• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fingeravtryck på urtavla

Magnus Ö-o

Cartier
Som glad amatör gör man väl alla fel man kan göra antar jag men det är väl ett stadie alla går igenom. Lagade min farsas gamla certina blue ribbon med den utrustning jag hade då men jag saknade uppenbarligen fingertutor. Nu ett par månader senare när jag kollade på den hos farsan ser jag mina fingeravtryck växa fram på tavlan i en svag nyans. Rev isär verket igen och försökte rengöra med destvatten med en minimal droppe diskmedel i. Det går inte bort när jag tvättar med bomullspinne. Antar att om jag provar nåt starkare som iso eller så så ryker tavlan istället. Finns det något att göra eller är det bara att inse att man lärt sig nåt den hårda vägen? Tips mottages gärna.

//Magnus
 

Magnus Ö-o

Cartier
C7ACFB37-E98A-4EDE-AC1E-A240B371AFE7.jpeg
Svårt att få med på bild men under sekundvisaren är ju jag och troligen även prickarna runt tavlan.
 

rogart-63

Patek
Testat Rodico . Ett helskotta att få bort fingeravtryck om dom etsat sig in. Vilket dom verkar göra efter ett tag. Rodico när man monterar är väl enda alternativet vad jag vet. Tar du Iso lär lacken släppa .
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
På ett par månader borde det bara vara fettet ifrån fingrarna som börjar härskna och synas. Prova med yes+vatten och fin pensel. Blås av med luft eller hårtork på kall luft
 

Martin Lovasz

Audemars
Observera att Certina nästan alltid använd klistermärken så texten kommer flyta bort om du inte är försiktig så Rodico är det enda jag skulle våga mig på. Därtill så är färgen hyperkänslig mot vatten så tar du bort lacken så har du strax en stor fläck.

När jag är klar med ett jobb går jag alltid över tavlan med en liten boll Rodico (inte om det är en svartblank tavla!!!) som jag rullar runt tavlan för säkerhets skull.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Tack för tipsen grabbar. Kört rodrigo och dest vatten+yes och tops men var nog helt enkelt för sent ute. Är rädd att jag förstör mer än jag vinner på att gå på hårdare. Får inse att jag är nybörjare och att man inte alltid lyckas men klockan var dömd som skrot innan jag rev ner den och den har gått bra sen dess så helt misslyckat har det ju inte varit ändå. Farsan är fortfarande nöjd och jag lärde mig ju en del på resan. Göra rent bättre näst gång. Stort tack för alla bra tips o trix medans man håller på och lär sig sig mer om detta microkosmos.
 
Topp