• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det intresse att upprätta en vintage-skola/guide i denna forumdel?

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Finns det ett intresse här att göra en samlad vintage-skola på olika märken, - dom som är duktiga på vintage Rolex - (Spencer66, JoberMan, Easy rider?) gör en sådan guide, andra är duktiga på vintage GS - (_jonte, Molle), eller vintage Omega - (Jokkmokkswe, undersköterskan).. Vore nog till glädje för många.

Isåfall borde guiden klistras in på vintage-forumdelen.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Smickrande att bli nämnd, men jag är blott en novis när det gäller detta. Utöver de du nämnt har vi ju Aurum NiklasArvid Ariste Singular plattfot max mfl. som är mycket kunniga. Om de vill göra en guide vet jag inte, med det hade uppskattats.
Du är nog 1000ggr duktigare än mig iaf! Jag har just bara upptäckt skönheten i vintage nyligen (börjat smygläsa pappas porrtidningar) - du har ju iaf "gjort det"... :p
 

Sond

Patek
Vore ju strålande. Men måsta vara mycket svårt. Spännvidden är ju så extremt stor att det det är svårt att skriva om det.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Alltså tanken var att kolla om intresset fanns, det vore ju tveklöst ett riktigt bra hjälpmedel för folk som tänker handla vintageklockor. :)
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Klart intresserad. Det som jag gärna skulle lära mig mer om är hur man ser om boetter är bra eller dåligt polerade/slipade. Hur man ser om en tavla är tvättad/ommålad. Helt enkelt bra saker att ha i ryggen när man surfar runt efter kapen.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Bara att sätta igång och skriva pojkar :D

Medan ni väntar så kan ni kika på max
eminenta tråd om 5513, det är en bra start för att förstå mer av den meckiga och underbara världen som kallas vintage rolex

Kolla även in sidor som VRF (vintage rolex forum), rolex passion report, 100 percentage rolex, the rolex forums vintage-sektion

Svårt att sätta ihop en komplett guide bara så där. Jag råder i stället den intresserade att själv ta ansvaret att utbilda sig genom att plöja info via forum, bloggar, böcker etc...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis som JS_80 skriver så ju exempelvis max guide till 5513 ett praktexempel på grym kunskapsbank. Det kan nog vara svårt att skriva en generell vintageguide, det kanske går att sätta ihop några generella riktlinjer (typ Att tänka på när du jagar vintage) men sen tror jag nog att det är så specifika kunskaper det handlar om så att en guide nog måste fokusera på en viss modell/modellgrupp.

En bra grej är ju att fråga specifikt! Då poppar de kunniga upp som gubben i lådan. :)
 

Sond

Patek
Som jag tidigare skrivit kan det nog vara svårt, hur bra och roligt det än må vara. Men om man ska göra något vore det kanske en idé att sätta upp 10-12 punkter som man bör tänka på. Typ boettens form, tavlans skick, visarnas skick etc. Det kan ju vara ett stöd för alla intresserade. Sedan får varje klocka ändå bedömas individuellt. Men då vet en intresserad vilka punkter man bör kolla. Det borde kanske vara möjligt?

Ska vi börja?
1. Boettens form
- slipad, polerad eller putsad
2. Tavlan
- Ommålad, tvättad(nyss lärt mig), eller bytt
3. Visarna
- Oxiderade, tappat lysmassa, bytta
4. Servicehistorik
- Känd, när, var/vem
5. Datumhjul
- Språk, missfärgning
6. Spänne
- Original för klockan, original för märket
7. Länk
- Original för klockan, original för märket
8. Lysmassa
- Skick, bytt
9. Glas
- Skick
10. Kärlek
- Gillar du modellen? Vill du tjäna pengar eller vara lycklig? VARFÖR köper du den helt enkelt.
11. Säljaren
- Försök köpa säljaren före du köper klockan

Min kunskap är mikroskopisk jämfört med mångas här. Men detta var 10 punkter att börja med. Bättre förslag mottages tacksamt. Och när punkterna är identifierade återstår den gigantiska utmaningen att jämföra klockan som skriker "köp mig" med punkterna..:)
 
Topp