Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Finns det klockentusiaster här, på riktigt?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Hugii, 29 augusti 2014.

1. Hugii
    Trådstartare

Hugii Biskop

Sitter och funderar lite. (det är fredag och tankarna är inte kvar på jobbet och definitivt inte vid skrivbordet riktigt). :)

Det pratas mycket om att det är bara klockentusiaster här. Men jag undrar hur sant är det.

Vad jag upplever så är det många som ska visa upp eller bara tävla, mitt klockmärke är finare än dit. Råkar vi ha samma då ska min klocka vara nyare än din.. osv.

Upplever också att det ska finnas ett (dolt) förakt mot quartz ur. Varför? Är inte det klockan som är tjusningen i så fall. (det är lite som att vara bilentusiast, men dissa allt annat och bara gilla amerikanska muskelbilar med manuell växellåda) :)

Varför skall det vara sådan tävling om urverk och bilmärken, är man nörd så nördar man tillsammans men alla har sina favoriter :)

Vad säger ni? Hur resonerar ni när ni pratar/diskuterar klockor?

(Undrar om jag ska fly nu och söka asyl i Kirgizistan) :)

per nordström, Kettil och yonsson gillar detta.
  2. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Om du klickar här: http://klocksnack.se/forums/vintage.13/ så öppnar sig en helt ny värld där de allra flesta hänger för att de faschineras av ur mer än prestige och status.

Välkommen!

3. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Gå in på vintageforumet och bilda dig en uppfattning. Min är i allafall att det finns gott om verkliga entusiaster som varken föraktar kvarts eller är här för att flasha märken.

Därmed inte sagt att det inte förekommer en del statusjägare här.

Edit: krämbulle hann framföra min åsikt fortare än mig :)

eriksson850, Icaras, _jonte och 3 andra gillar detta.
  4. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Klockor? Jag är bara här för brudarna.

Fixoflex, gurta_g, Janne2000 och 49 andra gillar detta.
  5. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Att det finns ett visst mått av snoppmätande är väl naturligt när det rör sig om, i stort sätt, lyxprodukter. Sen är det väl en fråga om man vill delta i den hetsen eller inte, de flesta skiter nog i vad forumet tycker om deras klockor (jag gör det i alla fall, och hoppas att alla andra gör det). Sen att folk fan-boyar över vissa märken är väl även det en icke-fråga som redan behandlats över de senaste veckornas ställningskrig.

Quartz vet jag inte, jag föraktar inte quartz på något sätt men tycker automatiska eller manuella urverk är grymt mycket roligare att läsa om eller diskutera, även om quartz är mer praktiskt. Bara för att man är entusiast behöver man inte gilla allt som görs heller, det finns en hel del jag ser charmen i men aldrig i hela livet skulle bära själv.

Sen är det kul att få en nyanserad bild av olika saker, som Aurum skrev ganska nyligen är in-house ingen garanti på kvalitet. Det, samt lite läsning, gjorde att jag ändrade attityd till ETA-verk.

Hugii gillar detta.
  6. Hugii
    Trådstartare

Hugii Biskop

tillägg:) jag menade inte att det inte fanns nördar. Blir fascinerad varje gång jag får se fina bilder och långa beskrivningar. Det märkts att individen har lagt ner mkt tid och möda för att skriva om en viss klocka eller märket.

Men jag tänkte mer allmänt, "diskussionen oss emellan" :)

Jag är fullt medveten att det inte gäller alla, det är snart 5000 medlemmar här...

7. hejo

hejo Borgare

Får en obehaglig känsla av att du kommer att överväga asylalternativet ;)

Här finns en hel del äkta entusiaster och eldsjälar "punkt"
    Välkommen till Vintagedelen så kommer du att få anledning att ändra uppfattning!

Sen är det som tidigare talare säger att en del tävlande finns men detta är på intet sätt unikt för vårt moderna samhälle.

Hugii gillar detta.
  8. cab

cab Friends of KS

Personer som köper materiella ting för prestige och status ser man nog rätt sällan på nätforum skulle jag tro.

Vart har du sett dessa "tävlingar" om att min är finare än din? Inget jag märkt något av i alla fall. Tycker det är rätt bra bredd på allt från quartz till Patek på KS.

80s, vikgul och Hugii gillar detta.
  9. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Tävling? what? Jag kanske hänger mest i ''fel'' forumdel, eller så har det med din uppfattning om saker och ting att göra?

Hugii gillar detta.
  10. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Jag tycker också vi alla ska ta varandras händer och gemensamt stämma upp i "We shall over come" ;) Nej, men visst är det en del hetsande om vad som är bäst etc. Tyvärr så är det väl jämt så, som du nämner gällande andra entusiasthobbys. Det känns kanske lite utopiskt att alla ska gilla allt, och vara knäpptyst gällande saker man inte gillar.

Ps. Vintage är Da Shit, allt annat är bara shit ;)

eriksson850 gillar detta.
  11. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Postar på förekommen anledning en bild på en av samlingens batteridinkor.

Och om någon undrar så kan katten i bakgrunden inte vara med i några snoppmätartävlingar pga kastrerad.

:)

SSL, per nordström, eriksson850 och 18 andra gillar detta.
  12. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Den är så sjukt fet!

