Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

fickur. info ?

Diskussion i 'Vintage' startad av terje, 4 augusti 2015.

1. terje
    Trådstartare

terje Torpare

20150804_193727.jpg Hej !
    För några år sedan ärvde jag min morfars gamla fickur.
    Då det inte finns någon i livet kvar att fråga, så tänkte jag att det kanske finns något proffs här som vet eller kan se något matnyttigt eller kul på bilderna...

Väl mött ! 20150804_193613.jpg 20150804_193635.jpg 20150804_193657.jpg 20150804_193613.jpg

Tarkovski gillar detta.
  2. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    L.U.C heter numera Chopard och är ett dyrt märke, grattis !

3. terje
    Trådstartare

terje Torpare

Kul ! Den jäkeln tickar på bra också. Men ska nog lämna den till farfarsklocka på söder för service ...

4. Equilibrium

Från:
    Island
    Det gör du helt rätt i, jag har själv ärvt ett fickur från min farfars farfar :)
    Låt den sedan fortsätta gå i arv är mitt tips

5. terje
    Trådstartare

terje Torpare

Glömde tacka
    Vad kul. Hoppas du har fått någon bra historia på uret när det är så nedärvt.
    Ja min plan är också att lämna vidare i arv.
    Jag tror att uret är minst 100 år så är det sjukt imponerande att det kunde göra så fina mekaniska grejer med dåtidens förutsättningar.

6. Equilibrium

Från:
    Island
    Ja visst är det ! Läs denna länk så kan du se något ännu äldre och än mer imponerande !

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jaquet-Droz_automata
    Ps. Mitt fickur kan du se om du använder sökfunktionen här på klocksnack. Skriv perret et fils
    Det är åtminstone 115 år gammalt :)

Banankontakt gillar detta.
  7. Banankontakt

Banankontakt Stadsbo

Riktigt häftigt! Jag har sett filen Hugo och facinerats av hans automatom men inte hittat någon info om något liknande.
    Det finns ju faktiskt! Och minst lika häftiga som i filmen! Grymt imponerande hantverk! :-D
    Tack för länken!

Equilibrium gillar detta.