• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Warwian

Cartier
OBS! För att hålla hög kvalitet på tråden, så vänligen posta också bilder på fickurens urverk.

Varför har inte jag några fickur? Det fanns helt enkelt inte något bra svar. Således har jag sedan en tid utökat samlingen med ett antal sådana.
Fickuren håller ju som bekant fortfarande en ganska låg prisnivå och det går absolut att hitta fickur av bra kvalitet till förhållandevis låga priser.
Värt att poängtera är kanske att jag inte bär något av fickuren, utan att de endast fyller rollen av samlar- och studieobjekt vilka jag kan beundra i tid och otid.
Har du något fickur? Visa i så fall gärna i tråden!
Varför har inte du några fickur? Alla med ett genuint vintageintresse bör äga åtminstone ett fickur, om inte annat för att lära sig hur ett urverk fungerar!

Här är två jag köpt ganska nyligen för under en femhundring styck.
C. J. Favre-Brandt från Le Locle i Schweiz. Urverket är sannolikt byggt på ett råverk från FHF (Fabrique d'Horlogerie de Fontainemelon) och är utrustat med: bimetallisk kompensationsbalans, Breguet-spiral, skruvade fattningar, motviktad gånghake (ankare) och precisionsruckning sannolikt enligt Wilmots patent (http://www.google.com/patents/US129197).
GyekigW.jpg

FZdLEkh.jpg

zAvSjgR.jpg

Ja, jag är medveten om att sekundvisaren lossnat.

Croissant (Monnin, Rebetez & Cie, vilket senare blev Phenix) från Porrentruy i Schweiz. Urverket är på 18 linjer och har en ganska speciell design, vilken är ganska typisk för tillverkaren. De två patent som finns omnämnda på urverket kan jag dessvärre inte hitta någon information om, men det är troligt att patent 35746 har med den mycket ovanliga ruckningen att göra och att patent 37902 har att göra med urverkets layout.
vxnicbK.jpg

jQhjydC.jpg

NZAmnlo.jpg


Jag har också en observatoriekronometer i fickursformat (Deck Watch) från mästaren Paul Ditisheim, men den är så speciell att jag tycker att den förtjänar en helt egen tråd. Exempelvis skulle man kunna skriva en mindre avhandling bara om urverkets Guillaume-balanshjul, eller varför inte om urverkets funktionella finish, vilken håller absolut högsta tänkbara klass (kolla exempelvis märket som borrats på alla fattningar så att dessa skall riktas åt rätt håll). Just nu försöker jag att samla in information om reglören (personen som alltså reglerade urverket inför tävlingen), Werner-A. Dubois, men det har visat sig svårare än jag trodde. Jag kan dock nämna att han jobbade för Omega i 7 år och var då ansvarig för deras tävlingskronometrar under en viktig period i deras historia. Jag vill också ha bättre bilder som visar finisheringen i mer detalj innan jag faktiskt skriver om den. En liten aptitretare är att urverket hade en genomsnittlig gångavvikelse på 0,2 sekunder under testningen (som varade i 45 dagar). Helt klart en annan sak än dagens COSC-certifierade kronometrar.
5zHsevM.jpg

wsuwNQ9.jpg

d1QCkbm.jpg

mrkVwg2.jpg

w57nTcg.jpg

pAjT6O9.jpg
 
Senast ändrad:

_jonte

Patek
Vilka gamla fickur det finns! Har lockats flertalet gånger av att ropa in nåt med en massa komplikationer (gärna repeater), men inte blivit av.
Det stora med kalender (mm) får du gärna visa mer av @Strindberg!
Din observatoriekronometer @Warwian är ju grym med, läser gärna mer om den.
Det enda fickur är farfars gamla Zenith. Har fått nytt glas sen detta, och håller sig inom sekunden per dygn helt oservat.
IMG_20141019_154625_1.jpg
 

Btotheb

Omega
Fann detta fickur i en låda hos en släkting. Omärkt tavla, och i rätt risigt skick utan något glas. Baksidan är märkt "Vacheron", dock utan något Constantin. Någon no-name som försökt rida på Vacherons varumärke, eller äkta vara? Jag har då ingen koll alls men misstänker det förstnämnda.

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Btotheb

Omega
Jodå! Av innerlocket att döma tycks klockan innehålla ett högst mediokert cylinderverk, men det är alltid svårt att uttala sig utan en verkbild. Jag stämmer dock in med din tidigare misstanke.

Tack för ditt svar! Intressant att det fanns fifflare redan då, jag förmodar att fickuret har några år på nacken. Håller med om att verket troligen är rätt taffligt, men locket är ändock vackert dekorerat. Kanske får fixa till det någon gång när lusten faller på och plånboken tillåter.
 

Warwian

Cartier
Många sköna fickur i tråden! Lägg gärna upp verkbilder också, det är ju urverken som är de verkliga höjdpunkterna!
 
Vad sägs om detta ?
Omärkt vad jag kan se förutom de vanliga Ancre , 15 jewels och nr 644 ovanligt tungt ( kan det var 14K ? ) och en ganska liten tavla
och ett intressant verk , någon som kan säga något om eventuellt ursprung och tid?
(jag kommer med en bild på Junghansverket senare)
Christer
 

Bilagor

  • P1040055.JPG
    P1040055.JPG
    138.1 KB · Visningar: 141
  • P1040056.JPG
    P1040056.JPG
    172.4 KB · Visningar: 143
Och ett ganska nyinkommet Fickur i samlingen , Georges Favre Jacot , som senare blev Zenith
Jag misstänker att dom knappast är så ovanliga men har någon mer info ?

Christer
 

Bilagor

  • P1040058.JPG
    P1040058.JPG
    124.5 KB · Visningar: 126
  • P1040059.JPG
    P1040059.JPG
    139.5 KB · Visningar: 130
  • P1040060.JPG
    P1040060.JPG
    116.6 KB · Visningar: 125
Topp