• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det indie-urmakare med Rolex-konto i Sverige?

David

Bödeln
Funderar på att prova service-tavla och service-visare på min 1675 och serva den samtidigt, men vill givetvis ha möjlighet att byta tillbaka.

Finns det urmakare i Sverige som löser det med autentiska delar?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
David skrev:
Funderar på att prova service-tavla och service-visare på min 1675 och serva den samtidigt, men vill givetvis ha möjlighet att byta tillbaka.

Finns det urmakare i Sverige som löser det med autentiska delar?

Kan du inte göra det hos AD?
 

David

Bödeln
För mig är namnet på kartongen viktigt. :)

RSC som jag haft att göra med tidigare har velat behålla utbytta delar, funkar det inte så i Sverige?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I Sverige har de inget krav på att skicka utbytta delar till moderskeppet. Så det skall inte vara några problem att behålla möglet. Men gå in och prata med dem.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
masterkiller skrev:
Dr Watch kanske men jag skulle gå på Spence linje...
Bernt har absolut inte. Däremot kanske hans moonshinande urmakare kan snylta med dig från sitt vanliga jobb.

AD kommer att göra det som krävs. Däremot tar de säkert bra betalt. Delar får du behålla om du ber snällt.
 

DrDre

Patek
Jag ville köpa en extra urtavla till min Milgauss för ett tag sedan (en svart) och mailade några rolexhandlare för prisuppgift. Samtliga svarade att jag kan få behålla originalurtavlan.

När jag var i Hamburg i somras och frågade samma sak på ett par ställen, svarade alla att Rolex central krävde ett 1:1 utbyte och att de tom var så strikta att först ska min urtavla skickas och för när den anlänt, så skickar de den jag vill ha.
 

Pleximannen

Cartier
Zed skrev:
David skrev:
Aurum skrev:
Men gå in och prata med dem.

Tackar, ska bli.

Frågan kvarstår dock, eftersom jag fortfarande är nyfiken, finns det urmakare i Sverige som inte är Rolex-AD med tillgång till delar?


Kristoffers klockateljé i Gbg hade det förut tills Kristoffer gick i pension. Vet inte huruvida Infinitum har det idag.

Det är en sanning med modifikation att han har gått i pension. Infinitum har tagit över lokalen men de lämnar alla urmakeriarbeten till Kristoffer så man kan fortfarande få hjälp av honom. Jag har fått ett bra intryck av Linda som har Infinitum - känns som att hon har koll och bra kontakt med Kristoffer.

Så vitt jag vet så har han tillgång till originaldelar. Och är altså inte AD.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
För alla klockor jag haft på service hos Rob E....och det är ett antal...har jag fått tillbaka samtlliga utbytta delar......FÖRUTOM på Daytonan.....där krävde Rolex Geneve att alla utbytt delar skulle tillbaka till dem. Eller rättare sagt...Rob var tvungna att skicka ner det som skulle bytas och fick nytt tillbaka. Till Skillnad från vissa andra länder tycker jag Rolex i Sverige har en generös syn på det hela och lämnar ut gammalt skrot.
 

DrDre

Patek
Per skrev:
masterkiller skrev:
Dr Watch kanske men jag skulle gå på Spence linje...
Bernt har absolut inte. Däremot kanske hans moonshinande urmakare kan snylta med dig från sitt vanliga jobb.

AD kommer att göra det som krävs. Däremot tar de säkert bra betalt. Delar får du behålla om du ber snällt.


Det du skriver stämmer inte. Bernt kan skaka fram originalurtavlor. Jag har själv köpt en nyligen från honom. Bättre pris än hos AD och jag behålla originalurtavlan. Inga som helst problem.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
DrDre skrev:
Per skrev:
masterkiller skrev:
Dr Watch kanske men jag skulle gå på Spence linje...
Bernt har absolut inte. Däremot kanske hans moonshinande urmakare kan snylta med dig från sitt vanliga jobb.

AD kommer att göra det som krävs. Däremot tar de säkert bra betalt. Delar får du behålla om du ber snällt.


Det du skriver stämmer inte. Bernt kan skaka fram originalurtavlor. Jag har själv köpt en nyligen från honom. Bättre pris än hos AD och jag behålla originalurtavlan. Inga som helst problem.

Ja fast det är inte genom korrekta kanaler och jag vågar sträcka mig så långt som att jag tror inte några utom AD i Sverige får det genom korrekta kanaler.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Urmakare hos AD extraknäcker via Bernt är min gissning. Därav ev tillgång på org-delar. Gissa om AD vet om detta...

När inte dessa kan/vill så slutar det med Aurum-resultat med limmat afternarketglas.
 

