Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fickurstråden

Diskussion i 'Vintage' startad av Warwian, 26 oktober 2015.

1. Warwian
    Trådstartare

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Varför har inte jag några fickur? Det fanns helt enkelt inte något bra svar. Således har jag sedan en tid utökat samlingen med ett antal sådana.
    Fickuren håller ju som bekant fortfarande en ganska låg prisnivå och det går absolut att hitta fickur av bra kvalitet till förhållandevis låga priser.
    Värt att poängtera är kanske att jag inte bär något av fickuren, utan att de endast fyller rollen av samlar- och studieobjekt vilka jag kan beundra i tid och otid.
    Har du något fickur? Visa i så fall gärna i tråden!
    Varför har inte du några fickur? Alla med ett genuint vintageintresse bör äga åtminstone ett fickur, om inte annat för att lära sig hur ett urverk fungerar!

Här är två jag köpt ganska nyligen för under en femhundring styck.
    C. J. Favre-Brandt från Le Locle i Schweiz. Urverket är sannolikt byggt på ett råverk från FHF (Fabrique d'Horlogerie de Fontainemelon) och är utrustat med: bimetallisk kompensationsbalans, Breguet-spiral, skruvade fattningar, motviktad gånghake (ankare) och precisionsruckning sannolikt enligt Wilmots patent (http://www.google.com/patents/US129197).
    Ja, jag är medveten om att sekundvisaren lossnat.

Croissant (Monnin, Rebetez & Cie, vilket senare blev Phenix) från Porrentruy i Schweiz. Urverket är på 18 linjer och har en ganska speciell design, vilken är ganska typisk för tillverkaren. De två patent som finns omnämnda på urverket kan jag dessvärre inte hitta någon information om, men det är troligt att patent 35746 har med den mycket ovanliga ruckningen att göra och att patent 37902 har att göra med urverkets layout.

Jag har också en observatoriekronometer i fickursformat (Deck Watch) från mästaren Paul Ditisheim, men den är så speciell att jag tycker att den förtjänar en helt egen tråd. Exempelvis skulle man kunna skriva en mindre avhandling bara om urverkets Guillaume-balanshjul, eller varför inte om urverkets funktionella finish, vilken håller absolut högsta tänkbara klass (kolla exempelvis märket som borrats på alla fattningar så att dessa skall riktas åt rätt håll). Just nu försöker jag att samla in information om reglören (personen som alltså reglerade urverket inför tävlingen), Werner-A. Dubois, men det har visat sig svårare än jag trodde. Jag kan dock nämna att han jobbade för Omega i 7 år och var då ansvarig för deras tävlingskronometrar under en viktig period i deras historia. Jag vill också ha bättre bilder som visar finisheringen i mer detalj innan jag faktiskt skriver om den. En liten aptitretare är att urverket hade en genomsnittlig gångavvikelse på 0,2 sekunder under testningen (som varade i 45 dagar). Helt klart en annan sak än dagens COSC-certifierade kronometrar.

2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Håller helt med, man borde sitta på ett fint fickur. Själv har jag varit närmast att köpa ett repeterur, mao inte för att maximera hantverket utan för att njuta av den härliga funktionen. Tack för ett trevligt inlägg!

David Paul, Fixoflex och Warwian gillar detta.
  3. Kamelen

Kamelen Stadsbo

Underbar chronometer förtjänar definitivt egen tråd

Warwian gillar detta.
  4. Strindberg

Strindberg Biskop

image.jpg image.jpg image.jpg
    Don't get me fucking started...

5. 6r15c

6r15c Stadsbo

Jag har sett till att konvertera fickuret till armbandsklocka. Så kan man njuta av det dygnet runt. :)
    2015-10-23_15.40.50.jpg
    IMG_20151022_092216.jpg
    Det känns uppfriskande att få uppleva hur bra ett 116 år gammalt fickur går. Samtidigt som man blir påmind om hur lite som har hänt sen dess.. ;)

David Eriksson, Pictor, Mr.Chang och 7 andra gillar detta.
  6. _jonte

_jonte Friends of KS

Vilka gamla fickur det finns! Har lockats flertalet gånger av att ropa in nåt med en massa komplikationer (gärna repeater), men inte blivit av.
    Det stora med kalender (mm) får du gärna visa mer av @Strindberg!
    Din observatoriekronometer @Warwian är ju grym med, läser gärna mer om den.
    Det enda fickur är farfars gamla Zenith. Har fått nytt glas sen detta, och håller sig inom sekunden per dygn helt oservat.

eriksson850, LongCon, Mr.Chang och 6 andra gillar detta.
  7. Strindberg

Strindberg Biskop

image.jpg image.jpg image.jpg Jävligt enkelt verk, men späckat med komplikationer. Tickar och går (rätt), men komplikationerna funkar något intermittent. Observera svensk dagvisning.
    @_jonte

Seagle, Pictor, LongCon och 10 andra gillar detta.
  8. Strindberg

Strindberg Biskop

Mer. image.jpg

LongCon, Mr.Chang, Kettil och 5 andra gillar detta.
  9. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tackar Warvian för en intressant tråd. Skall bli spännande att se vad KS:are har för fickur i lådorna!
    Tyvärr har jag endast ett enklare ur som jag skaffade för att jag ville få ihop tre varianter av Polhem!

