Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Fickurstråden

Diskussion i 'Vintage' startad av Warwian, 26 oktober 2015.

1. Pictor

Pictor Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Mycket vackersavonett !

URsinne gillar detta.
  2. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

Suddig mörk kvällsbild på ett gäng fickur!
    image.jpeg

Pauledward, Warwian, Mark-IX och 2 andra gillar detta.
  3. drClasse

drClasse Ewok

jag slog till på en riktigt gammal på Tradera för några år sen. Stockholmsarbete av Mathias Kullberg nr. 167, från omkring Gustav III:s sjätte regeringsår skulle jag tro. Den går inte och har enligt tidigare ägaren beställts uppe i Stockholm av en välbeställd mjölnare i Munkedal i Bohuslän. Om man skall reparera denna kostar det mångfalt vad jag gav för den. Men vi får väl se sa blinda Sara..

Bifogade filer:

Pauledward, Warwian, Psykel och 3 andra gillar detta.
  4. TiE

TiE TiE Bomber

Du vet väl att du kan kontakta urmakarskolan i Motala för vissa jobb, eller hur @Echo Delta.

Echo Delta och Stroboman gillar detta.
  5. Echo Delta

Echo Delta AT-ST driver

Från:
    Storbritannien
    Det stämmer alldeles utmärkt!

6. drClasse

drClasse Ewok

Tack för infon. Balanshjulet med dess axel är helt men kedjan ser ut att ha lossnat i infästningen till snäckan. o_O

7. Greve Carl-Magnus

Greve Carl-Magnus Stormtrooper

Från:
    Götaland
    WP_20170302_10_31_58_Pro (2).jpg Mina arvegods. Uret till vänster tillhörde min farfar. Uret till höger fick min far av min mor i examenspresent. Jag bär alltid något av dessa fickur när jag har kostym med väst. Så de kommer fortfarande till användning.

Rolfen, Pauledward, Warwian och 2 andra gillar detta.
  8. Jimpa

Jimpa Y-Wing pilot

En vän har precis rotat fram ett gammalt fickur som tillhört hans nyligen bortgångna morfar. Morfarn Som tydligen blev kidnappad 1944 i samband med en flykt från Estland till Sverige pga kriget. Familjen som kidnappade morfarn hade jobbat som tjänstefolk åt tsaren Alexander den förste Och tydligen ska klockan tillhört tsaren själv. Morfarn hade även ett par manchettknappar som han senare sålde för 40.000kr och som även dessa ska varit ägda utav Tsaren Alexander den förste. Bilder : received_10210767562163355.jpg Resized_received_10210767562803371.jpeg received_10210767562963375.jpg Resized_received_10210767563283383.jpeg Resized_received_10210767565763445.jpeg received_10210767563483388.jpg

Jag kan inte så mycket om fickur och jag har för mig att cylinderverk betingar ett lägre värde väl? Den är i guld och det står geneve på tavlan, Någon som har ytterligare kunskap kring värdet eller vart klockan kan vara tillverkad eller liknande. Verkar finnas en spännande historia om inget annat. Tackar ödmjukast för vidare tips :)

Mvh Jimpa

Greve Carl-Magnus, Kettil, Pictor och 4 andra gillar detta.
  9. Warwian
    Trådstartare

Warwian Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Du har helt rätt om att cylinderverk i regel betingar ett lägre värde. Din klocka innehåller dock inte ett cylinderverk, utan ett tidigt ankarverk utav vad som ser ut att vara god kvalitet. Klockan ser för övrigt ut att vara ett tidigt exemplar från Mermod Geneve, som mycket troligen är relaterat till Mermod Freres, som var en känd tillverkare med tillverkning i Ste. Croix och försäljning i Geneve. Tillverkaren är väl nästan mest känd för sina speldosor, men tillverkade också ur av god kvalitet. Dessvärre betingar väl namnet Mermod någon större värdeökning, och även om urverket är bra, så tror jag inte heller att det påverkar värdet nämnvärt. Visa dock gärna fler bilder på urverket!

eriksson850 och Jimpa gillar detta.
  10. Pauledward

Pauledward X-Wing Pilot

Från:
    Sverige
    IMG_2003.JPG
    God afton

Pictor, Equilibrium, Warwian och 2 andra gillar detta.
  11. Patrik L.

Patrik L. Stormtrooper

Jag var med min fru och besökte svärfar en kort stund för några dagar sen. I deras bibliotek så låg det några klockor som jag naturligt fick fram och kollade lite på, varpå svärfar säger "vill du ha dom?". Jag tog överraskad men mycket tacksamt emot 3st ur. Det ena var ett fickur som hans morfar(tror jag det var) hade erhållit i 70-års present 1924 av sina vänner, att döma av graveringen på kedjan. Ett riktigt fint 18k fickur från Omega tycker jag! Lämnade in det för lite genomgång så nu är det redo att bäras med stolthet :)

P1020876.JPG

remag, Kettil, Pictor och 6 andra gillar detta.
  12. Pauledward

Pauledward X-Wing Pilot

Från:
    Sverige
    IMG_2115.JPG
    IMG_2113.JPG

Fyller på med Omega.

