• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fick besök på kontoret

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Otroligt nice med tropical! Behöver dock ett trevligt läder. Berättade besökaren något om dess historia?
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Den var riktigt fin! Håller med om att den skulle göra sig bättre på ett läder! Du får tipsa han om våra lädergudar här på forumet ;)!
 

Andsan

Rolex
Tack, skall framföra det till ägaren

Klockan är köpt hos en urmakare 1965 utanför Hudiksvall. Jag ringde hembygdsföreningen för att efterfråga om någon kände till klockbutiken. Fick då namnet till sonen ( nu 80 år ). Urbutiken hette Falk. En person som heter Tage har nu klockägaren ringt och han skall forska lite mer så uppföljning kommer.

Jo, jag bjöd 1000 kr när den var trasig, men han önskade 3000 kr så det blev inget köp men jag drev på honom att lämna in den för reparation, vilket tog drygt ett år. Om man ångrar sig, jo, men jag gläds åt att han låtit reparera den och att han sedan kan bära den. Det är ju "hans" klocka från moppeåldern.

Jag skulle också kunna tänka mig ett annat band men jag tror inte att han vil byta då han har så många minnen till armbandet.

/Anders
 

Andsan

Rolex

Att jag var lite snål med budet var att han i sin ungdom med elektrisk märkpenna ristat in sitt personnummer. Och det var inte snyggt. Det kanske går att svarva bort.

Men skulle han, mot förmodan, vilja sälja så får man väl överväga ett köp.

Men det var en jävla dålig bild jag lagt in. Saknar helt skärpa :(
 

Ragge

Cartier
Är det verkligen tillåtet att lägga upp bilder på såna där? :);) Väcker ju plågsamma habegär så det är hemskt.:)
 

Andsan

Rolex
För kännedom så gick renoveringen på nästa 15'.
Det tycker jag nog var i högsta laget. Men ägaren är nöjd i alla fall då den har en hög proveniens.
 
  • Like
Reactions: Ako

Andsan

Rolex
Vad som byttes är det som visas i bild i länken och sedan var det väl en vanlig rengöring.
Klockan vandrade från Täby- Skövde - Vadstena. Sista anhalten var alltså Vadstena där den, efter lång tid, lämnade för att återlämnas till ägaren, 15.000 kronor fattigare.
Var det dyrt för detta arbete. Vad säger ni?


/Anders
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Vad som byttes är det som visas i bild i länken och sedan var det väl en vanlig rengöring.
Klockan vandrade från Täby- Skövde - Vadstena. Sista anhalten var alltså Vadstena där den, efter lång tid, lämnade för att återlämnas till ägaren, 15.000 kronor fattigare.
Var det dyrt för detta arbete. Vad säger ni?

/Anders


Till det priset skulle man annars kunnat tro att klockan rest Täby-Skövde-Vadstena-Hawaii och att urmakaren följde med på resan...

Allvarligt talat så förstår jag inte hur renoveringen kunde kosta så mycket. Jag vet visserligen inte vilket urverk som sitter i - 1873 eller CH27 C12? Men oavsett vilket så skulle halva priset fortfarande vara en ganska dyr renovering och en tredjedel av priset en hyfsat rimlig kostnad.

Fick din kompis ett kostnadsförslag som han godkände innan renoveringen? Vore trist om någon utnyttjade att han ville få ordning på en klocka med stort sentimentalt värde.

För mig är 15 tkr häpnadsväckande och rent ut sagt skamligt.
 

Andsan

Rolex
Allvarligt talat så förstår jag inte hur renoveringen kunde kosta så mycket. Jag vet visserligen inte vilket urverk som sitter i - 1873 eller CH27 C12? Men oavsett vilket så skulle halva priset fortfarande vara en ganska dyr renovering och en tredjedel av priset en hyfsat rimlig kostnad.
Fick din kompis ett kostnadsförslag som han godkände innan renoveringen? Vore trist om någon utnyttjade att han ville få ordning på en klocka med stort sentimentalt värde
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jo, han fick ett kostnadsförslag på ca 15´, som han godkände. Jag nämnde för honom att ca 7´var ett rimligt pris men han ville bara få klockan fixad. Jag tror, misstänker att klockaffären i Täby och urmakaren i Vadstena kanske utnyttjade hans okunnighet gällande renovering/servicepris. Det kostar väl en del att ha en butik i Täby centrum och skjuta lerduvor ;)

Det sitter ett omärkt 321 i den. Samma som i Omegas moonwatch.

/Anders.S
 
Topp