• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fickur Omega Grand Prix Paris 1900

Boris Balkan

Fark you!
Hej!

En kollega har ärvt detta fickur. Någon som kan berätta om bakgrund, ålder, värde etc?

I mina oerfarna ögon tycker jag att urverket ser förvånansvärt modernt ut för att vara ifrån 1900
IMG_20140123_193737.jpg
IMG_20140123_193737.jpg
IMG_20140123_193753.jpg
IMG_20140124_070609.jpg
IMG_20140124_070825.jpg
IMG_20140124_070830.jpg
 
Har faktiskt ett likadant (dock lite annorlunda tavla men väldigt lik boett och likadana markeringar), men vet tyvärr inte mycket om det :p
 

Warwian

Cartier
Urverket ser ut att vara ett Omega 19'''. Då urverket är utrustat med 15 juveler, temperaturkompenserat balanshjul (delat, bimetalliskt balanshjul) och sannolikt också Bréguet-spiral skulle jag tippa på att det faller under graden "B" (de var graderade från A till D, där D var högst). Om jag tolkade serienumret korrekt är klockan troligen från 1913.
Värdet? Tja, med största sannolikhet alldeles för litet för en så fin klocka!
 

Warwian

Cartier
Temperaturkompenserande balanshjul* snarare, ber om ursäkt för dubbelpost, jag missade att ändra innan 10 minuter hade passerat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kolla min tidigare Omega-fickur-tråd. Där kanske det finns något som kan intressera dig eftersom de är ganska lika.
 
Topp