Greve Carl-Magnus, Kettil, Pictor och 3 andra gillar detta.
  13. Warwian
    Trådstartare

Warwian Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Relativt tidigt osignerat kvalitetsankarverk.

Greve Carl-Magnus, Jimpa, Kettil och 2 andra gillar detta.
  14. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Warwian och Pauledward gillar detta.
  15. Pauledward

Pauledward X-Wing Pilot

Från:
    Sverige
    Jag håller med. Jag är dessutom ett stort fan av visarna :)

Warwian och eriksson850 gillar detta.
  16. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Verkligen, matchar index. :) vad är det för år på den?

Pauledward och Warwian gillar detta.
  17. Pauledward

Pauledward X-Wing Pilot

Från:
    Sverige
    Osäker faktiskt. Tyvärr så har jag inte gjort någon efterforskning.

18. Pauledward

Pauledward X-Wing Pilot

Från:
    Sverige
  19. Clark Kent

Clark Kent X-Wing Pilot

Det här är min farmors pappas jobbklocka som han använde när han körde spårvagn i Stockholm. Står tyvärr ingen datum någonstans som kan avslöja åldern, men han dog ca 1938 då han fortfarande jobbade. Tyvärr tickar den inte när man drar upp den, men den ska definitivt lämnas in på reparation.

fullsizeoutput_b74.jpeg

IMG_20170423_122652.jpg IMG_20170423_122704.jpg

Greve Carl-Magnus, Kettil, Pictor och 2 andra gillar detta.
  20. Clark Kent

Clark Kent X-Wing Pilot

Sen har jag den här som tyvärr har en skada på urtavlan och som inte heller tickar. Kan inte riktigt tyda vad det står på baksidan, Remontoir Perfectionne? "Rullmaskin fulländar" vill Google trasslade översätta det till från franska :D Är det någon som kan tyda vad stämplarna avslöjar?

fullsizeoutput_b72.jpeg fullsizeoutput_b73.jpeg IMG_20170423_123151.jpg fullsizeoutput_b71.jpeg IMG_20170423_123217.jpg

Greve Carl-Magnus, Kettil, Pictor och 1 annan gillar detta.
  21. Clark Kent

Clark Kent X-Wing Pilot

Och så ett tredje...det är det enda som går om man drar upp det men den verkar sakna minutvisare? Kan det stämma eller har den gått förlorad någon gång? Går det att se vem tillverkaren är baserat på urverket?

IMG_20170423_124829.jpg IMG_20170423_124839.jpg fullsizeoutput_b75.jpeg IMG_20170423_124903.jpg fullsizeoutput_b76.jpeg fullsizeoutput_b77.jpeg

Kettil, Warwian, Pictor och 1 annan gillar detta.
  22. Jimpa

Jimpa Y-Wing pilot

Kan ingenting om fickur men det är verkligen otroligt spännande med gamla grejer och dess historia. :)

Clark Kent gillar detta.
  23. Thewatchguy

Thewatchguy Rebel soldier

Det är nått alldeles speciellt med dessa fickur! Kommer dessa bli populära igen må tro?

Jimpa gillar detta.
  24. Pictor

Pictor Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Vilket etui : Arbetarnas uraffär Stockholm. Underbart!! Och vilket skönt typsnitt! Vårda!!

Clark Kent gillar detta.
  25. azcii

azcii AT-ST driver

Från:
    City 17
    Farsan är ute efter ett fint fickur. Var bör man börja titta? Allt under 50k är intressant. Har kollat lite på fickuren på Kaplans auktioner, man har ju så dålig koll allmänt.

26. Warwian
    Trådstartare

Warwian Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Fransk toppkvalitet från Savoye Freres & Cie.

remag, Kettil och Clark Kent gillar detta.
  27. Strindberg

Strindberg X-Wing Pilot

Från:
    Hälsingland
    Hur fint ska det vara? Har två Omega 18K savonetter i perfekt skick, kan det vara något?

28. Clark Kent

Clark Kent X-Wing Pilot

Är det någon som vet vem tillverkaren är om verket är märkt med GPE? Har sökt men inte hittat mer än en nästan exakt likadan klocka som gått på auktion på Kaplans, men där fanns ingen beskrivning om tillverkare/märke.

fullsizeoutput_b77.jpeg

Kettil och Warwian gillar detta.
  29. Warwian
    Trådstartare

Warwian Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Cylinderverk troligen av råverk från FHF. Tillverkad av Jules & Georges Perret (Vve. Georges Perret-Perrin) i La Chaux-de-Fonds. Värdet på den är guldvärdet.

Jimpa och Clark Kent gillar detta.
  30. Clark Kent

Clark Kent X-Wing Pilot

Toppen, tack för svar. Alltid kul med information så att klockorna kommer lite till liv :) Den på Kaplans gick för 3.700sek plus avgifter 2008.
    http://www.kaplans.se/en/auktioner/1566/vara/406251

Warwian gillar detta.