• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fiberpenna?

F-L-P

Panerai
vill minnas att jag har sett en penna som användas för att få bort repor på borstade ytor, är det någon som har rätt terminologi för dessa eller vet var man kan köpa dessa?

Svår googlat när man inte har rätt namn..
 

F-L-P

Panerai
Man borde hänga mer på hemslöjd och fix delen av forumet...
Stort tack allihop!! letade på kjelles hemsida men hittade inget vettigt, som sagt fel terminologi.

blir att svänga förbi efter jobbet.
 

DrFlex

Cartier
Man borde hänga mer på hemslöjd och fix delen av forumet...
Stort tack allihop!! letade på kjelles hemsida men hittade inget vettigt, som sagt fel terminologi.

blir att svänga förbi efter jobbet.

Följ McGyvers länk så hittar du den på Kjelle. De kallar den för "Glasfiberborste" med art nr: 40009
 

_jonte

Patek
Tycker glasfiberpenna funkar rätt dåligt. Den borstningen man får är ju så mycket finare än klassisk sammetsborstningen på klockor. Finns det möjligen olika typer av glasfiberpennor?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker glasfiberpenna funkar rätt dåligt. Den borstningen man får är ju så mycket finare än klassisk sammetsborstningen på klockor. Finns det möjligen olika typer av glasfiberpennor?
Tror det finns olika grovlekar men det absolut bästa måste ju vara att ta reda på vilken sandpapperskornighet som är bäst och köra på det istället. Då VET man ju att det blir rätt och att borstningen blir rak.
 

McGyver

Rolex
Tror det finns olika grovlekar men det absolut bästa måste ju vara att ta reda på vilken sandpapperskornighet som är bäst och köra på det istället. Då VET man ju att det blir rätt och att borstningen blir rak.

Fast den metoden tar betydligt mer material och kräver ofta en hel del demontering + jiggar för att det skall bli riktigt bra.

Med en fiberpenna kan man enkelt fixa till lättare hairlines genom att "böja" topparna av slipspåren rätt igen och på detta sätt "trolla" bort repan.

Om man väljer att borsta om ytan med slippapper så tänk på, -Är originalborstningen gjord med roterande slippapper (brutna "linjer" längst borstningen) eller är den dragen (raka slipspår längst slipytan) - resultatet ser nämligen helt annorlund ut! ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast den metoden tar betydligt mer material och kräver ofta en hel del demontering + jiggar för att det skall bli riktigt bra.

Med en fiberpenna kan man enkelt fixa till lättare hairlines genom att "böja" topparna av slipspåren rätt igen och på detta sätt "trolla" bort repan.

Om man väljer att borsta om ytan med slippapper så tänk på, -Är originalborstningen gjord med roterande slippapper (brutna "linjer" längst borstningen) eller är den dragen (raka slipspår längst slipytan) - resultatet ser nämligen helt annorlund ut! ;)
Okidoki, tänkvärt. :)
 

NewMexico

Omega
På andra forum verkar borstning med Scotch Brite, samt dessa sanding sponges (någon som vet vad det heter på svenska?)vara ganska populärt. Vad säger ni som borstat en del, vill man ha en riktigt matt finish på en glansig klocka och den inte är speciellt dyr så att det spelar någon roll om det "tar stål" från klockan, vilken teknik är enklast att få bra?
 

McGyver

Rolex
På andra forum verkar borstning med Scotch Brite, samt dessa sanding sponges (någon som vet vad det heter på svenska?)vara ganska populärt. Vad säger ni som borstat en del, vill man ha en riktigt matt finish på en glansig klocka och den inte är speciellt dyr så att det spelar någon roll om det "tar stål" från klockan, vilken teknik är enklast att få bra?

Lite beroende på hur formen på boetten är - men absolut enklast är DENNA i en pelarborr eller liknande!
 

NewMexico

Omega
Lite beroende på hur formen på boetten är - men absolut enklast är DENNA i en pelarborr eller liknande!
Hehe det där kanske jag ger mig på om detta blir en vana för mig att göra. Av handhållna varianter, vilken skulle du rekommendera då?
En till fråga jag hade - hur maskar man bäst glaset på klockan? Fönstermaskeringstape?
 

McGyver

Rolex
Hehe det där kanske jag ger mig på om detta blir en vana för mig att göra. Av handhållna varianter, vilken skulle du rekommendera då?

Skall du göra det för hand så är nog slipnylon enklast! Du hittar lite olika grovheter hos Jula, Biltema o.s.v.
Tänk dock på att använda mothåll - det finns inget mer störande är repor/borstning som inte är helt rak på en boett - bättre att låta bli i så fall! :)
Finns skarpa övergångar mellan borstsde/polerade ytor så kan slipnylon vara för mjukt och formar sig i så fall "runt/över" kanten och du får slipspår där du inte vill ha dem. I de fallen är det lättare att använda smärgelduk och lämpligt mothåll - för raka ytor brukar jag själv köra med smärgelduk som limmas på ett svarvstål (hård helt plan yta).
Det finns tusen sätt att göra detta på men utmaningen ligger oftast i utförandet - lycka till och posta bilder! ;)
 

McGyver

Rolex
Skulle den fungera att putsa bort/minska tydligheten på några repor på en OP-länk förutsatt då att man är nog med riktning och allt sånt? Eller är det bättre att köpa och dra ett par drag med scotch brite istället?

Jag vill inte göra nån hel makeover bara fixa så repan inte är lika synlig på håll.

Jepp, det funkar utmärkt!
Fördelen med pennan att du kan ta enstaka länkbitar eller tom delar av länkbitar.
 
Topp