DSCF2965.JPG DSCF2966.JPG DSCF2967.JPG

eriksson850, Mr.Chang, krämbulle och 3 andra gillar detta.
  10. Strindberg

Strindberg Biskop

image.jpg
    Kom in i veckan.

eriksson850, Mr.Chang, MariaE och 5 andra gillar detta.
  11. tdn-dk

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark
    Omega Cal. 19'''CHRO fra 1903

eriksson850, Pictor, Mr.Chang och 6 andra gillar detta.
  12. Tarkovski

Tarkovski Bonde

Från:
    Sovjetunionen
    Mitt bidrag till tråden. En L.U. Chopard om jag har förstått rätt, i alla fall ett gammalt arvegods som jag har i min ägo.

Jimpa, Pictor, Mr.Chang och 4 andra gillar detta.
  13. Bikinigubben

Bikinigubben Borgare

Finns det några som fortfarande tillverkar fickur eller är den branschen helt borta?

14. tdn-dk

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark
    Gillar dissa 1930/40 Omega Art Deco/Baushaus inspirerede fickur. Detta er mina Omega cal. 38.5

15. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
  16. Btotheb

Btotheb Bonde

Fann detta fickur i en låda hos en släkting. Omärkt tavla, och i rätt risigt skick utan något glas. Baksidan är märkt "Vacheron", dock utan något Constantin. Någon no-name som försökt rida på Vacherons varumärke, eller äkta vara? Jag har då ingen koll alls men misstänker det förstnämnda.

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

eriksson850, Pictor, LongCon och 2 andra gillar detta.
  17. Btotheb

Btotheb Bonde

Finns här ingen gammal räv, väl bevandrad bland fickur, som kan förbarma sig över mina undringar ovan?

Jimpa och Equilibrium gillar detta.
  18. Warwian
    Trådstartare

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Jodå! Av innerlocket att döma tycks klockan innehålla ett högst mediokert cylinderverk, men det är alltid svårt att uttala sig utan en verkbild. Jag stämmer dock in med din tidigare misstanke.

Aurum gillar detta.
  19. Btotheb

Btotheb Bonde

Tack för ditt svar! Intressant att det fanns fifflare redan då, jag förmodar att fickuret har några år på nacken. Håller med om att verket troligen är rätt taffligt, men locket är ändock vackert dekorerat. Kanske får fixa till det någon gång när lusten faller på och plånboken tillåter.

20. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Mitt bidrag till denna tråden blir ett Omega fickur, tror att det är ett frackur och i Art Deco stil. Vet inte så mycket om det. Har inte lyckat få upp baklocket på den.
    Kanske @tdn-dk vet mer?
    Håll tillgodo.
    IMG_2324.JPG

LongCon, Mr.Chang, Warwian och 1 annan gillar detta.
  21. tdn-dk

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark

Simpatico gillar detta.
  22. Kaha

Kaha Bonde

Fickursfredag!
    image.jpeg

Pictor, LongCon, Mr.Chang och 5 andra gillar detta.
  23. christerD

christerD Bonde

image.jpeg image.jpeg Kanske ett militär ur ? Junghans med alarm från mitten/ slutet av 1930 talet.
    Går perfekt och extra kul med alarm Christer

LongCon, Mr.Chang, Warwian och 3 andra gillar detta.
  24. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Perret et fils (1890 - 1910 tal) arvegods från min farfarsfarfar Gustav Nyman.

image.jpg image.jpg . image.jpg

Senast ändrad: 4 december 2015
    eriksson850, LongCon, Warwian och 1 annan gillar detta.
  25. christerD

christerD Bonde

image.jpeg Och en bild på boetten i mörkgrått

LongCon gillar detta.
  26. Warwian
    Trådstartare

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Många sköna fickur i tråden! Lägg gärna upp verkbilder också, det är ju urverken som är de verkliga höjdpunkterna!

27. christerD

christerD Bonde

Vad sägs om detta ?
    Omärkt vad jag kan se förutom de vanliga Ancre , 15 jewels och nr 644 ovanligt tungt ( kan det var 14K ? ) och en ganska liten tavla
    och ett intressant verk , någon som kan säga något om eventuellt ursprung och tid?
    (jag kommer med en bild på Junghansverket senare)
    Christer

Bifogade filer:

eriksson850, Mr.Chang och Warwian gillar detta.
  28. christerD

christerD Bonde

Och ett ganska nyinkommet Fickur i samlingen , Georges Favre Jacot , som senare blev Zenith
    Jag misstänker att dom knappast är så ovanliga men har någon mer info ?

Christer

Bifogade filer:

LongCon, Mr.Chang och Warwian gillar detta.
  29. Kaha

Kaha Bonde

image.jpeg
    Här är insidan på fredagens IWC. En Caliber 97, IWCs sista fickurverk. image.jpeg

alexndr, eriksson850, LongCon och 2 andra gillar detta.
  30. Strindberg

Strindberg Biskop

image.jpg Jävligt snygga de här verken. Vad kallas det där man bara ser balansen? image.jpg Klassiskt Omegaverk image.jpg
    Nice IWC.

eriksson850, LongCon, snickarn 00 och 2 andra gillar detta.