• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fickur/Rova någon som kan upplysa mig?

BME

Cartier
Min far har ett gammalt fickur som han fick av sin far som i sin tur fick det av sin far.
Gissningsvis borde detta vara införskaffat i början av 1900-talet hos en urmakare i Stockholm som jag glömt namnet på för närvarande.
Det är av märket J. Calame Robert som jag såg togs upp som hastigast i en tråd tidigare men som dog ut ganska snabbt.
Det är väldigt sparsmakad och väldigt mycket motsägelsefull information jag hittar om jag googlar på märket allt från Swiss made till Made in UK osv osv...
Och från uret självt får man inte mycket info iaf inte som jag kan tyda.
I locket på båda sidor finns det en stämpel med 56, 14k och 0,585 tryckt i en symbol samt siffrorna 197189.
Sen finns det ett par andra symboler som är svåra att tyda samt ett par siffror som ser ut att vara inristade på udda ställen.
Urverket säger inte mycket heller.
Här kommer lite bilder på det lilla man kan hitta.
C5153A86-8046-4FB2-A3F3-F2C3C3CFB053_zpsdn3cq7dm.jpg
6D20AB35-975F-46BE-B464-12DBEA87C604_zpss5xhlr83.jpg
109E1C33-46DC-4408-98F9-C2D1B22256D2_zpsae7bcvzz.jpg
159F5236-6AE6-4424-AF7E-E229D4FE4A1E_zpsgwbaqshg.jpg
D8FAA549-7DB8-4E05-93D5-B690320FAB02_zpsrzvhgkew.jpg
E70BD1BC-4AC4-4E1C-945E-A7D56A7BDE37_zpscuj8nzaz.jpg

Ping China :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag kan tyvärr inte bistå med någon vettig information, förutom att 56, 14K, och 0,585 alla betyder samma sak (14 karat guld) men med olika standarder. Det som kan ge ledtrådar om ursprung, förutom klockan i sig, är de två stämplarna på ömse sidor om guldstämpeln, samt den tredje (?) stämpeln nedanför vad jag förutsätter är serienumret.
Ristningarna på insidan av locket brukar vara från service.

Andra kan aldeles säkert fylla på med betydligt mycket mer.
Lycka till!
 
  • Like
Reactions: BME
C

China

Guest
J. Calame Robert hade verksamhet i både La Chaux de Fonds och London, men jag låter det vara osagt var din klocka är tillverkad (eller i vart fall slutmonterad). JCR märkningen på urverket är obekant för mig, och skiljer sig från de J. Calame Robert och senare Courvoisier Freres, som jag känner till. Historik har jag ingen att bjuda på, men en Svensk koppling är att Linderoths urfabrik använt urverk från JCR. Lite historik om Linderoths på länken nedan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Linderoths_urfabrik
 
Topp