Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fiberpenna?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av F-L-P, 11 augusti 2015.

1. F-L-P
    Trådstartare

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    vill minnas att jag har sett en penna som användas för att få bort repor på borstade ytor, är det någon som har rätt terminologi för dessa eller vet var man kan köpa dessa?

Svår googlat när man inte har rätt namn..

2. mega

mega Borgare

3. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Senast ändrad: 11 augusti 2015
  4. DrFlex

DrFlex Torpare

Någon som har använt en sådan penna på borstad yta? Blir det bra?

5. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    -Jepp och jepp! ;)

6. F-L-P
    Trådstartare

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Man borde hänga mer på hemslöjd och fix delen av forumet...
    Stort tack allihop!! letade på kjelles hemsida men hittade inget vettigt, som sagt fel terminologi.

blir att svänga förbi efter jobbet.

7. DrFlex

DrFlex Torpare

Följ McGyvers länk så hittar du den på Kjelle. De kallar den för "Glasfiberborste" med art nr: 40009

8. F-L-P
    Trådstartare

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Ja, gjorde det. menade att jag letade innan på kjelles hemsida men hittade den inte. kollat där o den fanns i lager på min lokala butik.

9. KenKun

KenKun Biskop

Funkar den även på borstad titan?

10. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Det går utmärkt!

JLW och KenKun gillar detta.
  11. F-L-P
    Trådstartare

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    gjorde ett test igår, oväntat bra resultat!

Point Blank och mega gillar detta.
  12. mega

mega Borgare

Skall bli kul att se bild på testet :)

13. mps

mps Stadsbo

Inhandlade en sådan och gav mig på allt jag hittade hemma!
    Klockor, pennor, knappar på kläder.
    Borstat is the shit!

Doncorleone, F-L-P och mega gillar detta.
  14. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Hur exakt funkar den? :) Vill inte göra något korkat som förstör borstningen

15. _jonte

_jonte Friends of KS

Tycker glasfiberpenna funkar rätt dåligt. Den borstningen man får är ju så mycket finare än klassisk sammetsborstningen på klockor. Finns det möjligen olika typer av glasfiberpennor?

eriksson850 gillar detta.
  16. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tror det finns olika grovlekar men det absolut bästa måste ju vara att ta reda på vilken sandpapperskornighet som är bäst och köra på det istället. Då VET man ju att det blir rätt och att borstningen blir rak.

17. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Fast den metoden tar betydligt mer material och kräver ofta en hel del demontering + jiggar för att det skall bli riktigt bra.

Med en fiberpenna kan man enkelt fixa till lättare hairlines genom att "böja" topparna av slipspåren rätt igen och på detta sätt "trolla" bort repan.

Om man väljer att borsta om ytan med slippapper så tänk på, -Är originalborstningen gjord med roterande slippapper (brutna "linjer" längst borstningen) eller är den dragen (raka slipspår längst slipytan) - resultatet ser nämligen helt annorlund ut! ;)

18. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Okidoki, tänkvärt. :)

19. NewMexico

NewMexico Bonde

På andra forum verkar borstning med Scotch Brite, samt dessa sanding sponges (någon som vet vad det heter på svenska?)vara ganska populärt. Vad säger ni som borstat en del, vill man ha en riktigt matt finish på en glansig klocka och den inte är speciellt dyr så att det spelar någon roll om det "tar stål" från klockan, vilken teknik är enklast att få bra?

20. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Lite beroende på hur formen på boetten är - men absolut enklast är DENNA i en pelarborr eller liknande!

NewMexico gillar detta.
  21. NewMexico

NewMexico Bonde

Hehe det där kanske jag ger mig på om detta blir en vana för mig att göra. Av handhållna varianter, vilken skulle du rekommendera då?
    En till fråga jag hade - hur maskar man bäst glaset på klockan? Fönstermaskeringstape?

22. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Skall du göra det för hand så är nog slipnylon enklast! Du hittar lite olika grovheter hos Jula, Biltema o.s.v.
    Tänk dock på att använda mothåll - det finns inget mer störande är repor/borstning som inte är helt rak på en boett - bättre att låta bli i så fall! :)
    Finns skarpa övergångar mellan borstsde/polerade ytor så kan slipnylon vara för mjukt och formar sig i så fall "runt/över" kanten och du får slipspår där du inte vill ha dem. I de fallen är det lättare att använda smärgelduk och lämpligt mothåll - för raka ytor brukar jag själv köra med smärgelduk som limmas på ett svarvstål (hård helt plan yta).
    Det finns tusen sätt att göra detta på men utmaningen ligger oftast i utförandet - lycka till och posta bilder! ;)

NewMexico gillar detta.
  23. NewMexico

NewMexico Bonde

Superbra tips McGuyver. Får uppdatera med bilder när jag är färdig!

24. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Testat ännu? @NewMexico
    Nyfiken på resultatet :)

25. NewMexico

NewMexico Bonde

T
    Tyvärr, blev aldrig av och klockan är nu såld. Får öva mig när jag landar någonskräpklocka nån gång...

26. Savagear114

Får helt enkelt köpa en själv och testa så länge :)

27. NewMexico

NewMexico Bonde

Kolla in slipnylon på biltema som mcg tipsade om

28. Savagear114

Ska försöka klämma in en liten shoppingrunda idag och sen testa på nån skitklocka i helgen :)

29. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Skulle den fungera att putsa bort/minska tydligheten på några repor på en OP-länk förutsatt då att man är nog med riktning och allt sånt? Eller är det bättre att köpa och dra ett par drag med scotch brite istället?

Jag vill inte göra nån hel makeover bara fixa så repan inte är lika synlig på håll.

30. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Jepp, det funkar utmärkt!
    Fördelen med pennan att du kan ta enstaka länkbitar eller tom delar av länkbitar.