• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fick ett infall och köpte en IWC

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tyckte att visarna var lite "ovanliga" från början men slog ändå till. Hann ej göra någon research. Frågan är om det är svårt att skaffa korrekta visare, om dessa nu är fel? Var skall man vända sig?

2013-04-14_23-58-05-1-1_zps34bafce7.jpg

2013-04-14_23-58-45-1-1-1_zps93dad791.jpg


Är der för svårt/dyrt kanske jag kan leva med fel visare också...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Visarna utbytta och tavlan ser ommålad ut, men boettdesignen är skön. Det är inte svårt att byta visare men urmakarna brukar ta bra betalt. När jag var runt skulle de ha 1000kr. Jag drog ut på det och köpte skjutmått och beställde ett visarsett på ebay för en hunka.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Visarna utbytta och tavlan ser ommålad ut, men boettdesignen är skön. Det är inte svårt att byta visare men urmakarna brukar ta bra betalt. När jag var runt skulle de ha 1000kr. Jag drog ut på det och köpte skjutmått och beställde ett visarsett på ebay för en hunka.

Tack för svar Aurum! Har urmakare som regel passande visare? Vafan, menar du på allvar att du tror tavlan är ommålad? Jag som tyckte att tavla och boett såg bra ut iallafall... Fan att man ska köpa saker utan att ha koll! :(
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Det är något visst med gamla IWC, förutom en snirklig logga som alltid hamnar högt i min bok så har de cool historia. Grattis till en snygg klocka, nya visare på den där och lite kärlek fokuserat på boetten så blir det kul att se förvandlingen!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för svar Aurum! Har urmakare som regel passande visare? Vafan, menar du på allvar att du tror tavlan är ommålad? Jag som tyckte att tavla och boett såg bra ut iallafall... Fan att man ska köpa saker utan att ha koll! :(
Tyckte index var lite runda och att sekundmarkeringarna på zontavlan såg lite dåliga ut. Men det är som med Omegan, det är bara min personliga åsikt och tycke. En ordentlig urmakare har ett lager av passande visare, men det är nog ett lite utdöende fenomen. Men det skall inte vara något problem så länge man inte vill ha original eller är ytterst petig.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Grym klocka! klassisk elegans! Cal88? 34mm? -good manly size...

jag är nog lite med Aurum om tavlan, ...men vi pissar visst på allas nyförvärv på lösa grunder just nu... :) tycker Schaffhausen ser ut o åka bergodalbana? men det kan vara skiftningar i glaset? o sen att den är blank metall o inte matt vit? el är det en synvilla? bättre bilder löser problemet!

...men det är ju bara toknördar som bryr sig om sånt... enjoy en klasssiker!!!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag tackar verkligen för allt stöd OCH sågningar ;)

Den ska vara 34mm, cal 88 verkar stämma eller 83? Jag får väl göra som med Omegan och komma med bättre bilder, sladden till kameran är dock borta...

Är den ommålad blir jag lite besviken även om jag tycker den är fin ändå.
 

_jonte

Patek
Måste (tyvärr) nog hålla med om att tavlan ger sken av att vara ommålad, av ovan nämnda skäl. Dock är min lilla kunskapsnivå långt under övriga vintage-rävar i tråden. Men mycket svårt att bedöma från dessa halvdana bilder, som sagt.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Ser bra ut - Longcon vad du blivit insnöad på mögel :)
Skön boett form, med tanke på åldern är väl visarna och tavlan int nå.
Hä ba' åk om du klickar med den
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Visare skall nog bytas, vi får se. Mögel har jag alltid älskat :)

Ni får döma ut den lite noggrannare efter att jag fått hem den och fotat lite bättre :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Dags för domen :D

Nejdå, är faktiskt jättefin tycker jag. Tipsa mig om en urmakare/nätsida som kan fixa visare så nära original som möjligt, snälla :)

IMAG0420-1_zpsbbc10bc3.jpg

IMAG0415_zpse1b36914.jpg

IMAG0411_zps6b53efb8.jpg

IMAG0413_zpscd8105ba.jpg

IMAG0409-1_zpse68e0dab.jpg

IMAG0410-1_zps349bb1cc.jpg

IMAG0412-1-1_zpsc3507ee2.jpg
 
Topp