• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IMG_7420.JPG
 

Warwian

Cartier
20160908_102811-1.jpg
20160908_102852-1.jpg
20160908_102837.jpg

En god vän visade mig ett fickur och undrade om jag kunde säga något om tillverkare. Sökte på GG på mikrolisk, men vet inte mer efter det. :) Kan och vill du Warwian berätta något om vad vi har här?
Någon annan går också bra förstås. :)
Tack på förhand!
GG bör vara Gabus-Guinand i Brenets. @Ragge, du har ingen bild på urverkets tavelsida? Det finns många olika råverk med denna ganska generiska layout. Jag har en gissning om vem som gjort denna, men vill gärna se tavelsidan.
 
Senast ändrad:

Ragge

Cartier
GG bör vara Gabus-Guinand i Brenets. @Ragge, du har ingen bild på urverkets tavelsida? Det finns många olika råverk med denna ganska generiska layout. Jag har en gissning om vem som gjort denna, men vill gärna se tavelsidan.

Tack Warwian!
Jag har tyvärr inte flera bilder.
Den var inlämnad hos en klockbutik där innehavaren visade den för mig och undrade om jag visste vad det var.
Jag tog ett par bilder på verket bara och sade att jag kan höra mig för lite. Alltså fråga dig. Antar att du skulle vilja se en bild med visare och tavla avplockade? Det kan jag nog inte skaffa fram. Möjligen en bild på hela klockan om den är kvar i butiken.
 

Warwian

Cartier
Tack Warwian!
Jag har tyvärr inte flera bilder.
Den var inlämnad hos en klockbutik där innehavaren visade den för mig och undrade om jag visste vad det var.
Jag tog ett par bilder på verket bara och sade att jag kan höra mig för lite. Alltså fråga dig. Antar att du skulle vilja se en bild med visare och tavla avplockade? Det kan jag nog inte skaffa fram. Möjligen en bild på hela klockan om den är kvar i butiken.

Layouten användes av många olika råverkstillverkare och det är oerhört svårt att skilja dem åt. De bättre varianterna av "tre-finger-verken" tillverkades sannolikt av LeCoultre och Husson & Retor, som år 1915 faktiskt köptes av LeCoultre, men också av Marguet Parrenin. Verken från LeCoultre och Husson & Retor är så lika att de är i princip omöljliga att skilja åt, vilket tyder på något slags samarbete.
De något enklare verken tillverkades sannolikt av FHF och Phenix med flera. Jag tror att ditt verk är tillverkat av någon av dessa, men jag är inte säker.
Här är två bilder som visar svårigheterna med att skilja dessa åt, en är sannolikt tillverkad av LeCoultre och en av FHF. Tavelsidorna skiljer sig dock väsentligt åt, vilket underlättare identifikation.
na61fTM.jpg

5VfIQfP.jpg

Vilken är vilken? :)
 

Ragge

Cartier
Layouten användes av många olika råverkstillverkare och det är oerhört svårt att skilja dem åt. De bättre varianterna av "tre-finger-verken" tillverkades sannolikt av LeCoultre och Husson & Retor, som år 1915 faktiskt köptes av LeCoultre, men också av Marguet Parrenin. Verken från LeCoultre och Husson & Retor är så lika att de är i princip omöljliga att skilja åt, vilket tyder på något slags samarbete.
De något enklare verken tillverkades sannolikt av FHF och Phenix med flera. Jag tror att ditt verk är tillverkat av någon av dessa, men jag är inte säker.
Här är två bilder som visar svårigheterna med att skilja dessa åt, en är sannolikt tillverkad av LeCoultre och en av FHF. Tavelsidorna skiljer sig dock väsentligt åt, vilket underlättare identifikation.
na61fTM.jpg

5VfIQfP.jpg

Vilken är vilken? :)

Tack Warwian.
Jag gissar LeCoultre på den nedre.
Tänker att den har bättre finish från början och finare detaljer?
 

Warwian

Cartier
Tack Warwian.
Jag gissar LeCoultre på den nedre.
Tänker att den har bättre finish från början och finare detaljer?
Ja, visst är det så. Förvisso hade väl det råverk den översta klockan baserats på också kunnat finisheras riktigt väl, men detta gjordes sällan då det rörde sig om så olika prisklasser.
 

29:48SWE

Omega
:omega:Hej, Jag är inte så insatt på Fickur och tänkte fråga om hjälp ifrån proffsen :).
Jag köpte ett Omega fickur för några år sen ifrån en liten antikshop. Jag blev omedelbart fascinerad av urverket, detta var det som startade min resa inom klockvärlden. Nu undrar jag om någon kan någonting om årtal mm (den har en diameter av 55mm). Jag undrar också vad den har för ungefärligt värde då jag inte använder den och inom den närmsta tiden hade tänkt och sälja den till någon som ger den mer användning.
Tack i förhand för hjälpen
 

Bilagor

  • IMG_1050.JPG
    IMG_1050.JPG
    98.1 KB · Visningar: 44
  • IMG_1051.JPG
    IMG_1051.JPG
    93.6 KB · Visningar: 49
  • IMG_1053.JPG
    IMG_1053.JPG
    109.7 KB · Visningar: 47
  • IMG_1054.JPG
    IMG_1054.JPG
    217.1 KB · Visningar: 46

URsinne

Audemars
2-Faktor
En till verkbild.
Howard 23 ruby jewel "Banking pins".
En Howard "banking pins" är ett Howard kronometerklassat 23 stenars verk där inte uppdraget är stenat utan man har stoppat in 22a och 23e rubinen nån annanstans, nämligen i "banking pins". Fråga mig inte vad sådana pins är för nåt för det vet jag inte, de mer tekniskt urmakeriorienterade kan säkert svara på det, vi får ropa på dem...
Orsaken till det ovanliga arrangemanget? Gubben Howard som startade det gamla Howard som firman som gjort detta verk köpte namnrättigheterna av, avskydde stenade uppdrags hjul. Man gjorde sedan ( som det här verket cirka 1915) dessa verk som en tribute till honom.

I det här utförandet i guldsavonett tillverkad ungefär i 6 - 700 exemplar. Ovanlig alltså. Och nej... den finns heller inte kvar hos mig:sorry:
HowM41w.jpg
 

Pictor

Audemars
En till verkbild.
Howard 23 ruby jewel "Banking pins".
En Howard "banking pins" är ett Howard kronometerklassat 23 stenars verk där inte uppdraget är stenat utan man har stoppat in 22a och 23e rubinen nån annanstans, nämligen i "banking pins". Fråga mig inte vad sådana pins är för nåt för det vet jag inte, de mer tekniskt urmakeriorienterade kan säkert svara på det, vi får ropa på dem...
Orsaken till det ovanliga arrangemanget? Gubben Howard som startade det gamla Howard som firman som gjort detta verk köpte namnrättigheterna av, avskydde stenade uppdrags hjul. Man gjorde sedan ( som det här verket cirka 1915) dessa verk som en tribute till honom.

I det här utförandet i guldsavonett tillverkad ungefär i 6 - 700 exemplar. Ovanlig alltså. Och nej... den finns heller inte kvar hos mig:sorry:
HowM41w.jpg
Mycket vackersavonett !
 
Topp