• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det någon kunnig på MacBook??

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
du kan inte bara köpa vilka minnen som helst....
Du får klicka på äpplet längst upp till vänster, sen "om den här datorn" sen väljer du "systemrapport" fliken.
Där kan du välja under Minnen , vad för typ av minne just din dator ska ha
 
J

Jackson

Guest
Misstänker att du inte är super kunnig?
För 3000kr tror jag säkert någon duktig kan hjälpa dig med allt. En trevlig SSD numera går ju på under 1000kr.
Så mitt tips är att låta någon göra jobbet åt dig :)
Haha nej, jag kan mycket annat men att pilla med datorer är inte någonting jag har som skillz.
Ram kan jag byta, säkert hårddisken också om jag skulle kolla någon guide men jag vill ju att allt ska bli rätt.
Ja, jag har sett att SSD är billiga men jag vet inte vad jag ska köpa, alla ser likadana ut :p
 
J

Jackson

Guest
du kan inte bara köpa vilka minnen som helst....
Du får klicka på äpplet längst upp till vänster, sen "om den här datorn" sen väljer du "systemrapport" fliken.
Där kan du välja under Minnen , vad för typ av minne just din dator ska ha
Det är 4 GB 1333 MHz DDR3, men jag vet inte om man skall köpa 8 eller 16GB?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
det är omöjligt för mig att veta vilket som är maxram i din dator, det är som sagt modellbeteckningen som styr allt. Bara att läsa på baksidan och googla
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Är väl i princip samma priser på Apples rgejer vart du än köper dom. På Macforum är du dock säker på att få de senaste grejerna. Inget gammalt restlager Mediamark kommit över ;).
Mtp hur lite apple förändrar när de presenterar nya versioner, så tar jag gärna något som inte är lanserat för en vecka sedan. Fast de är visserligen sena redan när de lanserar grejer, så risken där är väl att man köper något som är 1 år gammalt i apples värld men 2-3 år sett till allt annat.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Mtp hur lite apple förändrar när de presenterar nya versioner, så tar jag gärna något som inte är lanserat för en vecka sedan. Fast de är visserligen sena redan när de lanserar grejer, så risken där är väl att man köper något som är 1 år gammalt i apples värld men 2-3 år sett till allt annat.
Se det positivt! Du får något som kanske är lite efter men som tuffar på flera år efter att pc-skräpet gett upp :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Se det positivt! Du får något som kanske är lite efter men som tuffar på flera år efter att pc-skräpet gett upp :)
Ja, alltså PC har jag ju inte haft på länge. Men har kört på samma macbook i typ 5 år nu, och det är fan inte mycket som är bra på den numera.

Mediamarkt och elgiganten kör ju lite kampanjer då och då, ofta för att det inte är absolut senaste processorgenerationen eller liknande. Lutar väl åt att det blir ett köp på något sånt ställe.
 

David

Bödeln
Mtp hur lite apple förändrar när de presenterar nya versioner, så tar jag gärna något som inte är lanserat för en vecka sedan.
Har du studentkort? I så fall kan du få rabatt på både apple.se och MacForum, 16892 kr för senaste 13" MBP med 256 GB.

På Macforum är du dock säker på att få de senaste grejerna.
Förutsatt att det är 2-3 månader efter lansering, annars fortsätter de att sälja utgående generation i god min i väntan på att lagret ska fyllas på, samtidigt som det går att beställa det nya från apple.se med någon enstaka dags leveranstid. (Det är förstås Apples fel att MacForum inte har pryttlar att sälja från dag ett, men ändå.)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har du studentkort? I så fall kan du få rabatt på både apple.se och MacForum, 16892 kr för senaste 13" MBP med 256 GB.


Förutsatt att det är 2-3 månader efter lansering, annars fortsätter de att sälja utgående generation i god min i väntan på att lagret ska fyllas på, samtidigt som det går att beställa det nya från apple.se med någon enstaka dags leveranstid. (Det är förstås Apples fel att MacForum inte har pryttlar att sälja från dag ett, men ändå.)
Nej, inget studentkort. Mediamarkt kör denna just nu:

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-mlh12ks-macbook-pro-13-tum-med-touch-bar-grå-1293563.html
 

David

Bödeln
Vet inte när den är tillverkad, men vad menar du med äldre generationen bortsett från att det är 6e gen i5 istället för 7e?
Iris Plus istället för Iris-grafik, snabbare SSD och förstås skillnaderna som Kaby Lake medför över Skylake, kanske främst av intresse om man avser köra mycket HEVC. Det är givetvis inte överdrivet stora skillnader, jag menar bara att om du ändå ska köpa den äldre är det lika bra att få rejäl rabatt genom att köpa begagnat.

https://everymac.com/systems/apple/...-mid-2017-retina-display-touch-bar-specs.html

https://everymac.com/systems/apple/...late-2016-retina-display-touch-bar-specs.html

https://everymac.com/systems/apple/...s-between-macbook-pro-late-2016-mid-2017.html
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Iris Plus istället för Iris-grafik, snabbare SSD och förstås skillnaderna som Kaby Lake medför över Skylake, kanske främst av intresse om man avser köra mycket HEVC. Det är givetvis inte överdrivet stora skillnader, jag menar bara att om du ändå ska köpa den äldre är det lika bra att få rejäl rabatt genom att köpa begagnat.
Vad tycker du är rejäl rabatt? Motsvarade nya modell kostar 20, så då snackar vi typ 25% rabatt på denna för att det är föregående modell.
 

OBRKV

Cartier
Fråga: Jag har idag en MBP 15" med OSX Yosemite. Måste dock köpa ny snart och alla nya kör ju MacOS Sierra. Jag jobbar en del i Logic 9 och det ska tydligen inte funka bra i det senaste OS. Kan jag ta min gamla hårddisk och stoppa in den i den nya macbooken utan att det ska strula?
 

David

Bödeln
Fråga: Jag har idag en MBP 15" med OSX Yosemite. Måste dock köpa ny snart och alla nya kör ju MacOS Sierra. Jag jobbar en del i Logic 9 och det ska tydligen inte funka bra i det senaste OS. Kan jag ta min gamla hårddisk och stoppa in den i den nya macbooken utan att det ska strula?

Absolut inte, om du köper en som lanserats 2016 eller 2017. Däremot kan du uppgradera din befintliga dator till Sierra eller High Sierra, klona hårddisken på en extern disk och sedan klona klonen till den nya. Annars funkar Migration Assistant ganska bra nu för tiden, vilket förstås är enklare och snabbare.
 
Topp