• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fiber?

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Ni som redan har fiber. Vilken leverantör har ni valt och varför?

Har kört Bahnhof sedan vi fick in fibern 2005. Gillar integritets-tänket hos Bahnhof och att de har eget stamnät. Dessutom riktigt stabilt, haft ett riktigt avbrott på snart 10 år. Då hade någon tekniker fixat en loop med paketstorm som följd, kan även hända den bäste :)
 

BOTL

Panerai
BBB, tyvärr....skit rakt igenom, får välja bort dessa blodsugare när vi får ta över styrelsen. Haft Gavlenet och Bahnhof innan som funkat utan bekymmer.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
BBB och i 1,5 år. Har 250/100 och får ut utlovade farten mer eller mindre alla tider på dygnet året runt, inte haft något märkbart avbrott. Rent statistikt så har skrotwebbservern i garderoben som varit mer pålitlig än mina två vps-servrar som jag hyr.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Med bra internetpipa öppnas ju andra möjligheter. Allt från IP-tv på tillförlitligt medium till en hel värld av strömmade HD-sändningar.

Har själv haft fiber i 10 år, kör allt den vägen... ekonomiskt bra och lite skoj samtidigt.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Vi fick också erbjudande att få in fiber i vårt hus till sommaren, och givetvis tar vi det!
Förutom att det blir en snabbare uppkoppling, blir den i vårt fall, betydligt mer stabil än vårt mobila bredband via 4G.
Eftersom vi har fjärrvärme sedan tidigare, och samma bolag står för fiber, blir kostnaden endast 6500.
Och visst ökar det värdet och attraktionen på fastigheten!
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker du bör ta det, vi bytte från comhem förra året till fiber, tror varje hushåll betalde runt 3000-3500 kr för att få det in i huset. Den stora fördelen är ju att det är mer framtidssäkert och inga driftproblem eller trams som man har haft en del av med ComHem. Höjer kanske värdet lite på lägenheten. Men det är mest prisvärt i längden. Så jag tycker du ska köra på! :D
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Ja för i helvete. Kommer vara nödvändigt om du ser vart allting är på väg utvecklingsmässigt.
 

Niclas

Omega
Har fått en deal med 5k cash och 500:- i månaden, bundet i 10 år.
Men, då ingår 1000/1000, ATA-box till telefon ink. teleabb samt visst TV-utbud.
 

16610

Patek
2-Faktor
Ca 19K skall jag få pröjsa för fiber. Gillar inte att man mer eller mindre blir tvingad att dra in fiber. ( de skrotar adsl i vårt område) Bara bita i det sura äpplet även om jag inte har användning av fiber. Får väl se det som en investering i villan.

IP-Only är det som skall leverera fiber. Någon som har erfarenhet?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Utan tvekan.
Jag drar in fiber i min kåk. Jag behöver inte fiber, adsl fungerar perfekt.
Men ska jag sälja kåken sen så tror jag absolut att det väger in mycket med fiber, speciellt när den ligger i en by med under 400 invånare. Det visar nog att det finns allt som storstad har i lilla byn.
 

16610

Patek
2-Faktor
Utan tvekan.
Jag drar in fiber i min kåk. Jag behöver inte fiber, adsl fungerar perfekt.
Men ska jag sälja kåken sen så tror jag absolut att det väger in mycket med fiber, speciellt när den ligger i en by med under 400 invånare. Det visar nog att det finns allt som storstad har i lilla byn.

Det är nog så man får tänka.
Jag var till en början väldigt negativ men har fått ge mig...
 
Ca 19K skall jag få pröjsa för fiber. Gillar inte att man mer eller mindre blir tvingad att dra in fiber. ( de skrotar adsl i vårt område) Bara bita i det sura äpplet även om jag inte har användning av fiber. Får väl se det som en investering i villan.

IP-Only är det som skall leverera fiber. Någon som har erfarenhet?

Var har du hört att adsl ska skrotas? Av IP-only? Då ska du nog ta det påståendet med en grävskopa salt, dom har inget med kopparnätet att göra.
 

16610

Patek
2-Faktor
Var har du hört att adsl ska skrotas? Av IP-only? Då ska du nog ta det påståendet med en grävskopa salt, dom har inget med kopparnätet att göra.

11km utanför Borås. Fick hem brev av Bornet ( internet leverantör) att de skulle skrota adsl. Det var inte IP-Only som berätta det.
Det går ju att välja andra leverantörer som Telia osv. Men känns som man vill hänga på nu när de gräver ner fiber för vad jag förtod blir det dyrare att göra det sen.
Fiberföreningen där jag bor har kollat på olika lösningar och det sluta med IP-Only.
 
Säger inte att du inte ska haka på fiberinstallationen, var bara nyfiken på påståendet att xdsl skulle "skrotas".
 

16610

Patek
2-Faktor
Säger inte att du inte ska haka på fiberinstallationen, var bara nyfiken på påståendet att xdsl skulle "skrotas".

Okej då är jag med. Jag har hört andra fall där de oxå "skrotar" kopparnätet. Men då har det varit typ 5-6 utanför Borås. Säkert på fler ställen än Borås.
 
Okej då är jag med. Jag har hört andra fall där de oxå "skrotar" kopparnätet. Men då har det varit typ 5-6 utanför Borås. Säkert på fler ställen än Borås.

Det sker förvisso att kopparnätet stängs ner men då finns det sällan fiber. Istället erbjuds mobila lösningar, vid behov med riktantenn.
 

Niclas

Omega
Omöjligt att säga utan att veta hur tv-paketet ser ut.
Vet inte exakt ännu, har allt "öppet" som ny kund men troligtvis ca 20 "vanliga" kanaler exl. HD.. Ville jag ha 10 HD-kanaler tillkom typ 99:- /månad.
IP-TV ingår om jag vill det, då med egen fiber till TVn ( dem drog in 2 ).

För min del så ger 5k cash istället för 20´ knappt 100 kr per månad. Mitt gamla Telia-telefonabb hade fasta avgifter för ett par hundra, ADSL 24Mbit kostade typ 399 och TV-avgift till samfällighet,- ytterligare en dryg hundring.
Summa sumarium, 500 bloss för allt inklusive en 1Gb-lina är nog dyrt om några år, men inte idag.


för info, @Hoarz
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Som vanligt blir man skinnad i den kungliga hufvudstaden. 21900 för installationen och 349kr för 100/10 via Bahnhof.

Men egentligen skiter jag i det. Skulle inte komma på tanken att avstå ändå. Fiber är livskvalitet.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Sitter och börjar klura på att skaffa hus. Kan då direkt säga att fiber är ett starkt plus för mig.
Tycker inte om trådlösa uppkopplingar och har all Musik/TV/Dator via fiber sedan 15 år tillbaka.
Så enligt mig Fiber direkt, verkar ju även som ett bra pris enligt andra siffror jag hört.
 
Topp