• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ragge

Cartier
Förvisso, men JCB var som jag skrev ovan J.C. Breitmeyer, alltså James Calame-Roberts efterträdare. Det är ju sannolikt att de således delade verkstad en tid och att viss överlappning kan existera vad gäller loggor, stämplar och urverk etc. osv. :p
Jag måste lära mig läsa ordentligt. :)
Tipsa gärna om du ser en lämplig donator av balans till postes et telehraphes lb&cie.
 

Warwian

Cartier
Tänkte att jag lägger upp detta här innan jag dubbelpostar i Dagens vintageur-tråden. Mycket fint och enkelt fickur från franska Savoye Freres & Cie i Besancon @Ragge. Notera spärren och hur balansens motsten hålls, lösningar som mig veterligen är helt unika för denna tillverkare (jag misstänker att det är patentet för motstenen som åsyftas med "Depose"). Notera också den vackert finisherade gånghaken (man kan ana det på bilden) samt det oerhört välgjorda bimetalliska balanshjulet, kolla bara hur tydligt man ser de laminerade metallskiten av stål och mässing. Dessvärre vet jag inte mycket om Savoye Freres, mer än företaget grundades 1794, att bröderna Charles och Henri Savoye låg bakom och att det år 1870 togs över av Neyres Freres och att detta namn således också syns på vissa verk. Tillverkningen skedde förvisso i Besancon, men de bedrev också någon typ av verksamhet i Paris. Det framgår dock inte tydligt vad de gjorde i Paris, på adressen 6. Boulevard Sebastopol, men sannolikt en kontorslokal från vilket administrativa uppgifter gällande exempelvis försäljning sköttes. Vidare har jag sett ur med första klassens kronometercertifikat från Observatoriet i Besancon och kunnat läsa mig till att de vann en hel drös medaljer i värdsutställningar, bland annat i Paris och i Melbourne. Vad jag dock är säker på är att Savoye Freres var en av Frankrikes bästa urtillverkare vi denna tid, där finns hos mig inga tvivel. Googla gärna efter andra ur de tillverkat.
fe84WVu.jpg
hjr4pkN.jpg

g9CmTB5.jpg
 

Ragge

Cartier
Tänkte att jag lägger upp detta här innan jag dubbelpostar i Dagens vintageur-tråden. Mycket fint och enkelt fickur från franska Savoye Freres & Cie i Besancon @Ragge. Notera spärren och hur balansens motsten hålls, lösningar som mig veterligen är helt unika för denna tillverkare (jag misstänker att det är patentet för motstenen som åsyftas med "Depose"). Notera också den vackert finisherade gånghaken (man kan ana det på bilden) samt det oerhört välgjorda bimetalliska balanshjulet, kolla bara hur tydligt man ser de laminerade metallskiten av stål och mässing. Dessvärre vet jag inte mycket om Savoye Freres, mer än företaget grundades 1794, att bröderna Charles och Henri Savoye låg bakom och att det år 1870 togs över av Neyres Freres och att detta namn således också syns på vissa verk. Tillverkningen skedde förvisso i Besancon, men de bedrev också någon typ av verksamhet i Paris. Det framgår dock inte tydligt vad de gjorde i Paris, på adressen 6. Boulevard Sebastopol, men sannolikt en kontorslokal från vilket administrativa uppgifter gällande exempelvis försäljning sköttes. Vidare har jag sett ur med första klassens kronometercertifikat från Observatoriet i Besancon och kunnat läsa mig till att de vann en hel drös medaljer i värdsutställningar, bland annat i Paris och i Melbourne. Vad jag dock är säker på är att Savoye Freres var en av Frankrikes bästa urtillverkare vi denna tid, där finns hos mig inga tvivel. Googla gärna efter andra ur de tillverkat.
fe84WVu.jpg
hjr4pkN.jpg

