen inte märker det på din månadskostnad.

Jag får in fiber i augusti för 14000 kr.

/mäklarn
 

16610

Patek
2-Faktor
Ok, hur gamal dator har du isf? Vad jag vet då tar moderna datorer 100mb utan problem. Det finns ju gigabitlan.
Men absolut, en 486 med win 3.11 skulle ju inte funka...

Sen så är det väldigt bra att ha bandbredden när man är många som surfar samtidigt.

Jag är 28 år och teknik intresserad. Det jag säger är bara att har man behov av den hastigheten om man surfar KS?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tja, fiber verkar ju bli billigare och billigare med tiden. Jag personligen hade väntat några år med en installation då jag endast surfar.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Tja, fiber verkar ju bli billigare och billigare med tiden. Jag personligen hade väntat några år med en installation då jag endast surfar.

Problemet med att vänta är att då kommer det bli dyrare.
Ska dom komma ut igen för att bara koppla in mig lär det kosta 25-30 000kr.
Gäller att klippa det nu när dom gräver i gatan.
Hade jag fått samma pris om två år eller något hade jag väntat.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Problemet med att vänta är att då kommer det bli dyrare.
Ska dom komma ut igen för att bara koppla in mig lär det kosta 25-30 000kr.
Gäller att klippa det nu när dom gräver i gatan.
Hade jag fått samma pris om två år eller något hade jag väntat.

Då kanske det är lika bra att slå till men ack vad sura pengar :drowning:
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ja! Är inte alls sugen. Men jag hoppas att jag längre fram kan känna att detta är rätt beslut och att jag inte köpte en klocka till för pengarna var ett bra val. :)
Äsch, man pungar ut med pengarna och sen tänker man inte mer på det. Endel saker får helt enkelt kosta utan att man skall räkna hem det i antal år till +/-0 eller antalet extra HD-streaming-timmar/krona etc.

Ni som redan har fiber. Vilken leverantör har ni valt och varför?
Bahnhof - pga Jon Karlungs inställning till integritet. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5735355
 
Topp