DrDre

Patek
Spencer66 skrev:
Per skrev:
Bernt har absolut inte. Däremot kanske hans moonshinande urmakare kan snylta med dig från sitt vanliga jobb.

AD kommer att göra det som krävs. Däremot tar de säkert bra betalt. Delar får du behålla om du ber snällt.


Det du skriver stämmer inte. Bernt kan skaka fram originalurtavlor. Jag har själv köpt en nyligen från honom. Bättre pris än hos AD och jag behålla originalurtavlan. Inga som helst problem.

Ja fast det är inte genom korrekta kanaler och jag vågar sträcka mig så långt som att jag tror inte några utom AD i Sverige får det genom korrekta kanaler.[/quote]

Bernt kunde som sagt skaka fram det jag vill ha så mina egna erfarenheter stämmer inte med att Pers att "Bernt kan absolut inte". Varför det inte funkade för Per och funkade för mig vet jag inte. Kanske Per har försökt att beställa något annat än det jag gjorde? Hur Rolex funkar i detalj vet jag inte heller. Om tex certifierade urmakare men som inte är AD kan få fram dem. För mig spelar det dock inte någon roll hur det löses så länge jag får fram det jag vill ha.

Vidare var mina personliga erfarenheter nyligen att man inte behövde "be snällt" hos en AD, dvs det var ingen personlig tjänst då jag aldrig ens träffade dem, utan det var så alla ADs erbjöd mig att lösa det.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ja fast det är inte genom korrekta kanaler och jag vågar sträcka mig så långt som att jag tror inte några utom AD i Sverige får det genom korrekta kanaler.

Känns lite paradoxalt!! Om du nu tror att konceptet Parts-account inte existerar...hur kan man du få tag på grejer korrekt väg om inte via AD.....då blir det ju alltid inkorrekt väg...........din juristhäxa!!!

Har själv fått tag på nya servicetavlor på annan väg än via AD.....och ärligt talat.......who da feck cares....
 

DrDre

Patek
Davvan skrev:
Ja fast det är inte genom korrekta kanaler och jag vågar sträcka mig så långt som att jag tror inte några utom AD i Sverige får det genom korrekta kanaler.

Känns lite paradoxalt!! Om du nu tror att konceptet Parts-account inte existerar...hur kan man du få tag på grejer korrekt väg om inte via AD.....då blir det ju alltid inkorrekt väg...........din juristhäxa!!!

Har själv fått tag på nya servicetavlor på annan väg än via AD.....och ärligt talat.......who da feck cares....

Rolex hantering av delar verkar ha stramats upp på senare år. Ibland till nästan löjliga nivåer.

Jag köpte tex nya bandstift till min 1665:a för ett tag sedan hos en AD i Sthlm. Han bad att få mitt namn etc och jag svarade att det inte var ngn vits eftersom jag bor utomlands och bara var på tillfälligt besök. Han berättade då att det var nu reglerat så att de måste skriva i detta. Så jag fick ett litet dokument med serienummer, urmakarens namn, vad som bytts etc. Och detta för ett par bandstift......... Så det verkar ju som att man nu inte bara måste ha ett konto för att få köpa delar, utan man måste även informera Rolex om till vilken klocka delen säljs.

Ett annat lite konstigt fenomen är att begagnade urtavlor som inte alls har ngt samlarvärde (tex en helt vanlig GMT urtavla) ofta kan vara lika dyra på beg marknaden som de är att hos en AD, och då man får en ny och dessutom monterad. Trodde att det berodde på att det inte går att köpa lösa tavlor (eller få tillbaka den gamla), men i mitt fall så har det visat sig att det går.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Davvan skrev:
Ja fast det är inte genom korrekta kanaler och jag vågar sträcka mig så långt som att jag tror inte några utom AD i Sverige får det genom korrekta kanaler.

Känns lite paradoxalt!! Om du nu tror att konceptet Parts-account inte existerar...hur kan man du få tag på grejer korrekt väg om inte via AD.....då blir det ju alltid inkorrekt väg...........din juristhäxa!!!

Har själv fått tag på nya servicetavlor på annan väg än via AD.....och ärligt talat.......who da feck cares....


Hördu Conny! Jag säger att parts account existerar och att bara AD har det! Vad lyckades du läsa ut?
 

firman

Cartier
Rolex Ad i gbg tar 4000kr för en service tavla till en 1675a. Det finns ju mängder med Service tavlor där ute. En kille på vrf vill ha 650$ för sin, men 4000kr för en ny tavla och visare med arbete är inte så tokigt. Gbg byter iallafall Inte en tavla om du köpt den utanför derass dörrar.
 
Topp