Denke gillar detta.
  13. emilarne

emilarne Borgare

Gällande batteri-klockor så kan väl inte det vara så konstigt att det föredras mekaniska? mitt synsätt är att mekaniska urverk är "orginalet" och kommer alltid vara roligare. Batteri-klockor kan vara balla och tekniskt intressanta, men dom saknar enligt mig charmen som jag dras till gällande klockor. Så ser jag på saken iaf....

Gällande tävlandet osv. så handlar nog det mer om vilka trådar man väljer att läsa ;)

Hugii gillar detta.
  14. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm

Katten!? Kallar du vår gårdskatt för tjock? ;)

Boris Balkan, mace, Icaras och 6 andra gillar detta.
  15. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Kastrerad och hane? Nog ett mirakel att magen inte släpar i backen ;)

Denke gillar detta.
  16. Malakias

Malakias Friends of KS

Från:
    Vänliga Västmanland
    Visst kan det väl förekomma en del snoppmätande här, men oftast med glimten i ögat va? Även "tävlandet" tycker jag brukar skötas snyggt, när det ens förekommer. Snarare är det väl nästan bara gratulationer och glada tillrop när någon visar upp en klocka som i många sammanhang skulle betraktas som statuspryl. Jag har inte varit reggad här jättelänge, men jag tycker att tonen på KS nästan alltid är sjysst, trevlig och hjälpsam - till skillnad från många forum inom andra ämnesområden. Den pågående tråden om Apple mot PC är väl bland det högsta tonläge jag sett här, men ändå rätt lågmäld jämfört med de så jävla tröttsamma ständiga krigen om det på datorforum.

Hugii gillar detta.
  17. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Det finns väl olika grader av klockentusiaster. Jag personligen tillhör ett slags mellansegment. Uppskattar klockor men prioriterar andra saker mer. Forum som företeelse tycker jag är en rolig grej vilket inte direkt bidrar till entusiasmen kring klockor.

Hugii gillar detta.
  18. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

19. Sundström

Sundström Friends of KS

Håller helt med! Testade härom dagen, och blev riktigt imponerad! Liiite stor jämfört mot vad jag är van vid, men på ett bra sätt..

20. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala

Ligger lite i det du säger. Tror att ligger mer i att folk jagar upp antal inlägg och att det är enklare att lägga in trista kommentarer, menlösa ett ords poster och käbbla i OT trådar än att skriva något intressant.

Men tror att det produceras fler kvalitets inlägg än aldrig förr, men andelen relevanta inlägg har nog sjunkit drastiskt. Men kolla in i vintage delen, bättre nivå där.

vonhall och Hugii gillar detta.
  21. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Själv kan jag inte sälla mig till gänget entusiaster tror jag. Jag är här för att titta på fina klockor och få inspiration från er andra. Att delta i diskussionerna ser jag som en bonus, det är jätteroligt tycker jag och i framtiden (när jag fått erfarenhet och kanske lärt mig något om klockor) så kanske jag till och med kan hjälpa någon.

Guskleto, wayne och ssl gillar detta.
  22. sebastianberglind

sebastianberglind Friends of KS

Från:
    Karlstad
    Jag som är en rookie i denna värld upplever att det finns många entusiaster här. För mig är det bara kul att folk "tävlar" och visar upp sina klockor.

Mvh

almeyero och Richispice gillar detta.
  23. alfgren

alfgren Biskop

Varje gång någon postar en tråd som bara innehåller en bild på en Rolex-Sub i nån jäkla ishink eller badstrand blir jag tokig. Sådana trådar handlar ju inte det minsta om att diskutera klockan utan bara "titta-vad-cool-jag-är-med-min-klocka". Det finns ingen anledning att skapa en tråd bara för att visa bilder på en Sub. Internets mest fotograferade klocka. Svaren blir ju bara 10 st inlägg "snygg!" :rage:

JonasF, Pilot och Hugii gillar detta.
  24. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Trist att värdera dela in och forumets medlemmar i "riktiga" entusiaster och andra. K.S är för alla som gillar klockor på alla olika sätt. Att vara medlem för att titta på klockor och visa upp en klocka man äger och gillar för andra intresserade och kanske få lite likes räcker väl. En del här gillar inte batteriklockor andra måste tvätta handleden i sprit om de haft en ickerolex på sig men att bli stött och gnälla för det hänger olika typer på ett klockforum på worldwideweb känns löjligt.

Och de som tycker automater alltid är coolare och bättre än batteriklockor kan suga på de här två: DSC_8979.jpg NAUTIC SKI LIP 332.jpg

wundlander, Kejsaren, par och 17 andra gillar detta.
  25. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Var inte elak mot Katten!!!:-(

26. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Sånt gör mig också heeelt galen!! Så här ska det se ut!!! Skål på sig!!
    image.jpg

Guillbert, Hebbe, Kejsaren och 22 andra gillar detta.
  27. emilarne

emilarne Borgare

Riktigt ball LIP!

Gummo gillar detta.
  28. alfgren

alfgren Biskop

RicVin
    En bild i en tråd som diskuterar relevant ämne. Absolut. Men det behövs inte fler 16610or i solnedgång.

29. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Snygg! :woot:

ZQT gillar detta.
  30. Hugii
    Trådstartare

Hugii Biskop

sånt gör mig också helt galen.... (tjejben i bakgrunden) din lirare :)

Mårtenssons ur Brookfield