g9CmTB5.jpg
[/QUOTE
Tänkte att jag lägger upp detta här innan jag dubbelpostar i Dagens vintageur-tråden. Mycket fint och enkelt fickur från franska Savoye Freres & Cie i Besancon @Ragge. Notera spärren och hur balansens motsten hålls, lösningar som mig veterligen är helt unika för denna tillverkare (jag misstänker att det är patentet för motstenen som åsyftas med "Depose"). Notera också den vackert finisherade gånghaken (man kan ana det på bilden) samt det oerhört välgjorda bimetalliska balanshjulet, kolla bara hur tydligt man ser de laminerade metallskiten av stål och mässing. Dessvärre vet jag inte mycket om Savoye Freres, mer än företaget grundades 1794, att bröderna Charles och Henri Savoye låg bakom och att det år 1870 togs över av Neyres Freres och att detta namn således också syns på vissa verk. Tillverkningen skedde förvisso i Besancon, men de bedrev också någon typ av verksamhet i Paris. Det framgår dock inte tydligt vad de gjorde i Paris, på adressen 6. Boulevard Sebastopol, men sannolikt en kontorslokal från vilket administrativa uppgifter gällande exempelvis försäljning sköttes. Vidare har jag sett ur med första klassens kronometercertifikat från Observatoriet i Besancon och kunnat läsa mig till att de vann en hel drös medaljer i värdsutställningar, bland annat i Paris och i Melbourne. Vad jag dock är säker på är att Savoye Freres var en av Frankrikes bästa urtillverkare vi denna tid, där finns hos mig inga tvivel. Googla gärna efter andra ur de tillverkat.
fe84WVu.jpg
hjr4pkN.jpg

g9CmTB5.jpg

Trevligt att få lite detaljer förklarade.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Svärfar tog ikväll fram ett gammalt mindre herrfickur med en omegaboett i 14K. Tyvärr visade det sig att tavla och verk var utbytt till något noname.

Någon här som vet var man bäst hittar ett fungerande passande verk/tavla från Omega? Missade att ta bild tyvärr...
@Strindberg har kanske något liggande?
 

Ragge

Cartier
Är det delar av en stämpel man kan ana till höger om fjäderhuset månntro? Kan det vara spetsen på FHF:s pil-stämpel?
crbst_FHF_201924.jpg

Var inte bara sådär att komma under och se så jag bara lättade lite på den. Min tro på dina skarpa ögon och lika skarp kunskap förstärktes Warwian. :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3035/vara/1201675
Såg denna på kaplans
Det är ju sjukt imponerande med något så gammalt som fungerar
Har vi några riktigt gamla Fickur på forumet ?
Jag undrar jag med dateringen, motsten och emaljtavla så tidigt på ett förhållandevis enkelt ur?
Jag är mkt skeptisk. Kastar ur mig mitten 1700 snarare, ska kolla bibeln efter Dieppe senare. @Warwian kanske tycker något?

Jag har några sent 1700 som tickar och går, filmade ett för ett tag sedan men har inte tagit mig tid att lägga upp den filmen. Lungt och fint tickande, inge hi-beat där inte!
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Jag undrar jag med dateringen, motsten och emaljtavla så tidigt på ett förhållandevis enkelt ur?
Jag är mkt skeptisk. Kastar ur mig mitten 1700 snarare, ska kolla bibeln efter Dieppe senare. @Warwian kanske tycker något?

Jag har några sent 1700 som tickar och går, filmade ett för ett tag sedan men har inte tagit mig tid att lägga upp den filmen. Lungt och fint tickande, inge hi-beat där inte!

Vid tillfälle så vore det kul att få se bilder på de uren :)
 

Warwian

Cartier
Slänger upp en bild på urverket på dagens "loppisfynd". Kan det vara ett Helvetia 32a? @Warwian

image.jpeg
Ja, det ser det onekligen ut att vara ett verk från den familjen. Jag misstänker att du redan kollat på Ranfft och sett att verk i familjen skiljer sig i höjd.
Med stor sannolikhet är det dock just ett kaliber 32. Om du vill ha något annat än Ranfft att gå på, så är här ett utdrag från en av mina böcker (från 1948) som visar verkens tavelsida:
3U3hlGt.jpg


En bit kuriosa är att dessa enligt en samlarkollega var vanliga hos spårvagnsförare i Göteborg vid den tiden. Förarna fick nämligen själva stå för sina tjänsteur och då var dessa populära, då ofta köpta på postorder (avbetalning) från Urdepoten i Malmö.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Ja, det ser det onekligen ut att vara ett verk från den familjen. Jag misstänker att du redan kollat på Ranfft och sett att verk i familjen skiljer sig i höjd.
Med stor sannolikhet är det dock just ett kaliber 32. Om du vill ha något annat än Ranfft att gå på, så är här ett utdrag från en av mina böcker (från 1948) som visar verkens tavelsida:
3U3hlGt.jpg


En bit kuriosa är att dessa enligt en samlarkollega var vanliga hos spårvagnsförare i Göteborg vid den tiden. Förarna fick nämligen själva stå för sina tjänsteur och då var dessa populära, då ofta köpta på postorder (avbetalning) från Urdepoten i Malmö.
Tackar! Tur vi har dig som kan så pass mycket om urverk :)
 

