Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Finns det en röd tråd i ert klock intresse/samlande.

Diskussion i 'Vintage' startad av Jonazid, 19 augusti 2013.

1. Jonazid
    Trådstartare

Jonazid Stadsbo

Från:
    Småland
    Har ni några enstaka klockor eller har det "urartat" en del.

Känner ju mig själv och har en känsla av att de kan gå lite över styr.
    Först kommer det bli en viss stil av klocka, sen flera klockor av samma märke och efter det 3 kartonger fulla med ur som jag aldrig kommer bära.

Hur ser det ut för er.

2. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Köper på impuls.
    Tänkte t.e.x köpa en Datejust i September men nu köpte jag tre dinkor på en vecka så nu får jag vänta en stund :D

3. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Vad blev det för något?

4. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Jag har mestadels inriktat mig på vintageur i prisklasserna upp till ca 1000:-.
    Har inte känt att klockor som kostar mera än så ger mig mera.
    Jag vill gärna ha klockor som är lite hantversmässigt tillverkade och då passar det fint med överkomliga 40, 50 och 60-talsmodeller.
    Har inget speciellt intresse för något märke, tittar hellre på vilket urverk som sitter i.
    När det var som mest hade jag ett hundratal ur. Just nu är jag nere på 18 fungerande och 6 som skall till urmakaren. Jag använder olika klockor varje dag, tycker om att variera.
    Sedan finns 5 moderna ur, från 2000-talet, därav 2 dykare. Men dessa använder jag alltmindre så det blir nog att Tradera dom.

Jonazid gillar detta.
  5. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Min röda tråd har alltid varit dykare. Dock har jag på senare tid börjat kika på lite annat, men då är det pga urverket.

6. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Inget vintage, men en Tissot till syrran som fyllde år, en ful Citizen som jag ska sälja så fort som möjligt och en sista som kommer i Oktober med lite tur.

easy rider gillar detta.
  7. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Impulsköper så billiga ur som möjligt, typ hela tiden. Helt onödigt, hälften funkar inte... :)

wundlander, Ariste, Scaramanga och 3 andra gillar detta.
  8. Jonazid
    Trådstartare

Jonazid Stadsbo

Från:
    Småland
    Har en känsla av att det kommer bli så för mig med.

Denke gillar detta.
  9. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Vintage är väl min röda tråd. Men ingen regel utan undantag eftersom jag nyligen köpte en Tudor chrono från -95.

10. LtCariad

LtCariad Bonde

För min del är det framförallt vintage Omega. Det började med klassikern Speedmaster, Seamaster 300, Railmaster samt Constellation har det blivit sen också. Givetvis har det spårat ur! Nu finns även IWC, Certina, Seiko och annat. Roliga verk och designer ska det helst vara.

/H

11. watchowner

watchowner Stadsbo

Från:
    Stockholm
  12. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Det är svårt, tycker det hade vart kul med en röd tråd. Men först snöar man in på kronografer sen nåt märke sen dykare, sen inser man att Omega helt plötsligt inte är så dyrt. Sen står man där med två fulla klocklådor och undrar; skall jag sälja eller köpa en låda till???:)

Någon gång skall jag få till en skaplig röd tråd, hoppas jag...

13. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Klockorna skall ha visare……

Aquaracer2 gillar detta.
  14. David

David Bödeln

Antalet har sjunkit, är för närvarande minus fem jämfört med toppnoteringen, flippade en klocka för första gången i år. Jag har långt framskridna planer på att konsolidera till den ultimata treklockslådan och sedan tillämpa strikt en in en ut.

15. Jonazid
    Trådstartare

Jonazid Stadsbo

Från:
    Småland
    Bra när man kan kontrollera det.

16. GurraG

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston
    Jag tänker försöker täcka olika användningsområden/stilar. En kostymklocka, en beater, nå't sportigare, nå't snyggt på stål, nå't snyggt på läder, brunt och svart. Försöker helt enkelt få klockorna att inte överlappa för mycke' men det börjar snabbt bli svårt... Men då får man väl hitta nya sätt att rättfärdiga, har till exempel en modern och en vintage kostymare men är ändå väldigt sugen på en JLC Reverso, är de en kostymare pga storleken eller är det en sport pga av polo-arvet...

17. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Självklart finns det en röd tråd! Strävar efter den perfekta set-upen för mig :) Detta blir ju lätt ett beroende, då den alltid går att förbättra. Gräset är alltid grönare... Problemet är ju alltså att den perfekta samlingen hela tiden ändras, och KS hjälper effektivt till med det. Det har funnits så många perfekta kombinationer för mig... Få, men dyra. Många och olika. OWG. Udda och balanserat. Många och prisvärda. Billiga och lagom etc... Detta har resulterat i 3 års sökande, och ca 150 testade och flippade klockor. D.v.s. 1 ny i veckan i 3 år :) Just nu är den röda tråden, inte allt för många, prisvärda och en bra mix. Känner att jag snart är där ;)

Ariste, LongCon och Jonazid gillar detta.
  18. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Det går i perioder...men min grundtråd är att jag vill testa så mycket som möjligt. Så jag köper en del klockor och testar, de jag inte gillar flippar jag vidare i stort sett direkt några få får stanna i klocklådan. Så successivt växer samlingen... :)

Men generellt gillar jag vintage mer än nytt.

19. Jonazid
    Trådstartare

Jonazid Stadsbo

Från:
    Småland
    Bra tänk

20. Kettil

Kettil Biskop

NEEEJ!

...ja, det är litet känsligt det där ;)

Jonazid och Ariste gillar detta.
  21. Skuggan

Skuggan Bonde

Bra fråga! Tänkte inrikta mig på vintage men tvekar lite. Har sålt av några klockor och tänkte gå upp lite i budget för mig, känns bra så långt, men frågan är om det är dyrt för tillfället med vintage, känns som att det är lite för hett? Vad är era åsikter?

22. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Det finns en rysstråd! Men det är på tok för många sidospår!