Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fickur okänt märke

Diskussion i 'Diskussion' startad av John.Markstrom, 14 februari 2016.

1. John.Markstrom
    Trådstartare

John.Markstrom Torpare

God afton!

Detta är mitt första inlägg här på klocksnack, hoppas att jag postat allting rätt.

Läget är så att jag ärvt ett fickur av min morfar som han tidigare ärvt utav sin farfar.
    Med andra ord skulle jag gissa att det iallafall är 200 år gammalt.

Saken är den att jag försökte kika omkring på nätet efter ett liknande för att kunna uppskatta ett ungefärligt värde på det, men det är inga som helst markeringar med märke någonstans på klockan, inget som jag kan hitta i varje fall..

Därför tänkte jag fråga om någon utav er vet eller att ni eventuellt kan ge ett bra tips på hur jag själv kan ta reda på klockans märke och ursprung.

Tack på förhand!
    IMG_5181.JPG IMG_5182.JPG IMG_5183.JPG IMG_5184.JPG IMG_5185.JPG

2. Spindel

Spindel Biskop

Fan de där visarna har jag sett på ett annat fickur, om jag bara kunde komma ihåg vad det märket hette >.<

(Förutsätter givetvis att de är orginal på din klocka och inte är bytta)

3. Dru

Dru Stadsbo

Spännande tråd .Ska följas med glädje..

John.Markstrom gillar detta.
  4. John.Markstrom
    Trådstartare

John.Markstrom Torpare

Vad jag vet ska allting vara orginal då morfar aldrig nämnde att de skulle ha bytt någonting

5. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Väldigt lika visarna på min Perret et Fils
    image.jpg

6. bernardo

bernardo Torpare

John,
    Den översta, nyckeldtagare i silver med ankargång tillverkat i Schweiz, möjligen Frankrike (absolut inte England) kring 1880 gissar jag, kanske tidigare. Visarna går i Louis XV- stil. Urverk i ok kvalité med breguetspiral. Inga siffror men för att fickur ska kosta mycket pengar måste boetten vara i ädlare metall och/eller vara utrustat med ett urverk med komplikationer och gärna vara tillverkat av en finare firma. Sen finns det ju andra värden, kanske av mer känslomässig karraktär. Affektionsvärde kanske!

Senast ändrad: 14 februari 2016
    John.Markstrom och Warwian gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield