Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fickur

Diskussion i 'Vintage' startad av Viggen, 13 december 2012.

1. Viggen

Viggen Guest

Har två fickur. Den äldsta av dem funkar, tyvärr ser urtavlan risig ut och sek-visare saknas.

Det andra fickuret är en konduktörs-ur från gamla Sovjetunionen (CCCP). Den går tyvärr inte att dra upp, men är annars i fint skick ytligt.

Båda är ärvda och har bara legat och samlat damm hemma hos mina föräldrar. :)

Bifogade filer:

2. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Jag tycker det kan vara ballt med fickur, har ett par hemma som sambon använder ibland.

Det finns ju en dela coola tidtagarur också. Heuer har ju en del fräsigt.

Bifogade filer:

3. Viggen

Viggen Guest

Japp, den där Heuer ser skön ut. Användingsområdet är ju dock något strikt.
    :) ;)

4. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Själv har jag ärvt detta Omega fickur från 1928.
    Fungerar klockrent men används dock inte allt för ofta....

Bifogade filer:

5. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Fickur

Konduktörsuret var ju rejält fräckt! Finns det nån tillhörande historia tro? :)

6. Viggen

Viggen Guest

Historian bakom detta ur kräver lite efterforskning, då det är lite delade meningar om när, var och vem? :lol:
    Farsan flyttade till Sverige under 60-talet och drog med sig morsan sedan 1970. Resten av släkten på bådas sida bodde då bakom järnridån, de bor där ännu idag. Får höra med någon av dem, om de minns bättre. Min morfar var nämligen en riktig samlare av allt möjligt, och när han dog delades diverse prylar mellan syskonen.

Den har 18 juveler, som du ser på texten i urverket. ;) Jag vet inte vad felet kan vara med klockan. Uret går att skruva upp till max, men den startar aldrig. Vore kul att fixa den, men jag vet inte hur det funkar med ur från gamla öst, med reservdelar osv... :)

Bifogade filer:

7. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Den är cool!! Läste nånstans att man ska passa sig för att mecka med uppskruvade fickur, pga den kraftiga fjädern. Vet iofs inte om det stämmer... :???:

8. Viggen

Viggen Guest

Den var fin. Kul att den var i bra skick och att den fungerar. Förstår dig att den inte används så mycket, man vill helt enkelt inte bära omkring på ett fickur idag. Man lika gärna plocka upp mobilen ur fickan istället om man vill se tiden. Tycker att de dock gör sig fina i bokhyllan. :)

9. Viggen

Viggen Guest

Nä nä, jag tänker inte skruva på den. Har inte verktyg eller kunskap för det. Vore synd om man förvärrade problemt bara för att man är nyfiken och tror sig kunna fixa den. :lol:

10. David

David Bödeln

Har ärvt de här två efter min morfar, har inte hunnit med service än.

Har även fått tag i en rätt schysst Omega på auktion i Jönköping, även den skulle må bra av en service.

Allt går att lösa:
    http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=79599

Före-bild:

Efter-bild: