• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fickur

lappbarry

Breitling
Nån vet nåt om detta Fickur Havila ?
Värde? Årtal? Märkt 0.800
image.jpg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Känner inte till märket men verket ser välarbetat och fint ut med patentruckning. 0,800 betyder att boetten är tillverkad i silver med en silverhalt på 80%. Det här är vad som kommer upp på mikrolisk.

IMG_20160612_230937_132.JPG


@Warwian kan säkert berätta mer. :)
 

Warwian

Cartier
Nån vet nåt om detta Fickur Havila ?
Värde? Årtal? Märkt 0.800
image.jpg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Jag ber om ursäkt för segt svar. Har tyvärr helt missat att jag blivit pingad i en del trådar.
Havila Watch Co. tycks ha bedrivit verksamhet i såväl Tramelan-Dessus som Geneve. Sannolikt skedde tillverkningen i Tramelan och i Geneve fanns kontorslokaler från vilka administrativa uppgifter sköttes. Jag har väl egentligen inget konkret belägg för detta, men att pryda urtavlor med Geneve på urtavlan sågs väl i någon mening som en statussymbol och många tillverkare hade således ett liknande upplägg med någon slags verksamhet också i Geneve (många av Havilas ur bär just Geneve på urtavlan).
Det mest intressanta med fickuret ovan är dess patentnummer, CH9293, som tycks ha sökts år 1903 och registrerats år 1908. Patentet var specifikt för två urverk, sannolikt Havila kaliber A (som ditt) och kaliber B (som också går att finna). Då ordvalet är "Depose 9293" med det schweiziska korset bör din klocka ha tillverkats mellan att patentet söktes och faktiskt registrerades, således mellan 1903 och 1908 (kanske?). Värde? Mellan 100-500 kr (likt din annons på Tradera korrekt reflekterar ;)). Kanske blir svårsåld med reservationspriset?

Urverket är annars av förhållandevis god kvalitet med Breguet-spiral, skruvade fattningar, centrumsten, patentruckning och vad som ser ut att vara en bimetallisk kompensationsbalans av traditionell Earnshaw-typ.
 
Topp