Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fin klocka på jobbet

Diskussion i 'Diskussion' startad av Patrike, 15 december 2013.

1. Patrike
    Trådstartare

Patrike Bonde

Från:
    Lidingö
    Har ni några betänkligheter kring att använda finare klockor på jobbet?

Dvs anpassar ni vad ni bär för klocka till ert jobb?

Tänker mig att det i landet lagom kan vara "lättare att komma undan" med att bära en DDII WG/YG till jobbet som börsmäklare, än om man jobbar som tex bidragshandläggare.

Sent from my iPhone 6.5 using Tapatalk

2. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Ja har inte så svårt att se en bidragshandläggare (om du nu tycker det är ett lågstatusyrke) som är klockentusiast bära yg

3. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Det är nog svårare att som bidragstagare komma undan med en DDII i YG :woot:

max, JoberMan, Anti-Chris och 9 andra gillar detta.
  4. Daniel B

Daniel B Stadsbo

Från:
    Karlstad
    Jobbar inom IT/försäljning och har bara vintage. Så nej, de flesta som man möter har ingen koll på vad ens en vintage Omega är eller lägger inte märke till det inom min erfarenhet.

Antar att Rolex är lite mer känt som ett highend märke utanför klockintresserade kretsar, hade jag haft en sådan så kanske jag hade anpassat mig på vissa kundmöten :)

5. acce1999

acce1999 Friends of KS

Inga betänkligheter. Å andra sidan ser inte mina gamla Rolexar i stål så himla exklusiva ut, skulle jag säga. Enda gången ngn har noterat något är då jag haft jubilelänk. Dessa tycks folk känna igen. Bästa klockan alla kategorier är den enkla Explorer-ettan.

Å tredje sidan möter jag folk med dyrare klockor än vad jag själv bär titt som tätt. Sällan bling. Oftast smakfullt och ofta får jag intrycket att det är värderade accessoarer valda med omsorg. Ett omtyckt smycke helt enkelt.

A

andheg gillar detta.
  6. Patrike
    Trådstartare

Patrike Bonde

Från:
    Lidingö

Tycker absolut inte att det är ett "lågstatusyrke", eller dåligt yrke på något vis. Utan mer att man kanske som klockfantast, i yrket, tänker på att man inte ska bära en klocka för 300K när man sitter och handlägger folk som behöver mat för dagen. Dvs att man kanske behöver anpassa valet av klocka man bär till jobbet, beroende på vilket yrke man har.

wundlander, Carlton, keroro och 3 andra gillar detta.
  7. Jaguaren

Jaguaren Bonde

Från:
    Skåneland
    Jag använder min Orient Mako på jobbet.
    Den klarar av mitt lagerjobb med galans och är en stor favorit.

På kvällar och helger försöker jag skifta till en Orient king diver 21 eller en Omega -69
    men Makon är svår att få bort från armen.

Spindel och Mforce gillar detta.
  8. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Det sägs väl att man ska anpassa sin klocka till sin motpart, det vill säga sitter du i förhandlingar om en stor order, uppköp etc. så ska du alltid lägga dig en nivå lägre än din motpart så att denne känner sig i överläge. Rent psykologiskt ger det dig tydligen ett överläge.

alfgren gillar detta.
  9. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Intressant, det ger i så fall båda parter ett överläge då man gör klokast i att utgå från att motparten har samma info...

:)

ErikGBG och Frosse gillar detta.
  10. Patrike
    Trådstartare

Patrike Bonde

Från:
    Lidingö

Intressant tanke. I mitt jobb så sitter jag i förhandligar med t.ex kommunpolitiker. Undrar om det tas på fel sätt att man bär en fin klocka. Eller om det bara är jag som klockdåre som ens tänker på det.

11. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Haha ja det blir ju lite av en ond cirkel, kommer sluta med att båda sitter med en Casio för 500 spänn (inget fel på det).

eriksson850, ErikGBG och Micke Ni gillar detta.
  12. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Ibland får man lite blickar när man dyker in på ett möte med ledningen och alla inser att man har en "finare" klocka än vad högsta chefen har. Då brukar jag le lite för mig själv... Att vara yngst och lägst i grad gör att man kommer undan med en del.

Jonulf, Cyklisten, gruby och 2 andra gillar detta.
  13. alfgren

alfgren Biskop

Det där skulle en hel del säljare behöva lära sig. Aldrig sett så många Breitling for Bentley som inom den yrkeskåren.

carlanton gillar detta.
  14. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Men för att hålla sig on topic så... Jag arbetar som enhetschef inom socialtjänsten och tänker på vilka möten jag har i kalendern innan jag väljer klocka. Från tid till annan träffar jag klienter/brukare/deltagare och då kanske jag inte tar någon av rollarna utan väljer någon annan med mindre välkänt märke.