Warwian

Cartier
- Vilket mästerverk. Jag ser gånghaken som du nämner med sina fina vinklar och det stora balanshjulet med kompensationen. Verket ser enkelt ut vid en första anblick men vilket hantverk det ligger utfört i det!
Jag och min urmakare roade oss häromdagen med att ta detaljbilder av urverket:
JE9R3Bo.jpg

pLeBRbl.jpg

Underbar och mycket ovanlig spärr.
Zu8F84y.jpg

Mycket välgjort och ovanligt, sannolikt patenterat, fäste för balanstenen.
yUrcMUE.jpg

Välfinisherad gånghake.
nsPwOo6.jpg

Här kan man bland annat ana verkets Geneve-stopp till vänster.

Det absolut bästa med klockan var nog dock dess balans (med guldskruvar) och spiralfäste. Notera att spiralfästet är format som en dörrknopp. Min urmakare förklarade att denna form, som annars är kännetecknande för Patek Philippe, gör att spiralen kan röra sig och hitta "rätt läge" innan den slutligen skruvas fast i kloven.
Notera också balansens vinklade hörn. Inte helt vanligt att se det på en balans.
uuF4mwi.jpg

plcaWyF.jpg

mfmft5Y.jpg

hKVU1w4.jpg
 
Hej på er!
Jag hittade det här fickuret i en låda hemma hos mor och far. Tydligen ska det vara från mammas sida men mer info än så har jag inte fått fram..
Man ser ofta att fickuren har den där kopparfärgade tonen. Är det oxidation, eller har man putsat bort pläteringen genom åren?

C531BA23-47CB-49C1-9970-40D32C2A6BE4_zpsfzikrtsv.jpg


Lite stämplar på insidan av baklocket, men jag har ingen aning om vad det är jag tittar på.. :)

115D49A4-696C-4632-AA5D-8B20BE20F40B_zpsy1ta3iru.jpg

215249DA-9A9A-4A7F-8210-6762671B2086_zpscizeapnd.jpg

Önskar serva till verket, byta/putsa upp glaset och hitta en ny sekundvisare. Var vänder jag mig? Finns det något man kan göra själv?
Försökte putsa glaset, men jag gjorde nog ett misstag där... Provade med lite polywatch, men det började lukta fruktansvärt starkt och blev nästan värre polerrepor i glaset.

@Strindberg @Warwian ni verkar ha koll på sånt här, vad tror ni? :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hej på er!
Jag hittade det här fickuret i en låda hemma hos mor och far. Tydligen ska det vara från mammas sida men mer info än så har jag inte fått fram..
Man ser ofta att fickuren har den där kopparfärgade tonen. Är det oxidation, eller har man putsat bort pläteringen genom åren?

C531BA23-47CB-49C1-9970-40D32C2A6BE4_zpsfzikrtsv.jpg


Lite stämplar på insidan av baklocket, men jag har ingen aning om vad det är jag tittar på.. :)

115D49A4-696C-4632-AA5D-8B20BE20F40B_zpsy1ta3iru.jpg

215249DA-9A9A-4A7F-8210-6762671B2086_zpscizeapnd.jpg

Önskar serva till verket, byta/putsa upp glaset och hitta en ny sekundvisare. Var vänder jag mig? Finns det något man kan göra själv?
Försökte putsa glaset, men jag gjorde nog ett misstag där... Provade med lite polywatch, men det började lukta fruktansvärt starkt och blev nästan värre polerrepor i glaset.

@Strindberg @Warwian ni verkar ha koll på sånt här, vad tror ni? :)
Kopparfärgen är förmodligen ett väldigt tunnt lager guld som oxiderat lite. Tyvärr förstör polywatch gamla glas som dessa men skall finnas ett sätt att bränna bort repor med öppen låga har jag hört. Fint ur!
 
Kopparfärgen är förmodligen ett väldigt tunnt lager guld som oxiderat lite. Tyvärr förstör polywatch gamla glas som dessa men skall finnas ett sätt att bränna bort repor med öppen låga har jag hört. Fint ur!
Tack, jag tycker det är charmigt och det hade varit riktigt kul att få det i bruksskick igen.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@Sundström Det kopparfärgade är oftast roséguldsförgyllning. Tunt som fan, men går att putsa. Ska man polera dessa glas är det "mekanisk" polering som gäller. Kemikalier går bort.
 
Topp