Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fickur Omega Grand Prix Paris 1900

Diskussion i 'Vintage' startad av Boris Balkan, 27 januari 2014.

1. Boris Balkan
    Trådstartare

Boris Balkan Fark you!

Hej!

En kollega har ärvt detta fickur. Någon som kan berätta om bakgrund, ålder, värde etc?

I mina oerfarna ögon tycker jag att urverket ser förvånansvärt modernt ut för att vara ifrån 1900
    IMG_20140123_193737.jpg IMG_20140123_193737.jpg IMG_20140123_193753.jpg IMG_20140124_070609.jpg IMG_20140124_070825.jpg IMG_20140124_070830.jpg

Ernesto gillar detta.
  2. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Har faktiskt ett likadant (dock lite annorlunda tavla men väldigt lik boett och likadana markeringar), men vet tyvärr inte mycket om det :p

3. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Nu när jag tittar på bilder på det så är det inte helt likadana markeringar, men grand prix stämpeln är likadan. "Omega" på mitt urverk ser inte likadant ut heller :p

4. Boris Balkan
    Trådstartare

Boris Balkan Fark you!

Ariste eller China? Kan ni hjälpa mig? Känns lite som att slå på klocksnacks Bat-signal... :cool:

eriksson850 gillar detta.
  5. Boris Balkan
    Trådstartare

Boris Balkan Fark you!

Tack för din "information"... :meh:

6. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Ja, kände efter jag postat att jag vart fan inget till hjälp

Boris Balkan gillar detta.
  7. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Urverket ser ut att vara ett Omega 19'''. Då urverket är utrustat med 15 juveler, temperaturkompenserat balanshjul (delat, bimetalliskt balanshjul) och sannolikt också Bréguet-spiral skulle jag tippa på att det faller under graden "B" (de var graderade från A till D, där D var högst). Om jag tolkade serienumret korrekt är klockan troligen från 1913.
    Värdet? Tja, med största sannolikhet alldeles för litet för en så fin klocka!

Boris Balkan och StrawberryFields gillar detta.
  8. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Temperaturkompenserande balanshjul* snarare, ber om ursäkt för dubbelpost, jag missade att ändra innan 10 minuter hade passerat.

9. Boris Balkan
    Trådstartare

Boris Balkan Fark you!

Tack för info men vad är alldeles för litet? 500 kr? 1500 kr? 3000 kr?

10. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Tjena, jag är tyvärr ingen hjälp när det kommer till fickur.

11. Boris Balkan
    Trådstartare

Boris Balkan Fark you!

Jag misstänkte att så var fallet men det var värt en chansning. Tack ändå! :)

12. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Om bara tiden fanns så skulle jag säkert grotta ner mig i det träsket också...:)

13. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kolla min tidigare Omega-fickur-tråd. Där kanske det finns något som kan intressera dig eftersom de är ganska lika.

14. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Jag skulle tippa på runt tusenlappen, vilket givetvis är skam. Ta en kik på Tradera annars, senaste jag kollade fanns det några liknande uppe för budgivning.