Imho.

plattfot och Boris Balkan gillar detta.
  15. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Ibland får man lite blickar när man dyker in på ett möte med ledningen och alla inser att man har en "finare" klocka än vad högsta chefen har. Då brukar jag le lite för mig själv... Att vara yngst och lägst i grad gör att man kommer undan med en del.

16. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Mycket konstig dubbel, och verkar inte kunna editera det senaste...

17. Patrike
    Trådstartare

Patrike Bonde

Från:
    Lidingö

Hehehe det där känner jag igen från min förra anställning. Det var dock kul med ett positivt mottagande från några av direktörerna som själva var klockintresserade, men hade klockor i "lägre rang". SS Reverson var väldigt uppskattad där. Vet inte riktigt hur en DDI eller Daytona RG skulle tas emot. :p

StrawberryFields gillar detta.
  18. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Då förstår jag :)

19. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Livet är för kort för att bry sig om sådant. Jag har den klocka jag gillar mest för dagen. Oavsett vad jag gör eller vilka jag träffar. Har folk problem med mina intressen är det deras problem.

wundlander, vikgul, StarMan och 8 andra gillar detta.
  20. Bojke

Bojke Fjunis

Den enkla lösningen är att båda bär dyra klockor som ser billiga ut för motparten.

Karatekid och M.L. gillar detta.
  21. Grön

Grön Bonde

Från:
    Göteborg
    Jag är med på tanken, men i slutändan tror jag ärligt talat det är ytterst få tillfällen där det kan leda till problem/nackdelar/konskevenser. Ytterst få uppmärksammar din klocka. Är man i en känslig bransch kanske man ska välja bort de vanligaste märkena. Är det inte Rolex/Omega/Breitling går även gulguld bra för det år ng ingen som tror det är solitt 18k...

22. Patrike
    Trådstartare

Patrike Bonde

Från:
    Lidingö
    Är nog mycket möjligt. Som klockgeek själv så lägger man nog mycket mer vikt på klockan än andra.

Är nyfiken då det i andra situationer, utanför kontoret, kommenterats ganska negativt kring lite finare flashiga guldklockor. Återhållsamhet, brackigt bla bla bla.

Tråkigt nog är det just en 18k Rolex jag är sugen på. :)

23. Johan M

Johan M Borgare

Typ Grand Seiko mot Omega Bond limited edition? :D

24. Patrike
    Trådstartare

Patrike Bonde

Från:
    Lidingö
    Eller en AP ROO. En vän trodde det var en 500:- Ica Maxi leksaksklocka jag visade honom en bild. Kan tillägga att han själv har en Daytona...fake.

par och alfgren gillar detta.
  25. Johan M

Johan M Borgare

Jag jobbar inom socialtjänsten och träffar väldigt många människor. Jag bär ofta min speedy och min SMP utan att bry mig nämnvärt. Jag funderar dock på att inhandla en Explorer II 16570 och jag är inte säker på att jag skulle bära den synligt på jobbet. En vittavlad Rolex syns nog rätt bra och risken finns att jag träffar någon som skulle vilja lägga vantarna på den en mörk vinterkväll. Risken är nog liten men det är onödigt ändå.

26. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Vilken tönt...

Sent from my iPhone using Tapatalk

eriksson850 gillar detta.
  27. Patrike
    Trådstartare

Patrike Bonde

Från:
    Lidingö
    Minst sagt (iaf när det kommer till klockor). Värst av allt är att han inte skäms för att bära den och visa upp den för folk. Har sagt till honom om och om igen att slänga den och köpa en äkta.

28. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Framgång mäts inte utifrån klockval....de sitter i ledningen av en orsak.... Kanske ler dig mot dig, men är för sluga att visa det...

Sond gillar detta.
  29. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

För att bidra mer till tråden: jag sitter på en IT-avdelning med affärsstöd för en annan del av organisationen som arbetar med finansiella produkter. Jag tänker aldrig på valet av klocka när jag sitter hos finansfolket...

Sent from my iPhone using Tapatalk

30. Patrike
    Trådstartare

Patrike Bonde

Från:
    Lidingö
    Kan erkänna att jag skulle vara lite nyfiken kring vad finansfolket har för klockor. Om det är mkt American Psycho inspirerat tex. :)

Nexus och Boris Balkan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield