• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fin klocka på jobbet

Sond

Patek
Man kanske ska skilja på vad man själv tycker och hur andra uppfattar saken? På detta forum samlas många med ett brinnande intresse för klockor. Åsikterna här är nog inte representativa förresten av befolkningen.

Själv anpassar jag klockorna efter situation. Vissa typer av möten/situationer leder till vissa att typer av klockor väljs bort.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Gäller detta även om det resulterar i negativa konsekvenser, som resultat av att vad de tycker om er faktiskt har praktisk betydelse?

Jag har hittills inte varit med om några negativa konsekvenser så jag vet faktiskt inte men jag har väldigt svårt att se att jag skulle låta någon annan styra vad jag får bära för klocka på jobbet. Sen beror det ju vad "fin klocka" räknas som. En Rolex i YG sticker mer i ögonen på folk än en PP på gummi.
 

Patrike

Omega
Jag har hittills inte varit med om några negativa konsekvenser så jag vet faktiskt inte men jag har väldigt svårt att se att jag skulle låta någon annan styra vad jag får bära för klocka på jobbet. Sen beror det ju vad "fin klocka" räknas som. En Rolex i YG sticker mer i ögonen på folk än en PP på gummi.

Jag borde haft rubriken "Fin helguld klocka, av välkänt varumärke på jobbet".


Sent from my iPhone 6.5 using Tapatalk
 

Sond

Patek
Kan man också tänka utanför sig själv? Det är helt okey att tänka att gillar inte någon min klocka så fär väl de ta de beslut de vill. Om det så innebär nackdelar för mig själv. Men om vi nu ser på det här ur ett annat perspektiv? Om jag ansvarade för ett viktigt avtal och det går i stöpet för att en medarbetare väljer att strunta i hur vissa attribut kan uppfattas skulle jag inte vara glad. Eller chefen som kallar till möte för att meddela personalen att man tvingas säga upp 100 pers och samtidigt bär dyra finklocka.

Man har ju ett ansvar mot sin arbetsgivare/ägare/uppdragsgivare också. Allt sådan går inte skriva i policys eller riktlinjer. Det får man försöka lista ut själv. Eller så struntar man i allt sådant och går sin egen väg. Men allt handlar inte alltid om en själv.
 

Patrike

Omega
Jag tänker på situationer som tex jobbintervju. Där kanske det är lätt att skapa en förutfattad mening om mig om jag kommer med en helguld rolex. Något som kanske kan inverka negativt.

Eller så är det kanske, ännu en gång, bara jag som klocknörd som lägger märke till klockor.

Vid min senaste intervju hade intervjuaren en Rolex GMT. Själv hade även jag en GMT dock senare modell med keramiska ringen. Är helt övertygad om att det är enda skälet till att jag fick jobbet :) huhuhu


Sent from my iPhone 6.5 using Tapatalk
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Kan man också tänka utanför sig själv? Det är helt okey att tänka att gillar inte någon min klocka så fär väl de ta de beslut de vill. Om det så innebär nackdelar för mig själv. Men om vi nu ser på det här ur ett annat perspektiv? Om jag ansvarade för ett viktigt avtal och det går i stöpet för att en medarbetare väljer att strunta i hur vissa attribut kan uppfattas skulle jag inte vara glad. Eller chefen som kallar till möte för att meddela personalen att man tvingas säga upp 100 pers och samtidigt bär dyra finklocka.

Man har ju ett ansvar mot sin arbetsgivare/ägare/uppdragsgivare också. Allt sådan går inte skriva i policys eller riktlinjer. Det får man försöka lista ut själv. Eller så struntar man i allt sådant och går sin egen väg. Men allt handlar inte alltid om en själv.

Kan vi inte bara bära våra ögonstenar när, var och hur vi vill...?
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jag jobbar inom socialtjänsten och träffar väldigt många människor. Jag bär ofta min speedy och min SMP utan att bry mig nämnvärt. Jag funderar dock på att inhandla en Explorer II 16570 och jag är inte säker på att jag skulle bära den synligt på jobbet. En vittavlad Rolex syns nog rätt bra och risken finns att jag träffar någon som skulle vilja lägga vantarna på den en mörk vinterkväll. Risken är nog liten men det är onödigt ändå.
Jag tycker inte att du ska överdriva risken att bli rånad en mörk vinterkväll, om nu någon av dina klienter skulle notera att du har en dyr klocka.

Jag har haft flera lekmannauppdrag genom åren för villkorligt frigivna. Jag har inte haft dyra klockor på mig när jag träffat mina klienter, men det har mer varit för att jag skulle känna mig respektlös om jag möter någon som oftast inte äger något över huvud taget, med en så tydlig statusmarkör på armen. Sedan tror jag i och för sig att de flesta inte lägger märke till din klocka.
 

UNO

Panerai
Min erfarenhet är att ju högre position desto diskretare klocka på jobbet.
Världs VDn på förra jobbet hade tvåmiljoners Patek men det ser du inte i Sverige.
Alla VDar spelar en roll och bär den rekvisita som roller kräver vilket i dag ofta innebär Certina.
Har haft ett uppdrag mot en VD för ett bolag med 6-7000 anställda och omsättning på 6-7 miljarder och han hade en IWC Portugis Cronograf vilket är rätt ovanligt.
Vad dessa herrar har när de seglar Gotland Runt är något annat.
Såg en VD som handlade torv och pelargonior på Linds i Visby med dammig guld Panerai
Iklädd träningoverallbyxor från typ 1975..
 

Sputniq

Panerai
Om någon på detta forumet lägger ~ 150.000:- på en klocka i stål kommer så gott som alla bara glädjas med denne, då väldigt få här ser klockan någon bär på armen som en statusmarkör. Men det gör en väldigt stor del av den övriga befolkningen, oavsett vi vill det eller inte. Och en väldigt tydlig sådan för den delen.

Att välja klocka med viss omsorg vid exempelvis jobbintervjuer eller när man jobbar med utsatta människor är inget konstigt eller att "vika sig för andra", utan att anpassa sig. Vilket i alla fall enligt mig är en ganska grundläggande egenskap :) Sen ska man givetvis inte anpassa sig för evigt på jobbet utan såklart köra sitt eget race när man kommit in i det, men just som första intryck kan det vara klokt att skippa 18k-klockan :)

Mina två cent...
 

Boris Balkan

Fark you!
Min erfarenhet är att ju högre position desto diskretare klocka på jobbet.
Världs VDn på förra jobbet hade tvåmiljoners Patek men det ser du inte i Sverige

VDn för bolaget (stort välkänt svenskt. På börsen) jag jobbar för har en DJ2 i guld oftast. Tror det beror på generation och bransch vad ledarna har på sig. Tråksverige håller sakta på att ersättas...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Statligt anställd och har aldrig haft några problem. Kollegor har lagt märke till guld/stål-varianterna men alltid varit nyfikna och drömt själva om något liknande. Flera har avslöjat att de ligger på dyra klockor själva i form av arvegods. Inget konstigt alls.

Hemligheten är att inte vara för "self-aware". Kan dock tänka mig att det ser annorlunda ut i exempelvis vissa delar av finans- och säljbranschen där det ska mätas dase hela tiden och chefen ska vara värst.
 

Weiss

Omega
Bra att du är försiktigt här. Ett förakt för modern konst går i min erfarenhet inte sällan hand i hand med enfald. :bored:

Naturligtvis. Det var menat som ett exempel på att det är lättare att ha åsikt än insikt. Formuleringen skulle ha varit tydligare; för icke initierade kanske det kan verka konstigt att betala mycket för en klocka, ett konstverk eller ett musikinstrument, men har man exempelvis sett vilket vansinnigt jobb Steinway lägger ned på att bygga en konsertflygel så är det inte längre så konstigt att den kostar ett antal hundra tusen. Analogin till såväl modern konst som klockhantverk är förstås självklar.

Nåväl, för att inte snurra bort alldeles från tråden så hoppas jag iallafall verkligen att fina klockor används även på jobbet. Visst ska man använda sitt omdöme i val av kläder och accessoarer, men det vore trist om folk som princip inte vågade bära ett kvalitetsur på jobbet för att man var rädd för vad folk skulle tycka.
 
Väljer alltid klocka efter tillfälle, på jobbet spelar det nog ingen roll då jag endast har stålisar, men tror nog ingen lägger märke till (eller bryr sig) om det står Jet Set, Omega, Rolex eller Patek på tavlan...

Har mer eller mindre haft Rolex på mig dagligen i flera år och ingen har (förutom dom som själva är intresserade) lagt märke till det...

Men en Helguldare (särskilt på länk) drar nog alltid blickar till sig vare sig man vill eller inte, sedan är det upp till var och en om man väljer att bry sig...eller orkar ta diskussionen...
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Bryr mig inte om vad andra tycker, jag bär vad jag själv tycker är snyggt :)
Sedan finns det mig veterligen ingen annan klockintresserad på min arbetsplats, så ingen ser eller förstår vad det är jag har...
 

M021

Rolex
2-Faktor
Enda reservationen är att jag inte bär min Vintage DD YG på jobbet, har inget med prislappar att göra. Man kan säga vad man vill att man borde bära vad man vill osv osv, men för mig handlar det om också om förtroende, det underlättar helt enkelt vad gäller första intryck och relationer när kollegans första bild inte är en Rolex i guld. Som Expat på jobbet är det fortfarande en viss skeptis hur mycket förmåner man kommer undan med,

tack för mig, hej
 

jabla

Sarlacc
Burit Rolex i stort sett dagligen i 5 år men har å andra sidan inget jobb där det spelar någon roll vad jag har för klädsel. :)
 
Topp