Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Finna årtal på Seiko 7005-8020

Diskussion i 'Vintage' startad av SBeaver, 6 september 2013.

1. SBeaver
    Trådstartare

SBeaver Torpare

Hejsan

Jag kom över en sån här: http://klocksnack.se/threads/fs-seiko-7005-8020-sÅld.5099/

Bilden är inte min klocka men är av precis samma modell.
    På serienumret står det 08, alltså 19x0 augusti (jag får anta att den är äldre än 2000).
    Kan någon gissa sig till under vilka år dessa tillverkades? Exemplet ovan säger 1979 så 1980 låter ju inte helt orimligt men jag tänkte om det gick att fastställa med lite mer säkerhet.

Vet någon förresten hur man stoppar sekundvisaren utan att låta klockan ligga ett par dagar, så man kan ställa in tiden rätt?

2. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Jag tror den i länken ovan är från 1969 och din från 1970.

Kolla också här: http://www.csce.uark.edu/~jgauch/photos/seiko/

3. SBeaver
    Trådstartare

SBeaver Torpare

Bra länk. Det står att det är första möjliga år som rapporteras där så det kan mycket väl vara vilket som.
    Den började tillverkas 1969 i alla fall, och tillverkades även 1978 (urverket alltså) om man ska tro den där kalylatorn.