Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Finns det någon kunnig på MacBook??

Diskussion i 'Lifestyle' startad av hampuseriksson, 8 oktober 2016.

1. hampuseriksson
    Trådstartare

hampuseriksson Stadsbo

Från:
    Västmanland
    Behöver hjälp asap med min Mac. Tog bort fel fil när jag skulle återställa den och nu fungerar den inte.

Har mindre panik då jag behöver den.

Vänligen
    H

2. klocknooben

klocknooben Borgare

Jag har fått mycket hjälp på forumet Sweclockers. Starta en tråd där. De brukar vara snabba på att svara. Lycka till.

hampuseriksson gillar detta.
  3. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Utveckla felet, "fungerar inte" är lite svårt att jobba med. Beskriv hur felet yttras sig från att du startar datorn.
    Sedan, vad tog du bort för fil och på vilket sätt skulle du återställa den? Försökte du installera om osX?

4. hampuseriksson
    Trådstartare

hampuseriksson Stadsbo

Från:
    Västmanland
    Oj, det skulle ha varit med en bild där.
    Ja, jag försökte installera om osX.
    Men jag frågar sweclockers istället.

Tack ändå.

5. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Ok, varsegod. Lycka till med sweclockers. Jag gissar på att de kommer rekommendera dig att hålla in kommando-R när du slår på datorn, osv... (Jag har varit redaktör på sweclockers en gång i tiden... ;)). När du väl frågar där, utveckla "nu fungerar den inte". Det är ungefär som att säga "min bil fungerar inte, hjälp!", med bara den informationen är det utmanade att diagnostisera.

joca, Coffetoledo, hampuseriksson och 2 andra gillar detta.
  6. hampuseriksson
    Trådstartare

hampuseriksson Stadsbo

Från:
    Västmanland
    @Tomas Eriksson

Hej Tomas!

På sista bilden så brukade det finnas två skivverktyg men nu bara en. Det är de som är felet. Kommer bara in till den här förbannade menyn. Och fattar inte hur jag ska få in osX igen.

Kan jag ha raderat hela operativsystemet?

Bifogade filer:

7. klocknooben

klocknooben Borgare

Vet du om du haft 2 st hårddiskar? På den som syns nu är ju inte ens 2 GB använt och OS X tar ju minst 8 GB...

8. hampuseriksson
    Trådstartare

hampuseriksson Stadsbo

Från:
    Västmanland
    Är 99% säker på att jag haft två.

9. klocknooben

klocknooben Borgare

Då känns det ju spontant som det är ena disken som har rasat. Kanske boka en tid hos närmaste Apple AD som har genius bar? Kan ju vara så att någon kontakt är lös osv men de kan ju ordna det åt dig istället för att famla efter svar här.
    http://www.apple.com/se/retail/geniusbar/

10. eshmootie

eshmootie Bonde

Från:
    Malmö
    Det verkar som att du har raderat operativsystemet på disken, alternativt partionen du haft med operativsystemet på. Hade du haft 2 hårddiskar så borde den andra kunna ses i menyn. Är det en macbook Air du har?

Prova installera om OS X på disken som finns nu, har du installationsskivor tillgängligt? Hör av dig annars så kan vi nog ordna!

11. klocknooben

klocknooben Borgare

Tänkte om det är chans att rädda den andra disken som han har OS på kanske det vore värt att kolla upp det innan nyinstallation på den andra disken.

12. eshmootie

eshmootie Bonde

Från:
    Malmö
    Bra notering.

@hampuseriksson Kör du på min lösning, räkna med att inte få tillbaka några filer/program på disken, men en fungerade dator. (Förhoppningsvis).

Behöver du sakerna som fanns på datorn så skulle jag vänt mig direkt till Apple's support!

klocknooben gillar detta.
  13. hampuseriksson
    Trådstartare

hampuseriksson Stadsbo

Från:
    Västmanland
    Har en MacBook Pro late 2013. Har ingenting på datorn som jag behöver har kvar. Har ingen cd-läsare i datorn...

IMG_0151.JPG

Försöker återintrallera operativsystemet. Men får upp de här??

14. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Macbook med två hårddiskar? Osannolikt. Det gick på gamla macbookarna som hade dvd-läsare att byta ut den mot en hårddisk, men det var inget apple gjorde...
    Det ser onekligen ut som om du tyvärr råkat raderat så gott som allt på hårddisken. Inget gott kommer komma av att ringa Apple, de kan inte hjälpa dig återskapa partitionstabell samt tillhörande data. Är du väldigt mån om att återfå filerna finns det mjukvara så som Disk Drill Pro. Men det kommer kosta en del pengar samt att du kommer behöva skruva ur hårddisken och montera den i en annan dator...

Summering, välj alternativet "Installera om macOS". När det väl är gjort, betala antingen för 200GB iCloud och säkerhetskopiera allt dit alternativt skaffa en annan backuplösning.

15. klocknooben

klocknooben Borgare

Får du upp det där även om du trycker OK och sen ner på Fortsätt?

16. hampuseriksson
    Trådstartare

hampuseriksson Stadsbo

Från:
    Västmanland
    Tror du att en auktoriserad Macreparatör kan ta sig an de?

Har tydligen inte behörighet att återinstallera macOS nu. Gick när jag försökte för några dagar sen.

Ska försöka med alla tips jag har fått, men fungerar det inte blir det nog skrot.

Tack för all hjälp!

17. hampuseriksson
    Trådstartare

hampuseriksson Stadsbo

Från:
    Västmanland
    Ja.

18. hampuseriksson
    Trådstartare

hampuseriksson Stadsbo

Från:
    Västmanland
    Tack för allt engagemang och hjälp!!

19. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Det där felet beror på att datorns klocka går fel (datorn kan ha legat helt urladdad ett tag?). I menyn där när datorn precis startade har du "verktygsprogram" högst upp. Där kan du välja terminal. Väl där skriver du date 1018195018
    alltså dagens dag och tidpunkt (MMDDHHMMYY)
    Sen stäng fönrstet och prova installera igen.

20. David

David Bödeln

• Skapa installationsmedia för macOS Sierra på en USB-sticka på en annan Mac enligt instruktion: http://www.macworld.com/article/309...-a-bootable-macos-sierra-installer-drive.html
    • Starta datorn från USB-stickan (håll ner alt-tangenten vid start)
    • När du kommer till den första menyn välj Disk Utility och formatera hela disken
    • Avsluta Disk Utility och fortsätt med installation på den nyformaterade disken

dekadent och hampuseriksson gillar detta.
  21. Edin

Edin Borgare

Från:
    Midsomer Wreath
    Det kan inte vara så att du tagit bort partitionen och om du då markerar Apple SSD raden kan skapa en ny partiotion som du sedan kan installera på?

Vet att det kan vara lite av en "noob" fråga men vet dock att man snabbt kan stirra sig blind när man känner att man skitit i det blå skåpet.