• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fick min morfars gamla klocka (mekanisk Tissot PR516)

Daniel L

Breitling
Hej.
Då jag på senare år blivit mer och mer klockintresserad frågade jag min mormor i torsdags om hon inte hade kvar någon klocka från när min morfar levde (han dog 1993). Hon plockade då fram en Tissot PR516 som han använt sig av då han levde som legat undanstoppad de sista 20 åren. Visst kunde man se direkt att han använt sig av klockan då den var lite repig och glaset var rätt också repigt och matt. Metallänken som satt på klockan var trasigt på ena sidan där den sitter fast i boetten. Skruvade på kronan och den hoppade igång på en gång. Då jag sedan innan bara sitter på några nyare klockor (ett par Certina och en TH Carerra) tyckte jag att det skulle vara roligt med en äldre klocka i samlingen så självklart tog jag med klockan hem. Att det sedan varit min morfars gamla klocka gör det ännu roligare :)
Efter att ha haft den "uppskruvad" nu i helgen kan jag konstatera att den inte ens sackar efter en minut på ett dygns gång, vilket man väl får se som godkänt? Då jag egentligen inte har någon aning om vad det sitter för glas på klockan så köpte jag displaypolish som jag polerade glaset på klockan med och vart rätt nöjd med resultatet. Visst syns det lite små repor men jag tycker att en äldre klocka ska ha lite ålderstecken. Köpte mig idag ett nytt läderarmband som jag fick monterat på klockan och kan konstatera att det blivit ett stort lyft de små sakerna som gjorts med klockan.

Bifogar en bild:
7dwka7Z.jpg


Någon som sitter på lite mer info om denna modellen? Har sökt på nätet utan att egentligen finna något alls om den. Bör den lämnas in på genomgång då den legat de sista 20 åren? Vad kan en sån genomgång då kosta?

Blev en långtext. Hoppas någon tog sig tid att läsa texten och kanske sitter på lite info om modellen.
Tack på förhand!
 

Galaxy

Rolex
Coolt att den fungerar efter 20 år! Tycker att Tissot är underskattat (även om det är ett välkänt märke).

Sitter tyvärr inte på någon information när det gäller klockan, men den var i alla fall snygg! :)
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Härligt när man får förtroendet att föra arvet vidare, behåll nu klockan och se om du inte kan fixa till länken igen, det höjer värdet på hela klockan som jag hoppas att du visar fler bilder på, grattis!
 

McGyver

Rolex
Hej,

Grattis till ett vackert ur!

Blev lite halvkär i denna modell första gången jag fick låna ett ex. och jag har faktiskt just köpt ett likadant ur själv.

Det sitter troligtvis ett Tissot 781 eller 782 verk i den - en verkstyp som Tissot utvecklade ihop med Omega.
Omegas varianter på verket heter 1481 resp. 1482. Det finns fortfarande delar att köpa, så det bör gå att hålla liv i uret ett bra tag till! :)

Efter så lång tid på avbytarbänken så tycker jag den gamla damen är värd en rengöring och lite ny olja i lederna!
 

Daniel L

Breitling
Tack för era svar. Ska vid tillfälle fixa några fler bilder och lägga upp de här.

McGyver: Hur mycket kan det tänkas kosta för rengöring och uppsmörjning av klockan?
 

Daniel L

Breitling
Jokkmokkswe: Tack, ska ta mig en titt på den sidan.

Sandkvist: Ska fixa ett kort på orginallänken ikväll när jag är hemma och lägger upp den här.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Farfars gamla dinka, 36 mm "Elega" fick den efter farmor gick bort, legat i en låda sedan '87 och fungerar. Fast ska lämna in den på service snart. En riktig keeper.
null_zps5366e24c.jpg

Väl använd
null_zpsc910314e.jpg

Grymt glas på den
 

Daniel L

Breitling
Så här ser länken ut som satt på klockan när jag fick den. Den har inget spänne utan "fjädrar tillbaka sig när man sträckt ut länken. Lite som ett gummiband. Oavsett hur fin/ful länken är så kommer jag nog inte sälja den utan den hör till klockan och får sparas undan :)

zZceHZr.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Så här ser länken ut som satt på klockan när jag fick den. Den har inget spänne utan "fjädrar tillbaka sig när man sträckt ut länken. Lite som ett gummiband. Oavsett hur fin/ful länken är så kommer jag nog inte sälja den utan den hör till klockan och får sparas undan :)


Spar länken då jag tror den enbart har affektionsvärde, din morfar måste ha bytt ut originallänken vid något tillfälle.
Jag tror inte att den följde med när klockan såldes eller är den märkt Tissot någonstans?
 

raketa

Omega
Finfin klocka! Modellen påminner mig lite om en Tissot kronograf jag har som tillhörde min farfar som troligtvis är från 60-talet, men din ser nog ut att vara lite "yngre".

Diggar också bytet av armband, men se verkligen till att spara länken bara ifall att. :)

Precis som när man startar en historia med en klocka genom att köpa den ny så är det alltid lika roligt att veta att gamle dinkan man har runt armen har vart din föregångares och säkerligen har en fin historia bakom sig. Njut av den väl!

- raketa
 

Daniel L

Breitling
eriksson850:
Detta var iaf den länken som satt på nu när jag "tog över" klockan. Vet inte själv om det är länken som satt på klockan ny men ska höra med min mormor om hon kommer ihåg något om ett byte av länken.Den gamla länken finns ju kanske kvar någonstans då också om man har tur.

raketa:

Jag vet inte riktigt från vilket år den är men frågade en klockhandlare här i stan som bla är ÅF till Tissot och han trodde den var från nångång i slutet på 60-talet.
 
Så här ser länken ut som satt på klockan när jag fick den. Den har inget spänne utan "fjädrar tillbaka sig när man sträckt ut länken. Lite som ett gummiband. Oavsett hur fin/ful länken är så kommer jag nog inte sälja den utan den hör till klockan och får sparas undan :)

zZceHZr.jpg

Ah det förstår jag! :) Det är nog inte en originallänk, inte vad jag sett innan iaf, den har nog din morfar fått bytt! Anledningen till att jag frågar är att originallänken ser ut som nedan och har tissotloggan på spännet, skulle vilja ha ett original (har ett liknande 3e parts, men det är inte helt rätt)

DSRzJ3O.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ah det förstår jag! :) Det är nog inte en originallänk, inte vad jag sett innan iaf, den har nog din morfar fått bytt! Anledningen till att jag frågar är att originallänken ser ut som nedan och har tissotloggan på spännet, skulle vilja ha ett original (har ett liknande 3e parts, men det är inte helt rätt)

DSRzJ3O.jpg


Ett sånt band vill jag ha! Tips på var jag hittar?
 

McGyver

Rolex
Sorry - skrev fel ang. verken! :oops:

Deras automatiska (2) 481 & 482 är varianterna som motsvaras av Omegas 1481 & 1482 !

Du hittar i vilket fall som helst lätt delar om det skulle behövas! :)
 
Topp